Heip! Olen tässä editoinut vähän omaksi huviksi ja vähän muutenkin oikeastaan kaikki peruseditoinnit Premiere Prolla. Nyt alkaa kuitenkin totaalinen kyllästyminen iskeä, joten lähdin kyselemään, mikä olisi tällä hetkellä PC:lle paras editointiohjelma? Macilla on tullut jonkin verran käytettyä Final Cut Prota ja se on kerrassaan sujuva, joten onko PC:n puolella tälle pätevää kilpailijaa? Miten Avid Liquid (Pro) sijoittuu teidän mielestänne paremmuusjärjestyksessä?
Sitten ehkä hieman hämärämpi kysymys editoinnin maailmasta.
Jos haluan esim. aloittaa videoklipin still-kuvasta, jota on muokattu, miten tämä tulisi oikeaoppisesti tehdä? Olen tehnyt sen tähän mennessä niin, että olen exportoinut Premieristä klipin ekan framen esim. tiffiksi, muokannut sitä Photarissa ja lisännyt sen Premierissä klipin alkuun. Periaatteessa ihan toimiva tekniikka, kunhan saa vaan klipistä hyvästä kohdasta framen, eli kamera on paikoillaan ja kohde ei paljoa liiku. Ongelmanapa on nyt se, että kun kokeilin tehdä televiissioon samalla tekniikalla pienen klipin, värisi tämä still-osio klipistä todella ikävästi telkkarissa, tietokoneelta katsottuna värinää ei havaitse.
Eli antakaapa vinkkejä ongelmaan! Onko tekniikka oikea, mutta teenkö kuvan tallentamisessa jotain virhettä ja/tai myös ulos rendauksessa? Premierin Exporttauksen asetuksissa on muutama kohta, jonka merkitystä en enää muista televisiota ajatellen. Eli miten nuo fieldit, ainakin minulla on oletuksena Lower field first. Jos en väärin muista, pitäisi televisiota varten valita Upper field first. Ja mitä tarkoittaa Deinterlace Video Footage? Löysin tälläiset linkit:
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/De-interlacehttp://www.100fps.com/Tästä nopeasti lukaistuna saisi luultavastikaiehkä käsityksen että televisiota varten ei tarvitse laittaa rastia ruutuun, mutta jos haluan tehdä edellä mainitun kaltaisen pysäytyskuvan, kannattaa rastia tuo Deinterlaced Video Footage...? Plaah. Opinpa tässä tätä kirjoittaessa itsekin aiheesta ehkä, mutta jakakaa vähäisetkin tietonne, jos jompaan kumpaan aiheeseen liittyen sellaisia on. Ja oikein hyvää juhannusta kaikille! =)