An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Ihmisen mallintelua  (Luettu 2128 kertaa)

ienrdna

• Sr. Member
    • Profiili
Ihmisen mallintelua
« : Huhtikuu 13, 2006, 07:49:24 pm »
Päätin että on taas aika kokeilla ihmisen(tai ainakin kavojen) mallintamista

tähän olen tähn asti päässyt

Mathatan

• Administrator
  • Sukupuoli: Mies
  • 3dsmax | Maya | Photoshop
    • MSN Messenger  - aamupuuro@msn.com
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
Re: Ihmisen mallintelua
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2006, 02:03:04 pm »
Joitakin juttuja, mitkä pistää silmään. Silmät näyttää pieniltä, voi tosin johtua kuvakulmastakin, nenä liian pitkältä ja sieraimet liian kapealta. Mutta jatka harjoittelua - itsellenikin kasvojen mallinnus on aivan tuskaisen vaikeata, joten en sinällään ala osoittelemaan sormella.

Onko se kaikille muuten yhtä vaikeaa, vai onko jotkut vain luonnollisesti lahjakkaita? (ihan yleinen kysymys)
Ei se lahjakkuus, vaan hullu jääräpäisyys! ;D
- Blog -
-- Portfolio --

zedar_1

• Hero Member
    • MSN Messenger  - zedar_01@hotmail.com
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2006, 11:24:49 pm »
Joitakin juttuja, mitkä pistää silmään. Silmät näyttää pieniltä, voi tosin johtua kuvakulmastakin, nenä liian pitkältä ja sieraimet liian kapealta. Mutta jatka harjoittelua - itsellenikin kasvojen mallinnus on aivan tuskaisen vaikeata, joten en sinällään ala osoittelemaan sormella.

Onko se kaikille muuten yhtä vaikeaa, vai onko jotkut vain luonnollisesti lahjakkaita? (ihan yleinen kysymys)

Kyllä se minulle ainakin on vaikeata, on se vissiin suurimmalle osalle. Tuossa työssä voi olla tarkoituksena tehdä nenästä kapea ja pitkä...
Tuossa minun puolivalmis omakuva yritys, joskus vielä jatkan sitä. Tällä hetkellä näkyy kyllä paljon korjattavaa.

Tuo naama(siis alkuperäisen postin) näyttää ihan jostain mangasta olevalta, minä sanon sen jonkunmoisena kohteliaisuutena, en tiedä miten muut sen ottavat :D (Hellsing!!!)
"Olen sellainen läpi harmaan kiven, keksi pyörä uudestaan ja opi kantapään kautta -tyyppinen henkilö."

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2006, 05:33:12 pm »
Orgaanisessa mallintelussa on tärkeää saada perusmuodot kerralla kohdalleen ennen kuin alkaa lisäämään yksityiskohtia. Jos alkaa heti kyhäämään hirveän yksityiskohtaista, vähän ajan päästä sulla on 1000 vertexiä väärässä kohdassa

Itse aloitan pään mallintelun aina silmän ympäryksestä, johon käytän front viewportissa tehdyn sylinterin pohjaa; siitä saa puhtaan alun ja se on helppo muokata oikeaan muotoon. Ja sama suunympäryksen kanssa. En tiedä onko kuinka yleisesti käytetty kikka mutta toimii minun kohdallani erinomaisesti. Kannattaa kokeilla.

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2006, 09:23:58 am »
Itse aloitan myös silmän ympäristöstä joskin ihan planen kanssa ja sama suun kohdalla. Vaikeaa se on ja itse en ole vielä kunnollista, johon olisin itse aivan tyytyväinen, ihmisen päätä saanut tehtyä.
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2006, 09:40:31 am »
Itse aloitan ihan kuutiosta ja muokaan pään muodon ekaksi ja sen jälkeen alan tekemään nenää, silmiä ja suuta.

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2006, 11:18:04 am »
Heh, jos tämä nyt meni siihen että miten kukin tekee ihmisen pään niin kerrotaan. Itse käytän kahta tekniikkaa yleisesti, joko teen boksin, johon sitten alan lisäilemään detailia ja muokkaan sopivan muotoiseksi (tämä kun haluan tehdä pään nopeasti eikä tarkoilla detaileilla ole niin paljoa väliä) tai sitten teen polygon polygonilta hyödyntäen LW:n extenderiä (monissa softissa nimellä edge extrude) aloittaen nimenomaan silmästä. Ensimmäisellä tavalla saan pään tehtyä tuntiin-kahteen, jälkimmäisellä voisin olla samassa pisteessä viidessä-kuudessa tunnissa, mutta lisädetailien lisääminen tämän jälkeen on paljon helpompaa, sillä polygoneja on enemmän siellä missä niitä tarvitaan. Detaloidun ja realistisen pään tekemiseen minulta menee ehkä kymmenisen tuntia alusta loppuun.

Lainaus käyttäjältä: Mathatan

Itse ainakin jouduin opettelemaan pään tekemistä vuosia ennenkuin sain ensimmäisen pään tehtyä, jota saatoin kutsua hyvällä omatunnolla ihmiseksi :) Näin jälkikäteen ajateltuna minun olisi ollut paljon järkevämpää opetella anatomiaa kuin itse mallintamista. Itse pään mallintaminen kun ei ole mitään ihmeellistä salatiedettä, jossa olisi hirveitä kikkoja - käytetään tavallisia mallinnustyökaluja, joita muutenkin käytettäisiin. Itseasiassa teknisesti orgaaninen mallintaminen on helpompaa kuin tekninen (pärjää muutamalla työkalulla alusta loppuun). Todellinen vaikeus tulee siitä, että jokainen ihminen osaa nähdä että onko kuvassa esiintyvä ihminen luonnollisen näköinen. Ihmistä mallintaessa pitää ajatella paljon pidemmälle kuin pinnan muodot ja polygonit. Pitää ajatella ihon alla sijaitsevaa luustoa, lihaksia, miten ne lihakset ovat kiinnittyneet ja mihin jne. Ilman ei luonnollisen näköistä ihmistä saa aikaiseksi. Ja mittasuhteet on toki aika pirun tärkeät :)

Mutta, jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, eli Iendran päämalliin (ja miksei zedarinkin). Molemmissa on nähtävissä paljon ns. "aloittelevan" mallintajan virheitä, jotka ovat itsellenikin ah, niin tuttuja vuosien varrelta :) Jos eriytetään ettei mene asiat sekaisin.

Iendran malli
  • Liian pitkä ja kapea nenä
  • Silmäluomet luonnottomat, aivan sivuista ei nouse muusta ihosta esiin
  • Nenän yläpuolella alaotsassa molemmin puolin luonnoton kuoppa, joka nousee ylöspäin

Enempää ei tästä ole sanottavaa tällä hetkellä, paitsi että jos mallinnuksessa apua haluaa niin wireframet olisi näppärät ja rendaus, joka polttaa mallin pinnan puhki ei ole ehkä paras vaihtoehto. Niin ja ihmisiho vaikkakin ihan oikeasti heijastaakin valoa, niin ei se mikään peili ole :) Muutenkin unohtaisin teksturointiyritykset kokonaan ennenkuin malli on valmis. Tiedän, että vaikeaa se on, koska sitä jossain vaiheessa vain haluaa nähdä mallinsa väreissä.

zedar_1:n malli
  • Poskiluu ei jatku huuliin, vaan kaartuu nenän alareunan paikkeille
  • Nenän sivut eivät ole luonnollisen näköiset, liian laatikot
  • Ei silmäluomia oikein ollenkaan?
  • Suupielissä näkyy perinteinen virhe, jolloin yhteen verteksiin kasaantuu läjä edgejä ja lopputuloksena on nähtävissä oleva terävä kulma
  • Pää on liian kapea jos realistista päätä on haettu
  • Sauma on turhan selvästi nähtävissä keskellä päätä

Aika samat sanat muuten kuin Iendralle. Molemmille voisi sanoa, että wireframet näkyviin niin apua on helpompi antaa. Ja unohtakaa väkisin vääntäminen, kaivakaa referenssikuvia tai katselkaa peiliin. Miettikää oman kallonne (nimenomaan sen!) rakennetta, missä on poskiluut, millainen on silmäkuoppa kallossa jne. Puhtaasti omasta päästä vääntäminen ilman vahvaa kokemusta tuppaa tuottamaan vain lähinnä avaruusolentoja :)

Ja lopuksi vielä sitten linkki kuvaan päästä, joka itselläni on ollut tekeillä. Nyt on se hieman jäissä siksi, että tuli muita (kaupallisia) töitä tielle, mutta jatketaan myöhemmin. Itse pään (ei silmät esim.) mallinnus on kuitenkin tehty, joten kelpaa esimerkiksi (poislukien epäsymmetriseksi muuttaminen ja pikkukivan lisäily). Vaikkei malli nyt ehkä täydellinen olekaan, niin ennenkaikkea siitä näkee wireframet ja polygonien sijoittelutavan. Seuratkaa sitä miten ns. edge loopit muodostuvat ja mihin. Huomatkaa, miten ne seuraavat alla sijaitsevan luuston ja lihaksiston muotoja (pääosin).

http://www.cs.tut.fi/~collinn/gallery/vampire.png

Miksi minusta tuntuu, että olen nämä ohjeet kertonut sataan kertaan vuosien varrella... Ehkä minun oikeasti pitäisi jossain välissä kirjoittaa sellainen generalistinen päämallinnustutoriaali, jossa ei keskityttäisi työkaluihin, vaan tärkeimpään eli anatomiaan ja polyflowhun. Noh, ehkä kesällä olisi aikaa. :P
[/list]
Foo sanon minä

ienrdna

• Sr. Member
    • Profiili
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2006, 11:31:02 pm »
okkeei, päivitystä pitkästä aikaa, ei paljon uutta, mutta kuitenkin

huulien kanssa vähän ongelmia ja silmät on jotenkin liian syvällä, mutta räpellän niitä vielä

ienrdna

• Sr. Member
    • Profiili
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2006, 07:47:16 pm »
ja vähän lisää

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #9 : Huhtikuu 30, 2006, 08:59:44 pm »
Lainaus
zedar_1:n malli
  • Poskiluu ei jatku huuliin, vaan kaartuu nenän alareunan paikkeille
  • Nenän sivut eivät ole luonnollisen näköiset, liian laatikot
  • Ei silmäluomia oikein ollenkaan?
  • Suupielissä näkyy perinteinen virhe, jolloin yhteen verteksiin kasaantuu läjä edgejä ja lopputuloksena on nähtävissä oleva terävä kulma
  • Pää on liian kapea jos realistista päätä on haettu
  • Sauma on turhan selvästi nähtävissä keskellä päätä

Poskiluu tosiaan on epänormaali, nyt huomaan sen ihan selvästi... Silmäluomet? Mitä ne ovat?  ;D
Nuo suupielet olen kyllä huomannut, mutta miten se korjataan? Weldataan vaan ne vertexit kasaan? Ei pää ole kyllä liian kapea minusta, ehkä ihan hiukan, luotan kuitenkin arvioosi. Täytyy tarkistaa se referenssin kanssa :)
Saumaa en ole tuossa vielä hävittänyt muuten, kun vaan weldaamalla vertexit rendausta varten.

Kiitos vinkeistä.
"Olen sellainen läpi harmaan kiven, keksi pyörä uudestaan ja opi kantapään kautta -tyyppinen henkilö."

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2006, 04:12:59 pm »
Tässä on hieman uudempi versio, eipä ole kuitenkaan paljoa parantunut... Nyt haluan taas pitkästä aikaa jatkaa tätä projektia, ja tarvitsisin hiukan apua.

Ongelma 1: Miten tuon suunpielen, jonka ember jo mainitsi, saa normaaliksi?
Ongelma 2: Millä tavoin silmäluomi on järkevintä tehdä tässä vaiheessa?

Tässä isompi kuva: http://img.photobucket.com/albums/v222/zedar_1/Ongelma_silm_01.jpg

Poskiluu on ongelma yhä, mutta kyllä se siitä. Nenään en ole ehtinyt koskea vielä. Materiaalista on turha sanoakaan :D En ole oikein panostanut siihen vielä :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2006, 04:15:12 pm kirjoittanut zedar_1 »

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2006, 05:44:24 pm »
Silmällä on tapana olla pienessä kuopassa. Vanhoilla ihmisillä tämän huomaa paremmin. Selkeä wire koko päästä voisi auttaa hahmottamaan tilanteen paremmin kuin nuo pikkukuvat. Silmäluomia en tuosta osaisi kunnolla tehdä, ainakaan pienellä vaivalla. Itse teen silmäluomet heti alussa. Pieni korjaus aikaisempaan postaukseeni: En siis käytä cylinder primitiiviä vaan tubea pään mallinnuksessa. Ne on niin samanlaisia niin meinaa aina sekottua. ;D

Joitain juttuja jotka koen käteviksi pään mallinnuksessa:

-Tee ensin silmä, siis sphere, jonka ympärille on helppo alkaa mallintamaan silmäkuoppaa jne.. Minusta ainakin on hermoja raastavaa tehdä silmäkuoppa ensin ja alkaa sitten asettelemaan silmää oikealle paikalle.

-Tee ensin ns. "varmat" edgeloopit. Näitä on esim. leuasta jonnekin korvan viereen, pään ympäri tavallaan hikipannan lailla, nenän alaosasta leukaan, silmän ympärys ja suun ympärys. Kun nämä saa kohdalleen niin on jo hyvillä vesillä.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2006, 06:55:09 pm »
Tuo kuva oikealla alhaalla on siis silmän "takaa", pään sisältä. Olisiko mahdollista saada luomet esim. extrudella toiseksin viimeisestä polygoni rivistä?

Miten suupielet saa korjattua?

shade

• Global Moderator
    • MSN Messenger  - sh4d3@hotmail.com
    • Profiili
    • .: homeweave :.
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Toukokuu 11, 2006, 11:33:31 pm »
no imho sinulla on jo liikaa detailia tuolla silmässä, ota noita edgejä pois... ja sitten extrudea ulospäin.. ja takasin sisään.. Ja kuten jo sanottiin että kunnon wireframe päästä auttais kommentoinnissa paljon..
Mutta näin pikaseen, niin kato ettei se lopu yhteen edgeen, vaan että suupielet loppuu polygoniin, helpompaa animoinnin kannalta. Huomaat varmasti itsekin että poskissakin on jo vähän liikaa detailia == ryppyjä..
Ellei nämä sitten ole tarkoituksenakin saada? Myöskin kiinnittäisin huomiota kohtaan missä nenäluu kiinnittyy otsaan = luusto "ihon alla" ei näytä ihmismäiseltä. Tietenkään nenä ei näytä nenältä, huulet ovat liian kapeat
ja muutenkin löytyy vähän turhaa "särmäkkyyttä" koko mallista... Tämä tietenkin jos tarkotuksena on hakea yhtään realistista mallia..

ienrdna

• Sr. Member
    • Profiili
« Vastaus #14 : Toukokuu 27, 2006, 09:20:32 pm »
piruja