Hei jälleen kaikki merten pienet Delphiinit!
Vielä kolmas threadi samasta keittiöstä, eipähän kommentit mene sekaisin sitten. Eli nyt se on sitten valmis, parin kuukauden semi-intensiivisen työn tulos ja mahdollinen ensi kesän aamujen sulostuttaja. Työskentelyyn osallistui kaksi ihmistä, minä Miika "Mupelo" Puolakka sekä koulukaverini Jussi "Vasen koukku" Yrttiaho. Animaation juoni on minun käsialaani, ja minä tein skenen valaistuksineen. Lisäksi animoin kaikki muut paitsi itse hahmon liikkeet. Yrttiaho mallinsi hahmon ja animoi sen liikkeet. Lisäksi Yrtti heivasi mukaan väliaikaiset mutta sangen toimivat äänet. Yhdessä katsoimme vielä kuvakulmat kuntoon ja teimme jälkituotanossa Combustionilla mm. korkin savuvanan, pullon kuohahduksen ja tekstin mikron oveen.
Tuotos on siis 3D-animaatiokurssin tuotos, eli tehtävänä oli yksinkertaisesti luoda 15-30 sekunnin mittainen animaatio ja projektiin sai tarvittaessa apua opettajilta. Itseasiassa oikeastaan minkäänlaista apua emme tarvinneet, toivottavasti sitä ei huomaa animaatiosta. Rendaus tapahtui 12 koneen avustuksella sillä yhden kuvan rendaamiseen kului noin 24 minuuttia ja animaatio kestää tehtävänannosta huolimatta yhteensä 56 sekuntia. Eli yhteensä 1400 kuvaa x 24min = 33600min = 560 tuntia!

Emme lähteneet enää optimoimaan skeneä sillä aikaa rendaamiseen oli riittävästi. Ilman hahmoa kuvan rendaus 720 x 576 koossa kesti vajaa 10min ja hahmon lisääminen nosti sitten lopulta tuohon 24 minuuttiin, yllättävää kyllä. Arveltiin että flexit nosti aikoja.
Meillä on lähes A4:sen mittainen lista siitä mitä aiomme vielä animaatioon parantaa, esimerkiksi Yrttiaho hieman viilailee hahmon liikkeitä vielä sujuvammiksi. Muuta tuunattavaa: mikroon syttyy valo kun se menee päälle, samoin astianpesukoneen nappulaan, lopun tekstistä tulee hieman valuva jne. Ääniä parannellaan vielä eli musiikki vaihtuu itsetehdyksi, astianpesukoneeseen ja mikroon teemme myös aidommat äänet. Eli pientä tekemistä riittää. Video on pakattu muistaakseni Indeo Ligos 4.5:llä, pitäisi toimia jos on edes melkoisen uusi codecpaketti koneella. Pakkaaminen vähän muutti värejä huonompaan suuntaan mutta kyllä siitä selvän saa.
Parannusehdotuksia vaan kehiin, jatkamme animaation työstöä vasta noin kuukauden kuluttua...

Tästä lataamaan:
http://rapidshare.de/files/17314096/Aamushow.avi.html-Miika