Piti donaa Blender, kun juuri nyt ei ole lisenssiä muuhunkaan Macille sopivaan 3d-softaan.
Tässäpä mietteitä näin parin illan jälkeen.
En sitten ikinä muista, että olisin törmännyt 3d softaan, jonka käyttäminen perusasetuksilla on liki mahdotonta. Perspektiivin pyörittely on hirveää ruudulla on vain yksi iso ikkuna ja sekin Top view. Pelkästään siihen kului kokonainen ilta, että sai jostain kaivettua tiedon miten ikkunat saa perus neljän kameran näkymään. Seuraavan kerran Blenderiä avatessa asetukset olivat nollaantuneet kun en painanut Ctrl+U tallentaakseni! Lisäksi ihmettelin, että miksi tekemäni testiobu tuli aina ruudulle kun otin uuden scenen. Koska se oli scenessä kun tallensin asetukset! No ei ainakaan voi sanoa, etteikö olisi perusteellinen tallennus

.
Mikä hitto on tuo tähtäinen joka kokoajan häiritsee minua? Sitä voi siirellä paikasta toiseen ilman sen suurempaa tarkoitusta. Saanko sen pois?
Bezier käyrä ei sitten liiku Z suunnassa! Ennen kuin pistää käyrän 3d moodiin! Kyllä 3d moodin pitäisi olla päällä by default ja käyttäjä voi hifistellä ja klipsauttaa sen pois päältä, jos haluaa nysvää vain 2d tilassa.
Splitatuissa ikkunoissa on kaikissa samat napit, jotka vie turhaa tilaa. Ne voisi olla jossain yhdessä paikassa ja vaikuttaisivat vain valittuun ikkunaan, jolloin itse view alueelle jää enemmän tilaa näyttää sitä mitä siinä halutaan nähdä.
Alaosan paneeli on varsin hämmentävä. Onneksi sen saa siirettyä mihin haluaa ja jopa align suunnan voi valita pysty tai vaakasuuntaiseksi! Pisteet kotiin tästä. Lisäbonuksena headerin saa ylös tai alas.
Paneelin design on kyllä hyvin vahvasti coder design. Napit on epämääräisen kokoisia ja usein tekstit ei edes mahdu kokonaan napin alueelle. Onneksi tip kertoo mitä nappi tekee. Fiilis on ainakin Scene tabissa varsin ahtaan oloinen ja tuntuu siltä, että koodari on tehnyt uuden featuren ja läppässyt sille napin.
Siinä ne mietteet toistaiseksi. En voi sanoa, että tästä jäisi eka fiiliksillä yhtä hyvä tunne kuin XSI:stä, mutta kaiken säätämisen jälkeen tästä voi tulla jotain

. Olen kuitenkin varsin vaikuttunut siitä miten hyvin UI:ta voi editoida ottaen huomioon, että kyseessä on ilmainen softa. Ui ruuvaus on Blenderissä kyllä hyvällä tasolla verrattuna kaupallisiin softiin. XSI vie kyllä silti voiton UI ruuvauksessa.