An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Animaatoreja?  (Luettu 1703 kertaa)

Felor

• Global Moderator
  • Sukupuoli: Mies
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
Animaatoreja?
« : Huhtikuu 27, 2006, 09:40:43 am »
Moni tällä foorumilla tuntuu venytelevän kuutioita tai rassaavan rendaajansa asetuksia, mutta kuinkas moni on perehtynyt animoinin saloihin?
Ketkä ovat animointii kiinostuneita ja millaista animointia on tullut tehtyä?

Jospa itse alotaisin.
Pakko myöntää, että itse lähinnä vääntelen kuutioita, mutta aina vähän väliä on päästävä animoinmaan.
Lähinnä on tullut tehtyä teknistä kokeilu miten työkalut toimivat. Nyt kun työkalut alkaa olemaan tuttuja olen ruvennut harjotelemaan ihan kunolla animontia.

LW-miäs

• Hero Member
    • Profiili
Re: Animaatoreja?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2006, 11:30:42 am »
Mitään valmista en ole koskaan saanut. Mallinnus puoli kiinnostaa enemmän, mutta animointikin kiehtoo. Työkaluihin olen jo vähän päässyt sisään, joten aika olisi varmaan alottaa...

diffa

• Hero Member
  • Code/Art/Design
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2006, 12:22:40 pm »
Olen itse siinä tilanteessa, että joudun duunissa mallintamaan ja animoimaan "peli" hahmoja melkeen joka päivä.
Mallintaminen kiinnostaa enemmän, mutta tilanteen sanelemasta pakosta olen joutunut perehtymään myös animointiin.

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2006, 12:22:49 pm »
Onhan niitä jokunen tullut tehtyä. Pari assy animaatiota "Kalja on loppu" ja "Salesman". Mollemmat oikeastaan treenimielessä tehtyjä. "Kalja on loppu" oli ensimmäinen pidempi animaatio character studiolla, jonka rendaaminen oli todella rankkaa paljolti omista virheistämme johtuen. "Salesman" oli sitten taas Motion Builder treeniä, jossa ei oikeastaan rendaamisen kanssa ollut ongelmia, mutta eipä siinä juuri rendaamista ollutkaan :).
Sitten on tullut tehtyä pari tv-mainosta ja muita kaupallisiin tarkoituksiin tehtyjä animaatioita. Nykyisessä duunissa teen animaation kohdalla hahmo riggaamista ja muita teknisen puolen juttuja. Animaatiosta olen kuitenkin todella kiinnostunut, mutta niiden tekeminen vie vaan niin tajuttomasti aikaa ettei tule aloitettua moisia projekteja enää kotosalla. Animaation kanssa olisi kyllä paljon treenattavaa ja olisi kiva taas väsätä joku Assy animaatio, mutta pelkäänpä että jää tekemättä. :(
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

Tak

• Administrator
    • Profiili
« Vastaus #4 : Huhtikuu 27, 2006, 01:23:51 pm »
Animoinnista kiinnostuneita kehottaisin perehtymään itse liikkeen ymmärtämisen opetteluun. Eli pois tietokoneen edestä!  ;D

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2006, 02:17:00 pm »
Animoinnista kiinnostuneita kehottaisin perehtymään itse liikkeen ymmärtämisen opetteluun. Eli pois tietokoneen edestä!  ;D
Tuota on tullutkin hiukan jo harastettua. Julkiset paikat kuten juna tai bussi asemat on kyllä ihan mahtavia paikkoja erillaiset persoonien ja liikeiden bongailuun. Asemat ovat juuri kätsyjä koska sielä ihmiset odotavat ja tällöin jää animaatorille enemän aikaa liikeen ja persoonan tutkailuun.
Se on kyllä aika ihmeelistä kuinka paljon pystyyään ihmisestä kertomaan pelkän kävely tavan perusteella. Omakin silmä on alkanut hiukan siihen harjaantumaan.

maxon

• Sr. Member
  • www.manujarvinen.com
    • MSN Messenger  - manu.jarvinen@myrealbox.com
    • Profiili
    • www.manujarvinen.com
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2006, 04:12:09 pm »
Kyllä ne animaation periaatteet ja hyvän animaation rakenne meikäläistäkin kiinnostaa, joskin vasta toistaiseksi tullut lähinnä move+rotate+scale-animointia harrastettua ja jonkin verran reactorin fysiikanmallinnusta. Onneksi koulussa lähdetään jossain vaiheessa ihan kunnolla syventymään tähän aiheeseen, niin saa ihan akateemistakin pohjaa asian tiimoilta. Niin, ja 2d-animaatiotakin on tullut kokeiltua - mikä on siinä mielessä hienoa, että kun palaat siitä tekemään 3d-animaatiota, niin tuntuu juhlalta :D

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2006, 04:30:03 pm »
Hahmoanimaatio kiinnostaa todella paljon. Nimenomaan se miten saa hahmon persoonan esiin liikkeillä. Yllättävän haasteellistahan tuo osaa olla. Jossain aivan simppelissäkin liikkeessä pitää muistaa monta periaatetta. Jotain kävely- ja pose to pose testailuja tullut tehtyä. Todella mahtava tunne kun joskus onnistuu ja saa hahmon heräämään eloon.

basse

• Jr. Member
  • **
  • blenderhead
    • Profiili
    • kulma.org
« Vastaus #8 : Toukokuu 03, 2006, 02:08:10 pm »
animaatio oli se asia nimenomaan minkä takia päätin 3d ohjelmia alkaa opetella.
ruutujen käsinpiirtäminen on työlästä ja hidasta..
aikaa on tässä vierehtänyt mutta pikkuhiljaa .. pikkuhiljaa.. 
muutamia pieniä animaatioita, yks "musavideo", ja viimeisimpänä lyhäri Elephants Dream.

seuraavaksi suunnitelmissa jatkaa leffaprojektia josta kaksi enimmäistä osaa tehtiin perinteisellä menetelmällä,
ja nyt kolmas sitten olisi 3d animaatio.

.b

No

• Hero Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Toukokuu 03, 2006, 03:17:11 pm »
Täälläkin istun tietokoneen ääressä kiinnostuksesta animaatioon. Selkä hajosi nelisen vuotta sitten ja aloin hiljalleen opetella. Aluksi Truespacella joka oli ainoa johon oli varaa, pysyi huonosti pystyssä. Välissä opettelin LW:tä. Nyt XSI fnd tekee asiat uskomattoman paljon helpommiksi, kipulääkkeetkään ei enää ole hidastamassa. Mitään ei ole tullut valmiiksi muutamaan vuoteen kun on rima vähän korkeemmalla. Rendaus on toistaiseksi ollut toissijaista. Elikä pikkuhiljaa omaa projektia.

Runneri

• Sr. Member
    • Profiili
    • Deviant-Runneri
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Toukokuu 03, 2006, 07:14:49 pm »
Hahmoanimointiin on ollut koko ajan päämäärä. Mallintelun ja riggaamisen opettelu on hidastanut vähän tahtia, mutta nyt olen reenaillut muitten hahmoilla, niin pääsenpähän harjoittelemaan sitä itse asiaakin.  :D
Tässä, kun on noita satavuotiaita animaation perusteita opiskellut, niin on kiinnostus herännyt myös piirrosanimaatiota kohtaan. Loppujen lopuksi sekään ei NIIN työlästä ole. Eihän laatu 3d-animaatiotakaan montaa sekuntia päivässä väännä.