Moro
Mut houkuteltiin tämä aiheen höykällä rekisteröitymään tänne, niin että päivää vaan kaikille nyt sitten.

Sattui nimittäin niin, että aiheeseen sopiva kehitelmä oli päytälaatikossa. Aloitin tätä joskus viime heinäkuussa ilman sen kummempia päämääriä, enkä tiedä saanko tätä kuunaan tämän valmiimmaksi, mutta esittelenpä nyt kuitenkin.

En ole tässä meshin luonnissa pitänyt mitenkään ehdottoman tärkeänä, että kaiken pitäisi olla 4-kulmaista laattaa. Ihan käytännön syistä olen pyrkinyt pitämään verkon mahdollisimman harvana siellä, missä tarkkuutta ei vaadita. Niinpä sitten on kolmiota ja muita hupaisuuksia siellä täällä.

Olkapään seutu osoittautui yllättävänkin ongelmalliseksi varsinkin selkäpuolelta. Ei luulis, mutta ihmisen yläselkä osaa olla tavattoman ilmeikäs ... Tässä näkyy, että meshi on pahasti miettimismyssyn alla tuossa kohtaa. Käsi on tehty niin, että mallinsin ensin yhden sormen ja monistin sen viideksi. Asettelin sormet avaruuteen katsellen mallia omasta käpälästäni ja rupesin sitten keksimään kämmenpalaa sormien jatkoksi. Tuo käden liitos ranteeseen ei ole erityisen kaunis, mutta toisaalta koko käsivarsi ja kyynärpää ovat ainakin vielä melko karkeata tekoa.

Tuo reiden sivulla oleva kolmio ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Siihen tulee kuhmu. ... Mutta kattotaan ny -- On tässä vielä pari isompaakin ongelmaa ratkottavana.

Pään verkko on mun mielestä nyt jo aika siisti -- jossain vaiheessa jahtasin kyllä "epäpuhtauksia" ympäri naamataulua. Niillä, ikävä kyllä, tahtoo olla sellainen taipumus, että, kun yhden kohdan oikaisee, niin viereen tulee entistä pahempi ruttu. Tuo suupielessä oleva neljän kolmion rykelmä on tarkoituksella tehty hymykuoppa.
Silmän virkaa mallissa toistaiseksi toimittaa pallo, joka valitettavasti on melkein kaksi kertaa oikean silmän kokoinen. Silmän ympärystä joutuu sattuneesta syystä vielä muokkaamaan ja silmäluomet ja -ripsethän puuttuvat kokonaan.

Korva meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia... Loppukesästä vietin aikaani lähinnä tuijottelemalla ihmisten korvia. Yritin syksyn mittaan saada pariinkin kertaan jotain mallinnettua, mutta mitään järjellistä ei syntynyt. Nyt sitten tässä keskitalvella sain jonkun ahaa-elämyksen, miten homma pitää tehdä. Lopputulokseen olen ainakin itse tyytyväinen. Itseasiassa muutamissa löytämässäni korvatutoriaaleissa onnistutaan lähinnä tekemään korvaa muistuttava reliefi. Tää on aidosti 3D.

Seuraavaksi sellanen vähän isompi homma olisi kehitellä edes jossainmäärin uskottavat hiukset. Jonkinlaisen place-holderin olen kyhännyt, mutta se näyttää lähiinnä paperimassakakulta.
Jatkosta en nyt uskalla mennä sanomaan kovin paljon. Onhan tossa tietysti aikaa vielä jonkun verran, mutta tällä tahdilla ei mitenkään liikaa. Tällasilla aiheilla olen kuitenkin itseni huvittanut: "BIG things"-osasto koostuisi vasarasta ja alasimesta ... ahjon virkaa voisi toimittaa vaikkapa joku tulta henkäilevä "sisilisko.... " Noita tosin ei ole vielä valmiina. Jousi ja nuoli olisi kyllä....
Über-Boober-aiheen vuoksi tietysti mallin mittasuhteita täytyy vähän parannella sopivaan suuntaan ilman, että realismi liikaa kahlistee ja garderoobihan neidillä menee aivan uusiksi. Aiheen oikeaoppiseen käsittelyynhän luonnollisesti kuuluu, että oikeiden vaatteiden sijasta päähenkilöllä on päällään jotain maalimaa nähneitä riekaleita, jotka nyt vaan sattuvat kulkemaan mukana täysin fysiikanlakien vastaisesti