Jos pakettikone vastaa sitä mitä itse olisi kasaamassa joka tapauksessa, niin se on yleensä ihan ok ostos. Pakettikoneissa on vielä lisäksi ylivertainen takuu, verrattuna itse kasattuun, jossa saa osille takuun, muttei työlle. Joten jos ei tykkää vääntää ruuvimeisseliä ja pujotella johtoja mitä mielenkiintoisemmista väleistä, kannattaa ostaa se pakettikone vaikka lisätakuulla. Kyllä niitä pystyy sit aika hyvin nykyään jo tarpeen mukaan laajentamaan. Kannattaa tosin varmistaa etenkin muistipaikkojen määrä. Jos ne on kaikki jo kokonaan käytössä, voi jossain vaiheessa tulla tenkkapoo, kun se 4gb tai 6gb loppuukin kesken.
Muisteista olen kellotaajuuksien kanssa samaa mieltä zedarin kanssa, mutta en hinnan. Suosittelen ostamaan merkkimuistia, jos on ostamassa. Yleensä parikymppiä kalliimpaa, mutta oman kokemuksen mukaan pääsee elämästä helpommalla, kun ei tule täysin käsittämättömiä kaatuiluita tai muita ongelmia niin paljon. Voi olla toki, että käy "tuuri" ja saa sen hyvän nimettömän kamman, mutta itse en riskeeraisi varsinkaan, kun suurimmaksi osaksi koneella tehdään muisti-intensiivistä työtä. (renderointi, 3d, kuvankäsittely, videoeditointi, audio)
Oman kokemuksen mukaan muistimerkeistä hyviä on tuo jo aikaisemmin mainittu Corsair ja sit OCZ. Kingstoneita en ostaisi; niiden kanssa on ollut yllättävän paljon ongelmia viimevuosina. Ilmeisesti myös Mushkin tekee hyvää laatua, mutta siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Kellotaajuudesta kuitenkin sen verran, että kannattaa ostaa vähintään prosessorin ulkoistaväylätaajuutta vastaavia muisteja. (tai pari, joka yhdessä vastaa sitä). Käytännössä muistin vaikutus koneen nopeuteen on mitattavissa prosenteissa tai niiden kymmenyksissä, joten ei se ihan niin kriittistä ole sen suhteen. Ainoa mihin muisti oikeasti vaikuttaa paljon (samoin kuin laadukas emolevykin) on koneen vakaus.