An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Portfolion tekeminen  (Luettu 7042 kertaa)

Jay

• Newbie
  • *
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Portfolion tekeminen
« : Huhtikuu 12, 2006, 11:17:03 am »
Moi!

Mä valmistun tänä keväänä koulusta multimedian puolelta ja nyt olis tarkoitus kasata portfolio työnhakua varten. Portfolio koostuisi pääasiassa 3d-mallinnuksista ja muutamista graafisista kuvista. Osaisiko joku neuvoa minkälainen portfolio kannattaisi tehdä?

Mä ajattelin polttaa portfolion cd:lle ja lähettää cv:n mukana työnantajille. Onko parempia lähestymisehdotuksia?

Mitä olette mieltä pitäiskö kuvat olla erillisiä cd:llä vai pitäsikö niistä tehdä yksi file (powerpoint-esitys tai jotain..)?
ja minkä kokoisiksi 3d-kuvat kannattaa rendata?

Suuuurkiitokset vastauksista ja ajastanne!

J

Sept13

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Portfolion tekeminen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2006, 11:45:57 am »
Morjes Jussi, ilman omakohtaista kokemusta 3d portfolioista ja reeleistä, ohjaan sut tälle sivulle: http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=69427
Etsi sieltä tämmöinen kohta kuin: And for those of you who have just graduated, or are looking to break into the industry...

Ja jos vielä erityisesti etsit neuvoja, niin älä laita portfolioosi mitään koulussa tekemiä juttujasi, vaan tee 6-12kk töitä kunnon portfolion eteen rauhassa. Eiköhän sillä paljon helpommin töitä saa.

SusiHukka

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2006, 05:47:01 pm »
No mun mielestä kannattaa laittaa sinne vanhempia toitaki jos on? mut voi niita aina päivittää -->Miten on kaveri edistyny ja onko kehitys kelponen 8)
En oikein noihin koulu töihin luota, siinä mielessä että ne on tehty per. ohjatusti? Siis mielestäni käytä aikaa ja perehdy omaan tekemiseen ja
heitä sellasta mitä itse olet tehny 8)
Tämä on oma mielipide.
Kaikkea hyvää ja menestystä 8P

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2006, 09:54:58 pm »
Suoraan sanoen, ei firmoja kiinnosta kuinka hyvä olit joskus ja kuinka paljon olet edistynyt, niitä kiinnostaa se kuinka paljon osaat kun tulet heille töihin. Joten vain ja ainoastaan parasta tavaraa portfolioon. Tämä on varsinkin silloin tilanne kun portfolioita tulee paljon. Ensimmäiseksi aina kaikkein parhaasta työstä makupala tai ihan kokonaan näytille, jotta herätetään katsojan mielenkiinto ja sitten se toiseksi paras viimeiseksi että jää hyvä maku suuhun. Väliin huonompi tavara, mutta jos se ei ole sellaista mihin itse olet tyytyväinen, niin raa'asti vain karsi pois. Mieluummin lyhyt ja laadukas, kuin vähän pidempi ja vähän huonompilaatuinen portfolio/reel.
Foo sanon minä

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2006, 10:33:45 pm »
Pitäkää reeli lyhyenä ja tosiaan vain parhaat palat sinne (2-3min). Haastattelussa voitte ojentaa uuden cd:n jossa on lisää matskua. Huomioikaa myös mihin paikkaan haette, jos haette hahmoanimaatioon pistäkää reeliin paljon hahmoanimaatiota eikä vaikkapa mallinnuksia.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2006, 10:36:40 pm kirjoittanut xcx »
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2006, 12:39:24 am »
Ja jos vielä erityisesti etsit neuvoja, niin älä laita portfolioosi mitään koulussa tekemiä juttujasi, vaan tee 6-12kk töitä kunnon portfolion eteen rauhassa. Eiköhän sillä paljon helpommin töitä saa.

Toisaalta jos tekee portfoliota iät ja ajat, saattaa antaa vääristyneen kuvan taidoistaan; vähän huonompikin saa varmasti ihan kivaa jälkeä aikaan vuoden työstämisen jälkeen. Tuli tästä mieleen että kannattaiskohan laittaa kuhunkin työhön kulutettu aika näytille että tulis todellisempi kuva taidoista? Ettei joudu sitten liriin deathlinejen kanssa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2006, 12:41:39 am kirjoittanut Luava »

LW-miäs

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #6 : Huhtikuu 14, 2006, 12:51:45 am »

Toisaalta jos tekee portfoliota iät ja ajat, saattaa antaa vääristyneen kuvan taidoistaan; vähän huonompikin saa varmasti ihan kivaa jälkeä aikaan vuoden työstämisen jälkeen. Tuli tästä mieleen että kannattaiskohan laittaa kuhunkin työhön kulutettu aika näytille että tulis todellisempi kuva taidoista? Ettei joudu sitten liriin deathlinejen kanssa.

Deadlinet venyy ja paukkuu, niihin ei voi luottaa. Jos asiakas tahtoo niin todennäköisesti saa (= firman politiikka)  ;)

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #7 : Huhtikuu 14, 2006, 12:55:30 am »
Oho! Deadline eikä deathline ;D Tälläst tää on yhelt yöllä. Mutta kai nyt kannattaa laittaa portfolioon että kuin kauan kuhunkin työhön on mennyt? Voi sitten ottaa aina muutaman viikon pois. ;)

LW-miäs

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #8 : Huhtikuu 14, 2006, 01:17:33 am »
Oho! Deadline eikä deathline ;D Tälläst tää on yhelt yöllä. Mutta kai nyt kannattaa laittaa portfolioon että kuin kauan kuhunkin työhön on mennyt? Voi sitten ottaa aina muutaman viikon pois. ;)

En kulutetusta ajasta itse kertoisi. Työnantaja haluaa itse nähdä työskentelyäsi ja odottaa sen kehittyvän aikojen saatossa  :)

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
« Vastaus #9 : Huhtikuu 14, 2006, 10:59:39 am »
Joo, ei tietoa siitä että kuinka kauan olet jotain tehnyt, jollet ole aivan satavarma että kyseinen aika on todella nopea ja haluat sillä leveillä (tyyliin, täysin detaloitu ihminen vaatteineen päivineen alle viiteen tuntiin).
Foo sanon minä

misnomer

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Huhtikuu 14, 2006, 02:36:21 pm »
PIXARIN vinkkejä Demo Reeliin:
For College Students & New Grads: How to Put Together and Submit a Demo Reel
http://www.pixar.com/companyinfo/jobs/index.html

Tärkeintä on pitää homma simppelinä (Keep It Simple Stupid). Demo reelissä ei kannatta innostua harrastaa MTV-editointia.

Mitä vähemmällä vaivalla työnantaja saa kuvat/reelin näkymään, sen parempi. Powerpoint saattaa olla kuvien esittämiseen liian hankala. Entä jos työnantajalla ei ole PP asennettuna? PP:n lisäksi kuvat voisivat olla cd:llä jossain kansiossa katsottavissa sellaisenaan.

kerosene

• Full Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Huhtikuu 17, 2006, 09:27:35 am »
demonauhasta - minuutti on jo pitka - lyhita leikkauksi a- ei mitaan 25 sekunnin kamera-ajoja mallin ympari. Nopeat peruspyoraytykset - yhteystiedot selkeasti nakyviin mutta taas ei mitaan 20 sekunnin fadi in fade out hommia.

Ja vain parasta kamaa, kouluduuneissa ei ole mitaan vikaa jos olet niista ylpea. Kehityskaai ei kiinnosta ketaan. 3 hyvaa duunia on parempi kuin 3 hyvaa ja yksi keskinkertainen tai 10 keskinkertaista.

Itse laittaisin mukaan (duunista riippuen printteja - CD:n sisaan tyontaminen vaatii jo vastaanottajalta eforttia. Hyvalla kirjallisella hakukirjeella ja tyylikkaalla kuvalla tai kahdella pystyy parantamaan mahiksiaan siihen etta joku joskus vilasee sen CD:n. Toimii tietysti toisinpainkin. Yhdys sana vireita ja muuten sontaa kielat sisaltava haku kirje ei auta asiaa.

h

mate4d

• Newbie
  • *
    • MSN Messenger  - lumoloota2@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Huhtikuu 27, 2006, 04:46:39 am »

Minä olen vain harrastanut 3d:tä Joten ammattina en siitä paljon tiedä. Kysymys: Paljonko on aikaa tedä logo tai mallintaa esim. kännykkä tai muu pieni laite? ja onko alalla millaiset palkat?

Edit. <Felor> quote virhe korjattu.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2006, 08:43:49 am kirjoittanut Felor »
Cinema user since year 2000, This is just hobby to me. Olen vääntänyt itsekseni Cinemalla silloi tällöin, kavereissa on Max:in ja LightWaven -käyttäjät.

Mathatan

• Administrator
  • 3dsmax | Maya | Photoshop
    • MSN Messenger  - aamupuuro@msn.com
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Huhtikuu 27, 2006, 11:14:08 am »
Riippuu varmasti paljon siitä mihin käyttöön malli tulee. Jos se on vain propsi, eikä näy kuin sekunnin, niin ei varmasti tuntia enempää+teksturoinnit, mutta jos se näkyy tarkemminkin, niin yleensä se tehdään hyvin, mutta ei nyt montaa päivää kuitenkaan..

Palkoista sen verran, että ne taitaa mukailla aika hyvin graafisen alan palkkoja. Eli ei ne suomessa mitään kovin hirveän hyviä ole. Tai no mitä pitää hyvänä. Itse en 3d:tä ole leipätyökseni tehnyt joten en edes tiedä miten paljon voisi pyytää. Mutta järki käteen. Sen verran kun pyytää että tulee toimeen hyvin niin sen pitäs riittää, että pääsee sisään. Sitä voi sitn korjata myöhemmin jos osoittautuu että tekee töitä leivänmuruilla - tai ainakin yrittää...
Ei se lahjakkuus, vaan hullu jääräpäisyys! ;D
- Blog -
-- Portfolio --

LW-miäs

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #14 : Huhtikuu 27, 2006, 11:36:27 am »
Mainostoimistonäkökulmasta voisin sanoa, että hinta ei mikään päätähuimaava ole muihin hommiin verrattuna. Kun kerran myyjät (meillä kaikki naisia) ei ymmärrä sitä, niin ei ne pysty sitä myymäänkään oikealla hinnalla  :-\