An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Paras 3D koulu Suomessa?  (Luettu 5458 kertaa)

robbani

• Newbie
  • *
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
    • Sähköposti
Paras 3D koulu Suomessa?
« : Maaliskuu 05, 2006, 01:49:31 am »
Lahden muotoiluinstituutti on ilmeisesti paras ja arvostetuin? Entäs EVTEK ja Laurea millainen on opetuksen taso näissä ja kuinka paljon opiskellaan itse 3D mallinnusta? Olis kiva kuulla kommentteja ja mielipiteitä näissä opiskelleilta. Onko jotain muita varteenotettavia kouluja Suomessa?

Oon hakemassa opiskelemaan 3D-visualisointia kevään haussa ja rupesin miettimään että jos haluu pärjätä 3D-mallintajana niin pitääkö olla hyvä piirrustus taito? Mulla on aika surkee joten oon miettinyt että kannattaako lähteä tälle 3D alalle?

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
Re: Paras 3D koulu Suomessa?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2006, 11:11:08 am »
Erittäin läheisesti tätä aihetta sivunnut viestiketju löytyi vanhalta foorumilta, mutta nyt se on bittien taivaassa, joten vastaanpa sen verran mitä tiedän...

Piirustustaidosta on ehdottomasti hyötyä, mutta välttämättömyys se ei ole. Kyllä ilman sitäkin voi opetella niin hyväksi tällä alalla, että sillä itsensä elättää. Väitän, että taiteellisuudesta on 30% lahjakkuutta ja 70% raakaa harjoittelua ja hikeä. Ja taiteen luomisesta 10% inspiraatiota ja 90% perspiraatiota...

Itse en ole koskaan 3d-kouluja käynyt, vaikka sitä aikoinani harkitsinkin. Turun AMK:n animaatiolinja on varsin korkealle arvostettu, vaikkakaan ei ole mikään puhdas 3d-linja. EVTEK:stä ja Laureasta olen kuullut vähän ristiriitaisia kommentteja; toiset sanovat kyseisten koulujen olevan mainioita, toiset taas väittävät etteivät nämä koulut ole alan kannalta mistään kotoisin. Lahden muotoiluinstituutin vaatesuunnittelupuolella opiskelee yksi tuttu, mutta 3d-puolella ei ketään, joten enpä tästäkään pääse sitten sanomaan oikeastaan mitään :)

Sen verran kuitenkin voisin asiasta sanoa, että 3d-alalla ei voi oppia hyväksi pelkästään koulun oppien pohjalta. Siihen vaaditaan omalla ajalla vapaaehtoisesti tehtyä harjoittelua ja niiden asioiden opiskelua, mitä koulussa ei opeteta (tai opetetaan vain ohimennen). Suomessa on myös pohjoisemmassa 3d-kouluja, kuten Pelitalo josta valmistuu lähinnä pelialalle 3d-graafikkoja. Peliala lienee kuitenkin tällä hetkellä Suomessa merkittävin yksittäinen 3d-graafikkojen työllistäjä (tekninen visualisointi voisi olla myöskin ykkössijalla, varmaksi en voi sanoa), joten koulun opit eivät varmaankaan hukkaan menisi.
Foo sanon minä

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2006, 01:49:48 pm »
Itse olen ajatellut hakea tonne Turun animaatio linjalle ensisijaisesti. Toiseksi olen Pelitaloa ajatellut ja kolmas paikka on vielä auki.
Alankoulutus ei ole mikään vältämätömyys 3D alalla. Enpä taida tuntea ketään alalla olevaa joka olisi 3D koulussa opiskellut suomessa. Tämä ei tarkoita sitä, ettei koulujen koulutus olisi hyvä vaan sitä, että 3D koulut ovat hyvin uusia.
Ja hyvä piirustus taitokaan ei ole mikään edellytys. Tietenkin se helpottaa, mutta ei siitä tarvitse stressia ottaa koska pirtämään voi aina oppia.
Itseasiassa enpä tunne kauheen monta alla työskentelevää jolla olis kovin ihmeelisen hyvä piirustustaito.

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2006, 04:05:51 pm »
Koulutus ei tosiaan ole vaatimus työllistyäkseen 3D allalla. Toki koulut auttaa aina, mutta referenssit kuitenkin ratkaisee. Ilman niitä on aivan turha hakea 3d alalle tai uskoakseni yleensäkään grafiikan alalle. Tunnen paljonkin ihmisä jotka työskentelevät 3d alalla, joista ehkä 10%:lla on sopivaa koulutusta. Mikä on paras koulu? Siihen en osaa sanoa mitään, mutta paras valtti duunia hakiessa on hyvät referenssit. Firmoista riippuen toiset arvostavat osaamista ja toiset sitä onko työ kaupallinen. Kaupallisuutta arvostava yritys on ainakin minun listallani viimeisiä joihin menisin duuniin. Moista suhtautumista työnhakijaa kohtaan ei voi kuin halveksia.
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2006, 07:49:41 pm »
Suomessa 3D väen itseoppineisuus on varmaankin pitkälti peruja siitä, että vielä joku 10 vuotta sitten.. Alan koulutusta ei oikein suomessa ollut. Ja vaikka nyt kokenut ammattilainen todella löytää ongelmitta suomesta tai maailmalta töitä.. Olipa koulutusta tai ei. Niin kyllähän alalle vasta pyrkivän kannattaa se muodollinen pätevyys eli alan tutkinto hankia.

Ja mitä tulee piirustus taitoihin. Niin kyllähän ne kiistatta hyödyksi ovat.. Mutta ei kuitenkaan ehdoton edellytys alalla menestymiseen. Hieman toki toimen kuvasta riippuen.

Tak

• Administrator
    • Profiili
« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2006, 09:54:59 pm »
Mitä nyt opiskeluun tulee, niin ei musta kannata hakee mitään "3D opiskelupaikkaa" vaan jotain "taide/graafista opiskelupaikkaa". Täytyy muistaa että tää on yks taiteen muoto/työkalu muitten joukossa vaikka tässä tietokonetta käytetäänkin. Liian moni ajattelee että 3D puuhastelu olis jotain erilaista ku joku muu taide muoto ja ruppee ajattelemaan suppeammin ja liian teknisesti(vaikka tämä välillä onkin aika teknistä).

Sanotaan siis jo tähän väliin etten tiiä sen tarkemmin mitä ja miten noissa paikoissa opetetaan mitä toiset tässä on aikasemmin luetellu, mut kannattaa se muistaa ettei kouluun kannata ainakaan ohjelmien käyttöa lähtee opiskelemaan. Ohjelmia oppii käyttämään kuka tahansa, mutta ratkaiseva asia musta on se että osaa käyttää sitä nokkelasti, niin että sä pääset ilmaisemaan mitä sitten ikinä haluatkin ilmaista lopullisen kuvan muodossa.

Melkeen uskaltaisin ehdottaa että kannattais opetella kaikkea muuta kuin 3D:tä kun puhutaan täyspäiväsestä opiskelupaikasta. 3d:tä oppii hetkessä kun taas piirtämään ja värien käyttöä ja ym. eteen joutuu tekemään todellakin töitä. Jollet pyri TD:n hommiin, ajattele että 3D on kirosana jonka haluat kuulla viimeisenä...

Niin ja mitä piirustustaitoon tulee, niin ei sen periaatteessa tarvi olla kummonenkaan että pärjää "3D artistina". Se ei ole niinkään suuri juttu, mut jollei silmät ei erota mikä on huono ja mikä hyvä, niin sitten on aika huono mahis pärjätä artistina. Animaattoriks pyrkiville on taas toisenlaiset jutut. Näyttelijän lahjat ja liikkeen fysiikan ymmärtäminen ja sen sellaset tulee varmaan pää jutuks.

Jotain tollasta kai... :)

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #6 : Maaliskuu 06, 2006, 08:13:05 am »
Kuvittelisin, että kunhan cgi koulutus vakiinnuttaa asemansa suomessakin. Niin myös työnantajat alkavat ennen pitkään arvostamaan 3d suuntautuneita tutkintoja. Tämähän on jo suomen ulkopuolella arkkipäivää.  Ja eihän cgi suuntautunut ja tukintoon johtava koulutus ainakaan maailmalla meinaa sitä, että opinahjossa softaa vain käytetään. Samat tarpeelliset perusteet 3d tutkinnotkin sisältävät.. mitä vaikka graafikolle opetetaan. Ja tilanne lienee tämä suomessakin ?.

maxon

• Sr. Member
  • www.manujarvinen.com
    • MSN Messenger  - manu.jarvinen@myrealbox.com
    • Profiili
    • www.manujarvinen.com
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Maaliskuu 06, 2006, 08:53:42 am »
Samat tarpeelliset perusteet 3d tutkinnotkin sisältävät.. mitä vaikka graafikolle opetetaan. Ja tilanne lienee tämä suomessakin ?.

Näinhän se ainakin meillä Evtekissä. Melkein tuntuu että liikaakin. Vasta nyt puolen vuoden kuluttua aletaan puhua polygoneista. Aluksi on niin perspektiivioppia, värioppia, graafista suunnittelua ja typografiaa kuin flashiakin (ja tietenkin se pakollinen tuskaruotsi, jota ei vieläkään olla osattu karsia. Tämä jos mikä aina latistaa kaiken motivaation muuten niin innovatiiviseen opiskeluun.) Jatkossa tulee vielä yritysoppia ja jotain.... eli ei tässä nyt täysin ohjelmia olla opettelemassa. Kaiken lisäksi tehtävät on tyyliin: "suunnittele rantakahvila" eikä "tee loftaamalla ja lathella kahvikuppi"

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Maaliskuu 06, 2006, 09:19:16 am »
Jostain se on koulujenkin lähdettävä liikkelle ja tarpeeksi helpolta tasolta, jotta kaikki pääsevät mukaan. Joskaan en kyllä oikein tajua tuota yritysoppia, jos oman puljun pistää pystyyn niin pakostakin on käytävä yrityskurssi tai ainkin jos mielii saada starttirahaa. Pakkoruotsi on sitten se kirosana josta ei varmaan koskaan päästä eroon (syvimmät pahoitteluni ruotsinkielisille), vaikka se pitäisi ehdottomasti poistaa kaikista (peruskoulua lukuunottamatta) kouluista samoin kuin (syvimmät pahoitteluni suomenkielisille) pakkosuomikin ruotsinkielisistä kouluista. Minusta pakkopulla opetus on muutenkin todella turhaa. Mitään ei kuitenkaan opi kun aihe ei kiinnosta hiukkaakaan. Olisi ehkä hyvä, jos kielet olisi valinnaisia, joista sitten itse voi valita mitä kieltä/kieliä haluaa opiskella.
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

LW-miäs

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #9 : Maaliskuu 06, 2006, 09:41:37 am »
Olen kouluni käynyt ja työelämässä ollut yhtäjaksoisesti 7 vuotta. Ei tässä ole aikaa yritysoppeja lähteä lueskelemaan 3D-koulussa. Itse kaipaisin jotain kursseja, jossa keskityttäisiin ihan vain ja ainoastaan tekemiseen. Esim. parina iltana viikossa parin kuukauden ajan ja siihen lopputyö päälle! Löytyykö tälläisiä? Ei taida ainakaan LW-puolella olla?

kyyf

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
    • työnäytteet
« Vastaus #10 : Maaliskuu 07, 2006, 11:58:51 pm »
Olen kouluni käynyt ja työelämässä ollut yhtäjaksoisesti 7 vuotta. Ei tässä ole aikaa yritysoppeja lähteä lueskelemaan 3D-koulussa. Itse kaipaisin jotain kursseja, jossa keskityttäisiin ihan vain ja ainoastaan tekemiseen. Esim. parina iltana viikossa parin kuukauden ajan ja siihen lopputyö päälle! Löytyykö tälläisiä? Ei taida ainakaan LW-puolella olla?

Mikään aika jonka käytät kaliilla ~8h/vko/2kk -kurssilla ei oo sen arvoista, että kannattaisi käydä. Harjoittele, harjoittele ja harjoittele. Pelkkä mielipidehän tämä, mutta mun mielestäni jos joudut miettimään tuollaista kurssia olet jo pahasti hakoteillä.

Oma kokemukseni on, että Suomesta ei oikeasti hyödyllisiä 3D-alan kouluja löydy ja jos löytyy niin nopeammin pääsee samaan lopputulokseen käyttämällä Googlea ;)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2006, 02:56:35 am kirjoittanut kyyf »

LW-miäs

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #11 : Maaliskuu 08, 2006, 07:36:17 am »

Mikään aika jonka käytät kaliilla ~8h/vko/2kk -kurssilla ei oo sen arvoista, että kannattaisi käydä. Harjoittele, harjoittele ja harjoittele. Pelkkä mielipidehän tämä, mutta mun mielestäni jos joudut miettimään tuollaista kurssia olet jo pahasti hakoteillä.

Oma kokemukseni on, että Suomesta ei oikeasti hyödyllisiä 3D-alan kouluja löydy ja jos löytyy niin nopeammin pääsee samaan lopputulokseen käyttämällä Googlea ;)

Ikinä en ole 3D-alaan saanut minkäänlaista koulutusta. Kaikki olen alusta saakka opetellut itse, siihen on mennyt paljon aikaa ja paljon on vielä edessä. En koe olevani kovinkaan hyvä mallintaja saatikka animoija. On paljon sellaisia osa-alueita joihin kaipaisi "ammattilaisen" opastusta! Tuntuu siltä, että nyt on tarpeeksi kauan jurnutettu paikallaan...
Ja yksinkertaisesti ei ole niin paljon aikaa harjoitella kuin olisi tarves. On vakituinen 8h/pvä työ, vaimo ja lapsi. Siihen päälle vielä punttisali, joka on minulle tärkeää sekä vielä alkava fudiksen pelikausi  ;)
Mut tosiaankin en ota niin suuri paineita 3D:stä ainakaan vielä, koska AD:n työssäni tarvitsen sitä aika vähän – tämä on ennemmänkin harrastus!
P.S. Ei kurssin hinnalla niin väliä olisi, koska työnantaja maksaa...

t. Dolphinin harkkatöiden puolesta  :)

Sept13

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Maaliskuu 08, 2006, 12:39:21 pm »
Samat tarpeelliset perusteet 3d tutkinnotkin sisältävät.. mitä vaikka graafikolle opetetaan. Ja tilanne lienee tämä suomessakin ?.

Näinhän se ainakin meillä Evtekissä. Melkein tuntuu että liikaakin. Vasta nyt puolen vuoden kuluttua aletaan puhua polygoneista. Aluksi on niin perspektiivioppia, värioppia, graafista suunnittelua ja typografiaa kuin flashiakin (ja tietenkin se pakollinen tuskaruotsi, jota ei vieläkään olla osattu karsia. Tämä jos mikä aina latistaa kaiken motivaation muuten niin innovatiiviseen opiskeluun.) Jatkossa tulee vielä yritysoppia ja jotain.... eli ei tässä nyt täysin ohjelmia olla opettelemassa. Kaiken lisäksi tehtävät on tyyliin: "suunnittele rantakahvila" eikä "tee loftaamalla ja lathella kahvikuppi"

Polygoneja voi pyöritellä kotonansa niin paljon kuin koskaan jaksaa, yleinen käytäntö maailmalla taitaa olla että neljän vuoden 3d-koulutuksesta kaksikin vuotta käytetään visuaalisten taitojen kohottamiseen, ja vasta koulutuksen viimeisenä kahtena vuotena kosketaan 3d-softiin. Hyvä kuvahan on paljon muutakin kuin render-nappula.

robbani

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Maaliskuu 08, 2006, 03:22:14 pm »
Kiitos vastanneille, vaikkei nyt kovin paljon noista kouluista ole tullutkaan kommentteja. Huomaa että ei ole kovin moni käynyt kouluja tai koulut ei kiinnosta :)

Voisin nyt karrikoiden tähän sanoa että voi sitä vaikka tohtoriksikin lukea ilman kouluja. Henkilöstä ja lahjoista kiinni joku opiskelee koulussa joku kotona. Mä itse tykkään kyllä opiskella koulusssa enkä omatoimisesti kotona netistä. Mulla pitää olla joku joka näyttää miten asiat tehdään oikein ja sen jälkeen voi tutkia googlella lisää. Koulussa oppii tosiaankin paljon muutakin kuin 3D ohjelmien käyttöä esim. just noita mitä on mainittu, markkinointi, kielet, värioppi, graafinen suunnittelu, yritysoppi jne. Pystyy myös luomaan suhteita ja tapaa saman henkistä porukkaa. Oon itse ollut  4 vuotta työelämässä julkaisu- ja viestintäalalla niin kyllä siellä on välillä tullut noita kotioppineita vastaan niin ei niillä aina ne tiedot ja taidot niin kohdallaan ole ollut, tosin tällä 3D alalla ei kaikkea ilmeisesti tarvi tehdä niin oikeaoppisesti kunhan näyttää hyvältä :) Onhan ne ohjelmat varmaankin helppo oppia itsekseen mutta niin kuin on jo mainittu niin kyllä tähän liittyy muitakin asioita kuin ohjelmat luulisin :)

Lisää kommentteja kouluista, etenkin Lahden muotoiluinstituutista olis kiva kuulla jotain?

Runneri

• Sr. Member
    • Profiili
    • Deviant-Runneri
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Maaliskuu 08, 2006, 07:17:30 pm »
Lahden muotoiluinstituutti on ilmeisesti paras ja arvostetuin?
Arvostetuin missä? Ainakin se on sitä muotoilun alueella. Mitään hurjaa 3D-meininkiä ei taida löytyä koko kaupungista, mutta linja kuin linja muotsikassa antaa aika hyvät valmiudet 3d-maailmaan. Samoin edellä mainittu taiteellinen puoli tulee hyvin katetuksi. Huonona puolena tosin, ettei kouluun oteta vuosittain kuin reilu kymmenen oppilasta/ linja. Eli jonkunlaisia taitoja pitäisi olla pohjalla että selviää pääsykokeista....
Ite olen koulutuksesta sitä mieltä, että se ainakin vähentää karikoitten määrää matkan varrella. Eikä myöskään tarvi yksinään keksiä pyörää uudestaan, kun perusasiat opetetaan kädestä pitäen. Ja opettaja yleensä osaa antaa vastauksen alle minuutissa, sen sijaan että joutuisi tonkimaan nettiä tunteja/päiviä, riittävän vastauksen saamiseksi.