An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Skybox  (Luettu 5194 kertaa)

Eskimo

• Sr. Member
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
    • jasusalmi
    • Sähköposti
Skybox
« : Huhtikuu 13, 2007, 10:19:57 pm »
Pelieditointia yhtään harrastaneet tietänevät skyboxin, jossa kuution seiniin projisoitu kuva saa aikaan täydellisen illuusion avarasta ympäristöstä, esimerkiksi että seisoo marsin pinnalla. Teinkin sellaisen kerran. Tämä olisi ihan mahdottoman hyvä animaatiota tehdessä! Muutenkään mä en meniaa millään tajuta miten ne kuvat tehdään niin että perspektiivi pysyy oikein. Mun mielestä tuo skybox on yksi maailman ihmeistä. Mutta tosiaan ei taida saada tuollaista skyboxia luotua maxissa? Vai saako. Jos saa niin kertokaa ihmeessä!

En tiennyt kuuluuko tämä tuonna animaatio puolelle vai tänne. Mutta minun mielestäni ei ole mahdoton ajatus että noita pelieditoreita voisi käyttää apuna kun tehdään kotikoneella animaatioita.
Paniikki on ekstaasin veli.

yardan74

• Full Member
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Skybox
« Vastaus #1 : Huhtikuu 13, 2007, 10:54:46 pm »
HDRShopilla pystyy tekemään semmoisen kutiotaittelutehtävän peilipallokuvista.

..Tämä on harrastus..

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Huhtikuu 13, 2007, 11:41:53 pm »
Haluatko siis rendata skyboxeja vai käyttää niitä?

Eskimo

• Sr. Member
    • Profiili
    • jasusalmi
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2007, 12:59:45 am »
Niin se olisi kamalan kätevä taivaan ja horisontin kuvaamisessa, siellä voi vapaasti käännellä kameraa. Mä en ainakaan ole löytänyt järkevää tapaa mapata esimerkiksi jotain puolipalloa taivaaksi. Siinä skyboxissa näyttää aina niin kuin olisi keskellä sitä kuutiota, tai eihän se kuutio kuitenkaan näy. Ei aavistustakaan miten se voi toimia niin, siinä voi olla taikuuttakin vähän mukana. ;)

"HDRShopilla pystyy tekemään semmoisen kutiotaittelutehtävän peilipallokuvista." Ai jaa? Hyvä tietää.

"Haluatko siis rendata skyboxeja vai käyttää niitä?" Niin siis sekä että, mutta enemmän käyttää.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2007, 01:01:28 am kirjoittanut Eskimo »

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 14, 2007, 03:30:15 am »
Skybox piirretään suhteessa kamerasta eli se sijaitsee aina samassa paikkaan kuin kuin kamerakin.

Skyboxin kuvien rendaaminen on helppoa laitat vain kameran FOV arvoksi 90 ja rendaat joka suunnasta 1:1 kuvan. Eli lopputuloksena on 6 kuvaa jotka ovat esim. 512*512.

3D softien kanssa harvemmin käytetään skyboxia koska niissä ollaan totuttu käyttämään palloa. Eli käytetään Latitude/Longitude tekstuureita panoraameina tai vaihtoehtoisesti mirrorball tekstuureita.
Ja käytänössä näitä käytetään maxissa näin.
 1. Render -> Enviorment. Laita bitmap mappi Enviorment mapiksi, ja valitse joku Latitude/Longitude tekstuuri
 2. Tämän jälkeen raahaa se material editoriin jonkun materiaalin kohdalle jotta voit muuttaa sen asetuksia.
 3. Muuta mapping tyyli Screenistä Spherical Environmentiksi.

Kojocci

• Hero Member
  • Lightwave 9.5, Adobe Master collection CS3, XFrog
    • Profiili
    • Jessnet2005
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2007, 08:31:31 am »
Vue 6 PLE on ladattavissa, täysversio toimii 30 pv, voit tehdä ohjelmalla Skyboxeja, export toiminnolla siirtää kaiken valmiina Mayaan, Lightwaveen tai Maxiin, voi siirtää myös koko Vue scenen näihin ohjelmiin. Minulle tulee Vuen uutiskirje jonka mukana oli latauslinkki, joten luultavasti täytyy tilata kirje, ennenkuin voi ladata.
Bryce 5 ja 6, voit tehdä Panorama kuvia joita voit liittää omassa ohjelmassa palloon tai puolipalloon.
Lightwave valmistaa myös automaattisesti Skyboxin scenestä.
Tässä kuutio Vuella tehtynä ja siirrettynä lws.tiedostoksi:

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2007, 08:54:07 am kirjoittanut Kojocci »
Kotisivut: www.jessnet.fi
Suomen 3d Hakemisto: www.jessnet2005.com/3df.html

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #6 : Huhtikuu 14, 2007, 09:03:02 am »
Juu, Vue PLEn voi imuttaa kunhan tekee itselleen tilin-

http://www.e-onsoftware.com/support/account.php

Ja PLE näyttäis olevan myös rajoitteita rendaus reson suhteen & vesileimaa..

http://vuenews.blogspot.com/2007/04/vue-6-personal-learning-edition.html
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2007, 09:05:44 am kirjoittanut kone »

Eskimo

• Sr. Member
    • Profiili
    • jasusalmi
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 14, 2007, 09:05:11 am »
Joo, hyvä kiitoksia! Myös Terragenilla voi tehdä noita skybox tekstuureita.

Saakos noita mirrorball-mappeja rendattua maxilla?

Mutta siis maxiin ei saa luotua tuota skyboxia? Siis voiko tuollaisen taivaspallon rendata maxilla niin ettei se näytä kuutiolta?
Mitä nyt olen tuota Radianttia käyttänyt (quake 3n editori mm.) niin siihen jo pystyi ihan mahtavasti luomaan animoituja skybox-tekstuureita (ja muita animoituja tekstuureita). Kyllä näkisin että sellainen tekniikka voisi olla avuksi kotianimaatiota tehdessä.

Kun tämä nyt on tällaista visiointia niin mää olen miettinyt, että joku animaatiokäyttöön modattu pelieditori voisi olla sellainen, että siinä voisi tehdä muutakin kuin vain kasata animaatio, esimerkiksi hallinnoida skeneä. Ja ohjata tapahtumia. Peleissähän ohjataan hahmoja. Sitähän se animointikin on!

no joo...

Kojocci

• Hero Member
  • Lightwave 9.5, Adobe Master collection CS3, XFrog
    • Profiili
    • Jessnet2005
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Huhtikuu 14, 2007, 09:19:17 am »
Kone: Vuen rajoitus kuvan kokoon rajoittu vain rendaukseen koska olen tehnyt jo muutaman skyboxin joissa kukin sivu on 3200x3200 pix. Tein myös vuoria ja kukkuloita ja niihin 3200x3200 pix mapit. Siirsin objektit LW:hen ja kaikki mapit, bumb, color, ambient, siirtyivät ongelmitta.
Kotisivut: www.jessnet.fi
Suomen 3d Hakemisto: www.jessnet2005.com/3df.html

Eskimo

• Sr. Member
    • Profiili
    • jasusalmi
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Huhtikuu 14, 2007, 09:23:06 am »
Vielä tarkennan että tuo toimiva skyboxi animaatiossa toimisi vaikkapa niin, että raskaan scenen voisi rendata skyboxiksi ja sitten kun käyttäisi sitä niin ei tarttisi välittää vaikka kamera kääntyisikin. Jos taustakuvan rendaa niin kameranhan täytyy olla paikoillaan. Tuossa taustan pintojen rendaamisessa ei tartte olla ihmeellisiä valo/varjo-efektejä kun käy aika hitaaksi touhu.

Nämä on mulle aika uusia asioita nää taustojen rendaamiset. peligrafiikkaa siellä joutuu joka tapauksessa käyttämään jos jotain metsiä meinaa kotikoneella alkaa rendaamaan. Ei tule kyseeseen että puussa olisi jotain 60 000 polygonia. En tiedä noista uuden sukupolven koneista.

Sori kojocci meni teksti vähän sun tekstin päälle. Onko tää mallinnussofta tää Vue? En mä sellasia voi alkaa hankkimaan pelkästään tämän takia. Kattelinkin tuolla: http://www.e-onsoftware.com/products/solutions/?page=landscape
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2007, 09:27:56 am kirjoittanut Eskimo »

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #10 : Huhtikuu 14, 2007, 09:37:11 am »
Kone: Vuen rajoitus kuvan kokoon rajoittu vain rendaukseen koska olen tehnyt jo muutaman skyboxin joissa kukin sivu on 3200x3200 pix. Tein myös vuoria ja kukkuloita ja niihin 3200x3200 pix mapit. Siirsin objektit LW:hen ja kaikki mapit, bumb, color, ambient, siirtyivät ongelmitta.

Tuohan kuulostaa jo melkeinpä liiankin hyvältä ollakseen totta.. Mutta jos noin, niin kaikki vaan PLE imuttamaan. Itse en demoa ole jaksanu asennella, softan kun jo omistan.

Eskimo

• Sr. Member
    • Profiili
    • jasusalmi
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Huhtikuu 14, 2007, 09:46:06 am »

Tuohan kuulostaa jo melkeinpä liiankin hyvältä ollakseen totta.. Mutta jos noin, niin kaikki vaan PLE imuttamaan. Itse en demoa ole jaksanu asennella, softan kun jo omistan.

No kertokaas vielä miten käytätte noita Vuen skyboxeja?

Sulla kojocci on ainakin kokemusta noista taustakuvista. Miten teet ne yleensä?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2007, 09:51:41 am kirjoittanut Eskimo »

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Huhtikuu 14, 2007, 09:46:52 am »
Cube mappeja voi tehdä myös Reflect/Refract materiaali obulle. Sieltä valitsee from file ja to file kohtaan paikka minne kuvat haluu ja sitten Pick Object and Render. Tarkoitettu kyllä reflection mappien tekoon, mutta kaippa tuo toimii skyboxillekin.
Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #13 : Huhtikuu 14, 2007, 10:03:54 am »

Omassa duunissa rendataan Vuesta lähinnä panoraamaa hdr ulos, joko taivaasta vaan tai koko scenestä. Ja käytetään sitten, kuin mitä tahansa muutakin hdr mappia XSIssä tai Houdinissa.

Eskimo

• Sr. Member
    • Profiili
    • jasusalmi
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2007, 10:05:54 am »

Omassa duunissa rendataan Vuesta lähinnä panoraamaa hdr ulos, joko taivaasta vaan tai koko scenestä. Ja käytetään sitten, kuin mitä tahansa muutakin hdr mappia XSIssä tai Houdinissa.

Joo, mutta ei ole kysymys hdr-mapista.