An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: 3D koulutus  (Luettu 5632 kertaa)

mikkomikko

• Global Moderator
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
    • 3D portfolio
    • Sähköposti
3D koulutus
« : Tammikuu 27, 2009, 10:26:28 pm »
Kohta alkaa olla aika hakeutua (taas) kouluun ja keräisin hieman mielipiteitä ja ajatuksia Suomen 3d kouluista. Eli millaista koulutuksen taso mielestäsi on? jne. Lähinnä Metropoliasta ja Raolista olen tällähetkellä kiinnostunut, mutta onko muita varteenotettavia kouluja?

zedar_1

• Hero Member
    • MSN Messenger  - zedar_01@hotmail.com
    • Profiili
    • 3D Kuvani
Vs: 3D koulutus
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2009, 12:06:25 am »
Kohta alkaa olla aika hakeutua (taas) kouluun ja keräisin hieman mielipiteitä ja ajatuksia Suomen 3d kouluista. Eli millaista koulutuksen taso mielestäsi on? jne. Lähinnä Metropoliasta ja Raolista olen tällähetkellä kiinnostunut, mutta onko muita varteenotettavia kouluja?

Raolissa olen ollut nyt jotain kolme kuukautta. Kursseja on ollut vähän joka aiheesta, valokuvausta, flashiä, directoria, käsikirjoitusta,3dtä, photaria, etc.
Itse kaipaisin paljon laadukkaampaa 3d opetusta ja enemmän. Jos osaat jo käyttää maxia hyvin, et luultavasti saa koulusta dramattisesti lisää taitoa. Jos olet nähnyt joitain 3d töitäni täällä, niin tiedät millä tasolla olen; osaan varmaankin enemmän kuin meidän opettaja, tai hän on vain laiska(annoimme kurssin lopussa kritiikkiä, saa nähdä auttaako...) :P
Itselle suurin hyöty on se, että on kunnon laitteet ja se, että on "pakko" tehdä ne vaaditut työt, eli on joku potkimassa persuksille :)
Itse olen oppinut esim. photoshopista ihan järkyttävästi uutta, vaikka osasin käyttää jo aiemmin sitä erittäin hyvin. Opetus on kyllä ollut hyvää noin pääsäntöisesti ja opettajat ovat mukavia ja rentoja.
Itse koulu on erinomainen, tilat ovat hyvät ja laitteisto on toimivaa.

Conclusion:
Jos halajat 3dtä, niin hae Metropoliaan ykkösvaihtoehtona(onhan Turussa myös joku koulu...).
Raoliin oli suht helpot pääsykokeet(logiikkaa, paperilennokin rakentamista ohjeista  ;D, lyhyt haastattelu), eikä hakijoita ollut paljoa, sen verran että helposti suurin osa halukkaista pääsi, joten se vaikka kakkosvaihtoehdoksi.

btw. jos haen tänä vuonna Metropoliaan ja pääsisin sisään, niin voinko jättää sen odottamaan vuodeksi, vaikka olen raolissa?
Have you ever had a dream, that you were so sure was real? What if you were unable to wake up from that dream? How could you tell the difference between the dream world and the real world ?

Berglte

• Sr. Member
    • MSN Messenger  - teemu.berglund@gmail.com
    • Profiili
    • Portfolio
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2009, 09:42:34 am »
Minä voisin puolestani kommentoida Metropoliaa.

Eli noin puolen vuoden opiskelun jälkeen on tämmöinen fiilis:
Opetus on laadukasta, mutta sitä voisi olla enemmän. Käytännössä suurin osa opetuksesta ja myös koulupäivistä loppuu puolilta päivin. Aamuisin on yhteistä opetusta ja iltapäivällä ohjausta harjoituksien parissa.
Itsellä on jonkun verran 3d kokemusta, joten olen yleensä lähtenyt kotiin aamupäivän jälkeen kun en ole tarvinnut ohjausta tehtävään. Tämä on toisaalta ihan hyvä juttu, koska jää aikaa myös freelance-hommiin.
En tiedä, onko vain ensimmäinen vuosi tällaista ja opetuksen edetessä asiaa tulee enemmän ja koulu vie enemmän aikaa.

Opetus on tosiaan laadukasta ja siinä mennään vauhdilla eteenpäin. Porukka täällä tekee hyvää jälkeä vasta kolmen harjoitusprojektin jälkeen.
Vaikka perusteet ovatkin jo tuttuja, itse olen oppinut paljon työntekoa nopeuttavia työtapoja, työkaluja ja paljon muuta pientä hyödyllistä tietoa maxista ja photarista.
Mielenkiinnolla odotan mitä seuraavat kurssit tuovat tullessaan. Ainakin juuri alkanut animaatiokurssi vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Niinkuin zedar sanoikin jo, hyvä asia koulutuksessa on, että on pakko tehdä ainakin harjoitustehtävät ja sen takia tulee mallinnettua ainakin omalla kohdalla enemmän kuin pelkällä harrastuspohjalla.
Ja kun yrittää vielä tehdä jokaisesta työstä portfolio tason matskua, on pakko opetella jotain uutta joka tehtävään.

Kannattaa siis hakea tänne jos 3d kiinnostaa. Opetusta voisi olla enemmänkin täällä, mutta kai se laatu sitten korvaa määrän.

Mathatan

• Administrator
  • 3dsmax | Maya | Photoshop
    • MSN Messenger  - aamupuuro@msn.com
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2009, 09:50:07 am »
Kannattaa muistaa, että noissa koulutuksissa Suomessa mennään aina vähiten osaavan mukaan ja varsinkin AMK tason opinnoissa oletetaan alustavasti, että oppilaat "eivät tiedä mitään" ja opetus lähtee nollasta. Näin ollen jos opiskelunahjoon olisi päässyt henkilö, joka ei eläessään olisi 3d-ohjelmaa nähnytkään, pystyisi hänkin vielä seuraamaan opetusta ilman ylitsepääsemätöntä ponnistelua. Varmastikin seuraavina vuosina kun tasoerot tasaantuvat, myös vaatimukset kasvavat.
Ei se lahjakkuus, vaan hullu jääräpäisyys! ;D
- Blog -
-- Portfolio --

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2009, 10:37:23 am »
En tiedä miten paljon nuo koulut ovat suuntautuneet juuri 3d:hen, mutta jos Raolissa on kolme kuukauden aikana ollut valokuvausta, flashia, directoria, käsikirjoitusta ja 3d:tä niin joltakulta on hanskat tippuneet käsistä päättäessään mitä koulutuksessa tulee olla :). Miten pitkä koulutus se on ja erikoistutaanko siinä johonkin?
Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2009, 02:18:45 pm »
En tiedä miten paljon nuo koulut ovat suuntautuneet juuri 3d:hen, mutta jos Raolissa on kolme kuukauden aikana ollut valokuvausta, flashia, directoria, käsikirjoitusta ja 3d:tä niin joltakulta on hanskat tippuneet käsistä päättäessään mitä koulutuksessa tulee olla :). Miten pitkä koulutus se on ja erikoistutaanko siinä johonkin?

Audiovisuaalinen suunnittelu. 2,5 vuotta. Nimike siis on media-assistentti :(
Raol periaatteessa erikoistuu 3d:hen, mutta kuitenkaan se ei ole 3d-koulu, vaan av, jossa 3dtä.
3d-kursseja on valitettavasti liian vähän.

Itse olen pitänyt siitä, että on ollut kursseja eri puolilta alaa, saa vähän hahmotettua laajemmin asioita.
Ekana vuonna meillä ei ole ollenkaan valinnaisia kursseja, vaan kaikki on etukäteen määrätty. Yritetään vissiin antaa yleiskuva kaikkialta ja tokana vuonna sitten itse valitsee mitä haluaa tehdä minkäkin verran.
Have you ever had a dream, that you were so sure was real? What if you were unable to wake up from that dream? How could you tell the difference between the dream world and the real world ?

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2009, 04:30:48 pm »
Tylsää uhrata 2.5 vuodesta 1 vuosi johonkin yleishömppään. Jos tekee 3d:tä niin sitten tekee 3d:tä eikä siinä välissä mutustella Flashia. Työympäristössä toinen heppu vääntää sen Flashin ja toinen 3d kaman. Minusta kuulostaa vähän kalliin ajan haskaamiselta, jonka voisi käyttää sen 3d:n opetteluun, joka on kuitenkin ihan tarpeeksi iso ilman Flashejäkin siinä välissä.

mikkomikko

• Global Moderator
    • Profiili
    • 3D portfolio
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Tammikuu 28, 2009, 04:48:03 pm »
Yhdyn edelliseen. Vaikka ammattikoulusta onkin kyse niin silti pitäisi pystyä erikoistumaan johonkin työelämää silmälläpitäen. En usko että kovin helposti irtoaa duunipaikka jos osaa vähän kaikkea, talkkareilla se on eriasia.

SuurFett

• Global Moderator
  • aka Surround
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Tammikuu 28, 2009, 11:59:24 pm »
Opiskelu alkaa koulun jälkeen :P

Raolsita valmistuin äskön ja voisin kirjoittaa saman uudestan mitä zedar kirjoitti. Jos kiinnoostaa 3d, niin kannattaa mennä raoliin jos ei pääse minnekkään muualle. Kunhan muistaa tehdä 3d:ä myös vapaa-aikana.

@Zedar, ei se palautteen antaminen auta mitään :D

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #9 : Tammikuu 29, 2009, 08:45:53 am »
Tylsää uhrata 2.5 vuodesta 1 vuosi johonkin yleishömppään. Jos tekee 3d:tä niin sitten tekee 3d:tä eikä siinä välissä mutustella Flashia. Työympäristössä toinen heppu vääntää sen Flashin ja toinen 3d kaman. Minusta kuulostaa vähän kalliin ajan haskaamiselta, jonka voisi käyttää sen 3d:n opetteluun, joka on kuitenkin ihan tarpeeksi iso ilman Flashejäkin siinä välissä.

Tottahan tuokin, mutta olen vielä nuori ja minulla on vähän turhaa aikaa :)
Olen miettinyt, että pitäisi metropoliaan hakea, mutta ajatus, siitä että pitäisi vaihtaa koulua heti uudestaan ei houkuta, kun on jo saanut hyviä kavereita etc.
Taidan kuitenkin hakea, ainakin harjoituksen vuoksi.

SuurFett: Hienoa :D

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Tammikuu 29, 2009, 09:13:32 am »
Eihän se 2.5 vuotta tietenkään hukkaan mene. Tokihan koulusta aina jotain jää mieleenkin :). Eikä koulu mitenkään estä sitä, että 3d hommia voi harrastaa ja opetella vapaa-ajalla, jos ne hommat kiinnostaa. Saapahan koulusta ainakin opiskelijalisenssit ja rendausapua ja mahd. teknistä apua opettajilta.

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #11 : Tammikuu 29, 2009, 09:47:56 am »
Mua on hieman mietityttäny, että pitäiskö hakeutua johonki 3D-kouluun, mutta epäilyttää vaan, että onko siinä mitään järkeä jos opettajat on huonompia kuin itse. Haluais kuitenki käyttää ainoan elämänsä tehokkaasti eikä istua montaa vuotta kuuntelemassa asioista, jotka jo osaa. Ja jotenki mulla on sellanen mutu-tuntuma että 3D-opetus on Suomessa hyvin vähän taidepainoitteista, että porukkaa ei opetata taiteilijaksi vaan vertexien ja polygonien siirtelijöiksi - niillä kun on kuitenkin aika iso ero.

On sellanen mutu että jos haluaa hyvää taideopetusta Suomessa niin kannattaa unohtaa 3D. Oonko oikeessa? Tuntuu että Suomessa 3D-ihmisiä opetataan visualisoimaan asuntoja, mallintelemaan kännyköitä ja muuta yhtä "taiteellista". Ei mitään sellasta vastaan, mutta itte haluan tehdä jotain luovaa, enkä muotoilla vessanpöntön kansia K-raudan hyllylle.

kraphik3d

• Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 29, 2009, 10:09:15 am »
Yleensäkin opettajat ovat mielestäni opettamassa vain jotain 3d-perusteita.
Monesti opettajat eivät välttämättä ole yleisguruja 3d-grafiikassa.

Kemi-Tornion AMK:ssa 3d-opetus oli 3d maxilla näpertelyä mutta renderointeja
eikä rendausenginejä opetettu ollenkaan.

Opetuksen taso vaihteli ja oli hyvää ja huonoa opetusta. Enimmäkseen sai itse harjoitella.
Kiitettävä 3d-kurssista tuli mutta mielestäni vaatimustaso ei ollut korkealla.

Tai voi se olla kun on vääntänyt 3d:ta harrastuksena 90-luvun alusta.

Ryyni

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
« Vastaus #13 : Tammikuu 29, 2009, 08:43:30 pm »
Taik:ssa 3D-maikkana oli ainakin jokunen vuosi sitten Joona Manner. Todella asiantunteva ja motivoiva opettaja, ilman häntä en olisi kuuna päivänä jatkanut 3d:n opiskelua. Pari hyvää opastakin kirjoittanut 3D:n tiimoilta. Harmi vaan, että siihen aikaan kun itse siellä olin, työkalut olivat melko kivikautiset. Bentleyn Microstation ei ollut hirmu hyvä softa, vaikkakin taitavissa käsissä sen renderoija oli uskomattoman tehokas. Sinänsä sen kanssa kamppailu oli hyvä opetus, ja nurbs-mallinnus tuli tutuksi. Käsittääkseni kuitenkin ammattikorkeissa saa edelleen paljon laadukkaampaa 3D-koulutusta kuin Taik:ssa, jossa se on lähinnä täydentävää koulutusta.
The Way Is In Training

vin

• Newbie
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
    • Profiili
« Vastaus #14 : Helmikuu 07, 2009, 11:18:35 pm »
Tiedättekö onko mahdollisuuksia päästä metropoliaan tms 3d koulutukseen jos ei ole vielä kokemusta 3d:stä tai animoinnista? Itse ajattelin hakea metropoliaan kun se on suht lähellä... Onko kokemusta minkälaisia kokeita ne järjestää? Onko piirtämistä, 3d mallinnusta tms? Ja onko Helsinki ja Lappi ainoat paikat missä tätä koulutusta on? Mediatekniikassa on kai 3d suuntautumisvaihtoehto tai ainakin se on sivuaineena, jos oikein ymmärsin  :)

Ja hei, osaako kukaan pitkään tai vähemmän pitkään harrastaneista neuvoa aloittelijalle mistä voisi ladata ilmaisia/suht halpoja 3d ohjelmia että voisi harjoitella animointia, kuvia, videoita ym.. on tämä ala kiinnostanut jo pitempään ja olisi kiva kokeilla  ;D tänks