An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Apua koneen hankintaan  (Luettu 8209 kertaa)

Vilperi

• Hero Member
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Apua koneen hankintaan
« : Elokuu 31, 2007, 03:32:41 pm »
Uuden koneen hankinta kohtapuoliin edessä. En paljoakaan raudasta tiedä joten heitänpä esille pari kysymystä:

1. Ensinnäkin, mitä mieltä olette koneen kokoamisesta itse jos ei ole aikaisempaa kokemusta? Kertahan se on ensimmäinenkin, mutta Verkkokaupan sivuilla ainakin uhkaillaan että prossun asentaminen on vaativaa hommaa, johon tarvitaan asinatuntemusta. Toisaalta taitavat vain yrittää saada ihmisiä käyttämään asennuspalvelua pelottelemalla :)

2. Haluaisin optimoida koneen luonnollisesti 3D:hen niin että viewportit pyörii sutjakasti, mutta myös peleihin. Onko nämä optimoinnin kannalta sama asia vai käyttääkö pelit konetta erilailla kuin 3D-softat? 3D-softat ei taida käyttää näyttistä samalla tavalla kuin pelit, vai?

3. Onko mitään osia joita kannattaisi ottaa vanhasta koneesta uuteen?

eetu

• Full Member
    • Profiili
Vs: Apua koneen hankintaan
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2007, 04:24:17 pm »
1. Eipä se prossun asentaminen paha rasti ole, mutta oishan se varmaan plussaa jos ois vaikka joku kaveri vieressä joka on ennen homman tehny.

2. Pelit ja 3d-softien reaaliaikakäyttö vaatii koneelta ja 3d-kortilta about samoja juttuja, ehkä sillä erolla että 3d-softat käyttää 3d-kortista enemmänkin geometria (core) tehoja kuin filliä.
Rendaus taasen tarvitsee koneelta lähinnä prossutehoa (enempi coreja parempi) ja riittävästi muistia.

3. Hiiri ja näppis :) jos levy ei oo kauheen pieni niin voihan senkin mukaan heittää. Monitori. Toisaalta saattaa kannattaa pitää vanha kone mahdollisimman täydellisenä toimivana pakettina jotta sen  voi halutessaan myydä tai vaikka lahjoittaa sukulaisille :)

eetu.

nappula

• Sr. Member
    • MSN Messenger  - huovisenposti@hotmail.com
    • Profiili
    • www.mhuovinen.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2007, 05:02:15 pm »
Helpommallahan siinä pääsee jos romut ja piuhat asennettu emoon valmiiksi. Näytönohjaimista on kokemusta lähinnä nvidian korteista, kerran oli 2 viikkoa atipati pas.. lati eikä toista tule. Max paynelläkin oli valkoinen takki kun sillä pelasi. Työkorttien ja pelikorttien ero on kai lähinnä siinä että työkorttien (quadro tms.)  ei pitäisi tehdä juurikaan virheitä. Pöytäkoneessa on joku nvidian pelikortti ja joskus on esim. maksissa poly kikkare "räjähtänyt" ruutuun mutta eipä tuo ole menoa kerran vuodessa haitannut. Läppärissä minulla on quadro fx 1500M ja varmasti nyt uusin pelikortti pesisi sen mennen tullen.

Mielestäni kannattaa ostaa lähes parasta (ei kalleinta) kone kestää pitempään eikä vanhene vuodessa käsiin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2007, 06:23:18 pm kirjoittanut nappula »

Osmic

• Sr. Member
    • Profiili
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2007, 10:16:43 pm »
Joka kerta kun olen prosessorin emolevyyn laittanut on se ollut ensimmäinen kerta sen prosessorikannan (eli missä kuviossa ne piikit on) ja aina homma on ollut yhtä yksinkertaista kuin: laita prosessori oikein päin ja liitä siili ja tuuletin päälle ja kiinnitä pidikeet. Vähän kuin laittaisi housuja jalkaan. Uhkailu johtunee siitä että koska asennus pitää tehdä itse, on se myös mahdollista tyriä ja kauppa ei voi ottaa siitä johtuvista hajoamisista (henkisistä ja/tai fyysisistä) vastuuta.

Chat Republic Games

3Dolphin

• Administrator
    • MSN Messenger  - petterihongisto@hotmail.com
    • Profiili
    • Henkilökohtainen kotisivu
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2007, 09:45:04 am »
Kannattaa kysyä parista atk-liikkeestä komponentteja siten, että pelkät komponentit ja komponentit asennuksella ja verrata hintaa, jolloin voi sitten päätellä maksaako kasauksesta vai ei.
Itse hen.koht asennan komponentit kyllä ilman lisämaksua jos kaikki komponentit (kopan sisukset) ostetaan yritykseltäni.

Jos prossun asennuksesta on epävarma, niin aina voi kysyä jos vaikka ostaa palveluna vain prossun asennuksen. Osaavalta siihen kuluu aikaa ehkä 5 min, jos sitäkään.
Muiden komponenttien asennus pitäisi kyllä onnistua melkein keneltä tahansa.
Ainoa aikaa vievämpi on piuhojen laitaminen emoon, mutta ei sekään ihmeellinen ole, kun jaksaa ottaa emon ohjekirjan käteen ja hieman lukea sitä.

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2007, 02:28:00 pm »
Kiitosta kaikki! Kysynpä verkkokaupasta jos pystyvät laittamaan vain prossun kiinni emoon. Aion panostaa prossuun(intel core 2 quad), joten en köyhänä ota sitä riskiä että murjon sen rikki. Vaikka riski onkin minimaalinen.

Levyni on kyllä turhan pieni, joten uusi täytyy ostaa. Eipä kuitenkaan mitään turhan isoa koska levytilaa en paljoa tarvitse. Äänikortin ajattelin ottaa mukaan vanhasta koneesta, koska äänillä ei 3D-miehelle ole paljoa väliä. Vanhan kotelonkin ajattelin säästää.

Budjetti on tällä hetkellä 1000 euroa. Saako 700 eurolla vielä mitään hyviä kavereita tolle kolmensadan euron Intel prossulle? Kyllä muutamia satasia hinta voi vielä nousta jos tehokkuus sitä vaatii. Turha ostaa konetta joka menee heti vanhaksi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2007, 06:55:42 pm kirjoittanut Maxman »

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #6 : Syyskuu 02, 2007, 05:13:35 pm »
Club 3D GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 PCI-E

Onko järkevä valinta näyttikseksi? Tuo plus prossu on jo 570€. Vielä hyvä emo, hemmetin hyvää muistia, hiljanen virtalähde ja kohtuullinen kovo. Ehdottakaahan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2007, 05:18:38 pm kirjoittanut Maxman »

Natunen

• Newbie
  • *
    • MSN Messenger  - uqa9@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Syyskuu 03, 2007, 06:23:27 pm »
Näyttikseksi oikein mainio valinta. Kohtuuhintainen, mutta tehokas.

Emoksi voisit ottaa vaikka uudella p35-piirisarjalla varustetun yksilön. Varsinkin jos Core2Quad (Q6600) on tulossa, niin Asus P5K lienee hyvä ratkaisu. Hinta pyörii 120€ hujakoilla. Mikäli et ole kellottelemassa, niin muistiin ei kannata syytää rahaa mielettömiä määriä, vaan ihan tavallinen (esim. Kingston Valueram) kelpaa. Muistii saa silti mieluusti olla 800Mhz:stä. Sinulle ZBrushin ja muiden "muistisyöppöjen" ohjelmien käyttäjälle uskaltaisin tarjota jopa 4 gigaa muistia, jos tyydyt halvempaan, valueramin tyyliseen ratkaisuun.

Jos päätät kuitenkin uuden kotelon hankkia voisin suositella Antecin Sonata3:sta. Hiljainen ja hyvin suunniteltu kotelo, jossa mukana tuohon kokoonpanoon riittävä virtalähde. Irralllisista virtalähteistä löytyy hiljaisuutta sun muuta käsitteleviä testejä, joista voit halutessasi hakea apua ratkaisuun. 450-500w riittänee tuolle näyttikselle ja prossulle (mikäli Q6600). Itselläni on Antecin NeoHE, joka on kyllä ollut hiljainen ja luotettava.

Kovoksi voisi sopia 500 gigatavuinen Samsungin T166 tai pienempi jos 500 tuntuu liian suurelta. Seagatella ja Western Digitalillla on kanssa lähes samanlaisia malleja lähes samaan hintaan. Erot ovat pieniä, joten valinta onkin enemmän makuasia.

Jos olet verkosta konettasi hankkimassa, niin tutustu ihmeessä MBnetin Hintaseurantaan, luultavasti tiedät jo paika, mutta varmistin vain. Verkkokaupoissa kannattaa katsella hieman myös varastosaldoja. Muuten voit päätyä odottamaan konettasi helpostikin kuukauden päivät.

Tähän tyyliin olen kasaillut muutamalle kaverille noin 1000-1200€ koneet ja varsin toimivia kokoonpanoja on tullutkin.

Mathatan

• Administrator
  • 3dsmax | Maya | Photoshop
    • MSN Messenger  - aamupuuro@msn.com
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Syyskuu 03, 2007, 10:44:26 pm »
Eipä edelliseen ole paljon lisättävää. Itse ehkä harkitsisin tuosta näyttiksestä 640mb versiota, varsinkin jos meinaat pelailla. (riippuu toki vähän myös näytön resoluutiosta, jos on yli 20" littu niin alkaa olla must tuo isompi versio näytönohjaimesta).

Muistista sen verran, että jos yli 2Gt rammia olet hommaamassa, niin kannattaa ottaa huomioon se, että ainoastaan 64bit käyttikset tukee sitä kunnolla ja varsinkin winXP 64bit on sellainen ajuri ja säätö helvetti ettei toista. Vistassa asiat hoituu jo vähän kivuttomammin, mutta muuten vista taas on vielä(kin) niin lapsenkengissä, ettei sitä kannata harkita.

Itse olen nykyisen kokoonpanoni: Asus P5K Deluxe + Quad prossu, 4Gt HyperX:ää + 8800 GTS 640Mb todennut varsin hyväksi.
Ei se lahjakkuus, vaan hullu jääräpäisyys! ;D
- Blog -
-- Portfolio --

eetu

• Full Member
    • Profiili
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2007, 11:00:36 pm »
.. varsinkin winXP 64bit on sellainen ajuri ja säätö helvetti ettei toista. Vistassa asiat hoituu jo vähän kivuttomammin, mutta muuten vista taas on vielä(kin) niin lapsenkengissä, ettei sitä kannata harkita..

Pitää nyt tähän sanoa että mulla on vuoden xp64 pyörinyt ja erittäin tyytyväinen olen ollut.

Taitaa riippua hyvin pitkälle siitä mitä hardista on ja kuinka hyvin sille löytyy 64bit ajureita, mulla on aika peruskauraa ja ajurit löytyy..

eetu.

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2007, 11:22:06 pm »
.. varsinkin winXP 64bit on sellainen ajuri ja säätö helvetti ettei toista. Vistassa asiat hoituu jo vähän kivuttomammin, mutta muuten vista taas on vielä(kin) niin lapsenkengissä, ettei sitä kannata harkita..
Pitää nyt tähän sanoa että mulla on vuoden xp64 pyörinyt ja erittäin tyytyväinen olen ollut.

Sama täällä.
Mulla on ollut noin puolitoista vuotta. Ihan alkuun oli hiukan hankaluuksia ajureiden löytämisen kanssa, mutta kyllä nyt on löytynyt ajurit ihan hyvin kaikkeen. Paitsi skanneriin joka tosin on jo aika vanha.

Mathatan

• Administrator
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2007, 03:26:45 pm »
Joo ei siinä mitään, kun sen saa toimimaan. Ihan kaikki jutut ei tahdo toimia, mutta suurin osa roksii. Son vain se säätäminen että saa toimimaan välillä melko tuskallista.
- Blog -
-- Portfolio --

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2007, 04:43:58 pm »
Aika pitkälti nollasäädöllä on itsellä toiminut x64. Wacomin kanssa oli aikoinaan ongelma, kun ei toiminut ajurien puutteen takia, mutta mukavasti ei mennyt kuukauttakaan kun tämäkin ongelma korjaantui :) Kaikenkaikkiaan xp:n 64-bit versio on ollut itselleni vähemmän kiroilua ja säätämistä aiheuttanut versio kun vertaa 32-bit XP:hen. Eli itse en kyllä voi pahemmin kuin suositella.
Foo sanon minä

Mathatan

• Administrator
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2007, 11:43:49 pm »
Itselläni ACHI ajureiden asentaminen korppuasemattomaan koneeseen tuotti kyllä ihan kohtuullisen määrän kelettä ja tanaa.. (joskin tuo nyt olisi kyllä myös 32bit versiossa) Ja sit mm. QuickTime ei suostu toimimaan, heittää vaan tylysti samointein hanskat tiskiin kun yrittää ajaa. Myös Nvidian ajurit heittää jotain skeidaa tietyissä tilanteissa. Kaikenkaikkiaan enemmän on mulla ollut ongelmia kuin 32bit versiossa, mutta toisaalta ei nyt niin hirveästi, että olisi alkanut vaihtamaan siihen pelkästään sen tähden. Pääsääntöisesti kaikki toimii, jotkut jutut vain bugaa.
- Blog -
-- Portfolio --

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #14 : Marraskuu 17, 2007, 11:12:11 pm »
Nonniin. Pientä viivyttelyä ollu koneen hankinnan kanssa mutta ens viikolla laitan osat tilaukseen. Budjetti kasvoi mehukkaaseen 1600 euroon.

Prossu: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz
Emo: Asus P5K3 Deluxe/WiFi-AP Intel P35
Näyttis: Club 3D GeForce 8800GTX 768MB PCI-E

1153.70 €

Kuinkahan merkittävä osuus prossulla on 3D:ssä? Mietin että meneeköhän toi prossu yli tarpeideni. Toisaalta tuleviin peleihin, kuten Alan Wakeen tarttee hyvän prossun.

450 € pitäis vielä saada kovo, muistia ja virtalähde. Neuvokaahan kun en niistä mitään ymmärrä.