An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Energiansiirtoketjun animointi  (Luettu 552 kertaa)

vizman

• Newbie
  • *
    • Profiili
Energiansiirtoketjun animointi
« : Elokuu 01, 2007, 04:23:38 pm »
Hei, olen nyt aika kauan pohtinut ja etsinyt vastausta seuraavaan ongelmaan...

(jos joku viisaampi osaisi korjata ongelman)

Minulla on energiansiirtoketju, eli siis ketju jonka lenkit kääntyvät 0 asteesta 25 asteeseen. Ketjun lenkit lähtevät kiinteästä pisteestä yläriviltä.

Alarivin viimeinen lenkki on kiinnitetty sivuttaissuunnassa liikkuvaan kelkkaan.

Kun ketju liikkuu, sen alemmalla rivillä olevien lenkkien pitäisi pysyä pystysuuntaisesti samalla viivalla, mutta aina liikettä tehdässä alempi rivi tekee liikkeen kaaren avulla. Eli alempi rivi karkaa aina alemmas ja palaa sitten takaisin

sinne minne sen liikkee lopussa täytyy tulla.

Käsin animoimalla huomaa että tuo johtuu vain siitä, että se on oma virhe. Niinhän ohjelma luulee minun haluavan jos tekee vain kuvan 1 ja kuvan 2 vaiheet... Max ymmärtää että kuvasta 1 mennään kuvaan 2 niin että vain muutama lenkki kääntyy.

Mutta en saanut ongelmaa kuntoon interactive IK-komennollakaan, sama ongelma... Eli muuten toimisi, mutta ei suostu vaadittavia liikkeitä jokaiselle ketjun lenkille, vaan tekee helpoiimman kautta, liikuttaen vain niitä mitkä ovat joko alussa tai lopussa kääntyneinä. Ja kun näin animoidaan, tulee alariville pakosti heilurimainen liike, joka näkyy kuvassa 3.

Pitäisi saada ketju liikkumaan niin kuin se luonnossakin liikkuu...

En saanut sidottua alariville mitään pakotetta, jolla se pysyisi tietyn tason yläpuolella.

Onko kukaan törmännyt? :-\