An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Muukalainen ja muita zbrushailuja  (Luettu 3922 kertaa)

zedar_1

• Hero Member
  • Sukupuoli: Mies
    • MSN Messenger  - zedar_01@hotmail.com
    • Profiili
    • 3D Kuvani
Muukalainen ja muita zbrushailuja
« : Heinäkuu 15, 2008, 12:35:21 am »
Perustan nyt itsellenikin zbrush-ketjun, että saan apua kun sitä tarvitsen. :)

Aloitetaan  :D
Miten zbrushissa poistetaan mallista puolet ja sen jälkeen tehdä siitä identtinen toinen puoli.
Tarvitsen sitä siksi, että menetin vahingossa symmetrian, kun subdivasin vain osaa mallista ja myöhemmin huomasin, ettei se tehnytkään samaa toiselle puolelle, siten toisesta puolesta tuli pikkuisen erilainen. Tässä vaiheessa olisi parempi jos malli olisi symmetrinen.

Läpät ovat korvat, jotka ovat "levossa" taitettuna taakse, toisin kuin nyt. Suuta ei tule ollenkaan, ainakaan naamaan. Mahdollisesti jonnekin muualle, esim. kämmeniin, jos teen vartalonkin. C&C.
Ufo_wip_01
"Olen sellainen läpi harmaan kiven, keksi pyörä uudestaan ja opi kantapään kautta -tyyppinen henkilö."

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
Vs: Muukalainen ja muita zbrushailuja
« Vastaus #1 : Heinäkuu 15, 2008, 05:09:17 pm »
Vaikee sanoa miten symmetrisyys kannattais palauttaa kun ei tiedä tarkkaan mikä tilanne on. Mitään yhtä nappia, jolla homman vois hoitaa, ei zbrushissa tietääkseni ole. Voisit ehkä tehdä uuden topologian jos sulla on sopiva basemeshi. Onko tossa kuvassa ylin subdiv leveli?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2008, 05:11:04 pm kirjoittanut Vilperi »

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2008, 06:53:49 pm »
On ylin, noihin sivuläppiin olen lisännyt subdiviä, ja niissä se eroavaisuus tulikin. Se ei ole kovin näkyvä ero, mutta kun tekee jotain toiselle puolelle, niin toinen saattaa mennä perseelleen.
Otan vain symmetrian pois käytöstä, kun työstän niitä kohtia. Saa nähdä miten käy.
"Olen sellainen läpi harmaan kiven, keksi pyörä uudestaan ja opi kantapään kautta -tyyppinen henkilö."

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2008, 07:10:56 pm »
Ok. Ilmeisesti ei asialla ole enää mitään väliä. Jos ymmärsin oikein, tallentaessani työni "dokumenttina" tallensin se 2.5D:nä ja oikeasti se olisi pitänyt tallentaa "tool"-muodossa. Am I right?
Aika perseestä jos noin on. Aloitan uudestaan  :(

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2008, 07:19:04 pm »
Joo toi on Zbrushissa muistettava että sculptausprojektit on toolseja eikä dokumentteja. Yksi Zbrushin outouksista, jotka on vain hyväksyttävä. Jotain sieniä ne on imeisesti syöny Pixologicilla. Kaikki pitää tehdä niin kummallisesti UI:n ulkoasusta lähtien.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2008, 08:06:06 pm »
Hyvä, että huomasin kuitenkin jo tässä vaiheessa  ;D

Löysin muuten tutorialeista vastauksen, miten toisen puolen voi kopioida helposti.
Tools->Deformation->SmartResym
Maskaa toisen puolen ja painaa tota nappia. Opit sinäkin vielä jotain uutta, eihän sitä tiedä jos vaikka sattuu tarvitsemaan.  :)

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2008, 08:25:45 pm »
Joo, kyl smart resymmin tiedän, käytän sitä jatkuvasti. :D Mut kirjotit että subdivasit osan mallista? Se vähän hämäs koska smart resym ei peilaa topologiaa vaan ainoastaan muotoja. Et varmaan tarkottanu mitä luulin, eli siis kun osan mallista maskaa ja painaa divide alimmalla subdiv tasolla, niin ainoastaan maskaamaton osa dividoituu.

x13

• Sr. Member
    • Profiili
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2008, 08:26:09 pm »
Mistä saa obua pyöritettyä...ei toi ikoni voi olla ainoa keino. Kelee...

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #8 : Heinäkuu 15, 2008, 09:12:35 pm »
Minä löysin vastauksen kysymykseeni täältä. Todella hyvät aloitus tutoriaalit.
http://www.pixologic.com/zclassroom/

Siis hiirellä klikkaat johonkin kohti ruutua, missä ei ole mallia. Sitten kun painat shiftiä, niin se pyörii 90 asteen välein.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2008, 12:39:49 am »
Joo, kyl smart resymmin tiedän, käytän sitä jatkuvasti. :D Mut kirjotit että subdivasit osan mallista? Se vähän hämäs koska smart resym ei peilaa topologiaa vaan ainoastaan muotoja. Et varmaan tarkottanu mitä luulin, eli siis kun osan mallista maskaa ja painaa divide alimmalla subdiv tasolla, niin ainoastaan maskaamaton osa dividoituu.

En ole ihan varma itsekään mitä tarkoitin :D
Selvisi kuitenkin :P

Tein ufon uudestaan. Käyttäminen on vähän hidasta vielä, mutta todella hauskaa ja "helppoa". Tuohon asti kesti about tunnin.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #10 : Heinäkuu 16, 2008, 10:51:24 pm »
Alan kohta teksturoimaan tuotostani.

EDIT: Otuksestahan on tullut vähemmän ilkeän näköinen! Täytyy vähän ilkeistää sitä lisää, vaikka se osin johtuu siitä, että kuvakulma on eri kuin aikaisemmassa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2008, 10:56:07 pm kirjoittanut zedar_1 »

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #11 : Heinäkuu 17, 2008, 01:16:42 am »
Nyt otus on valmis teksturointia varten.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #12 : Heinäkuu 17, 2008, 03:02:00 am »
Miten saan ulostettua tekstuurit tuosta mallista?
Tutoriaalissa painetaan vaan col>tex nappia, mutta mulla ei toimi niinkuin siinä. Ohjelma tekee jotain, mutta tekstuuri laatikkoon tulee vain tyhjä tekstuuri, tai jotain.
Pitääkö tuo uvmapata käsin, jos pitää niin mistä ja miten?  ;D

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #13 : Heinäkuu 17, 2008, 06:01:48 pm »
Ensin pitää painaa EnableUV, sit GUVtiles tai AUVtiles, sit teet uuden tekstuurin, laita RGB intensity sataan ja paina col>txr

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2008, 05:26:43 pm »
Onko tosiaan niin, että zbrushissa ei ole helppoa tapaa tehdä reikää? Haluaisin tehdä reiän otuksen leuan läpi, mutta en löydä mitään ohjeita. Ainoa mitä itse sain aikaan on tuo delete hidden- nappi, mutta se toimii eritavalla. Etsin boolean tyylistä työkalua.