3Dolphin keskustelufoorumi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Syyskuu 07, 2010, 05:01:32

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
22238 viestiä 2164 aihetta kirjoittanut 602 jäsentä
Uusin jäsen: saralocksta1978
* Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
+  3Dolphin keskustelufoorumi
|-+  Yleinen grafiikka
| |-+  Mallinnus
| | |-+  Auttakaas aloittelijaa
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Auttakaas aloittelijaa  (Luettu 828 kertaa)
jazzaplot
Jr. Member
**

Profiili Sähköposti
« Vastaus #15 : Joulukuu 21, 2009, 08:45:03 »

Juu, kun sanomisiaan miettiii hetken ja sitten ei muista mitä on miettinyt, niin itseensä turhautuneena tulee parasta tekstiä.

Softasodassahan ei päästä mihinkään, mutta hauskaa se aina on. Varsinkin kun se softa tuntuu aina omimmalta, minkä osaa parhaiten. Ja siinähän se softan valitsemisen vaikeus onkin. Google SketchUpin oppimiskynnys on aika pieni, mutta siille kynnykselle se sitten jääkin Smiley Jotta motivaatio säilyy, tarvitaan hyvät mallinnus-, animaatio-, materiaali- ja rendausominaisuudet, ihan vain siksi että sillä saisi aikaa jotain überiä, mitä voi esitellä toisille, ja ehkä joskus jopa tehdä työkseen. Vaikka softat ovat periaatteessa samanlaisia, level 80:n 3dvelhoksi pääsemiseen tarvittaneen aikaa, harjoitusta, aikaa, työtä, vähän apua ja paljon itkua, ja ohjelman vaihtaminen tämän jälkeen saattakin olla hankalaa. Kunnon ammattilaissoftalla, oli se mikä vain, saa samaa jälkeä lopulta.

Hmm, olikos tässä pointti...ei muuta kuin sitä noppaa heittämään. Ei kai siinä blenderissäkään mitään vikaa ole, onhan sillä joskus tehty jopa....ömmm....jänis.  Kiss
tallennettu
ienrdna
Sr. Member
Sukupuoli: mies

Profiili
« Vastaus #16 : Tammikuu 12, 2010, 08:58:57 »

Meitsi aloitti juurikin Blenderillä, sitten vaihdoin 3ds Maxiin ja kuukausi pari sitten fell in love Modon kanssa. Kun kokeilin Blenderin uudempaa versiota(muutama vuos taukoa), niin vtt et se käyttöliittymä on psk.!!!
tallennettu
Tak
Administrator

Profiili
« Vastaus #17 : Tammikuu 12, 2010, 09:04:43 »

Et vaan osaa! Grin
tallennettu
xcx
Global Moderator

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #18 : Tammikuu 13, 2010, 04:10:14 »

Aika turvallisesti voi valita 3dsmax, Mayan, XSI, Lightwaven, Cinema4Dn väliltä minkä vaan tuntee omakseen. Jokainen on varsin kelvollinen ja kun alkaa osata vaatia jotain niin vaihto tapahtuukin sitten ihan jonkin muun kriteerin perusteella. Itse pysyn yhä maxissa, johtuen lähinnä mukavasta maxscriptistä joka .NET:in kanssa vaan rulettaa Smiley. XSI vaihtoehtona kiinnostaa, mutta toistaiseksi en ole vielä vaihtanut 3dsmaxia XSI:hin. Ruoho on vihreää kummallakin puolen aitaa, joskin eri paikoissa. Kuitenkin jos nyt valitsisin softaa niin uskoisin, että tipahtaisin XSI laariin.
tallennettu

Technical Artist - Remedy Games
Blogi: http://www.verajankorva.com/openblog/
Jasa
Newbie
*

Profiili WWW
« Vastaus #19 : Tammikuu 30, 2010, 10:16:01 »

Unohdin tämän paikan nimen ja etsiskelin ja lopulta taas löysin. Grin 3dtolppa, 3dolppi, 3dolhi. Laitoin nyt kirjanmerkkeihin tämän sivuston, niin muistan sitten nimenkin.  Cheesy

Elikkä siis. 3d studio maxiin sitten jäin. Kömpelön auton olen saanut aikaiseksi, kun skippasin niitä kohtia ohjeista, joita en ymmärtänyt. Englanniksi kun ovat. Vaikeaa, pitäisi keksiä jokin motivaation kohde, niin jaksaisi harjoitella enemmän. En ole nyt pitkään aikaan koskenut koko maxiin. Haluaisin niin osata tehdä erityisesti niitä autoja ja muita esineitä.

Tässä on liitteenä minun ensimmäinen 3d tekele. Kömpelö ja karu. Tehty 3d Studio Max 8:lla. Cheesy Kokeikaa saada tuosta joku järkevän näköinen teos valmiiksi ja laittakaa kuvaa tänne. Näkee millaista tuosta saa vielä aikaan. Cheesy

* eka.zip (21.1 kilotavua - ladattu 18 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2010, 10:34:01 kirjoittanut Jasa » tallennettu

Olen vasta-alkaja 3d grafiikassa.
Janne
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #20 : Tammikuu 31, 2010, 03:53:24 »

Kömpelön auton olen saanut aikaiseksi, kun skippasin niitä kohtia ohjeista, joita en ymmärtänyt. Englanniksi kun ovat.

Englannin osaaminen on suht pakollista tällä alalla imo....  Roll Eyes
tallennettu
-Zone-
Jr. Member
**

Life is 3D

Profiili
« Vastaus #21 : Tammikuu 31, 2010, 04:27:06 »

...Kysyisin siis, että onko kellään mahdollista neuvoa minut alkuun tässä hommassa....
Katsopahan paikkakuntasi kirjastosta, löytyykö tätä: http://www.3dolphin.fi/kirja/3dsmax4visual.htm
Vaikka onkin vanhaan 4's versioon, luultavimmin auttaa aloittelijaa enemmän, kuin mikään muu kirja. Olipa kirjaa myynnissäkin vielä jonkin aikaa sitten halpaan 12 euron hintaan. Saattaa vieläkin jostain saada.
tallennettu
Jasa
Newbie
*

Profiili WWW
« Vastaus #22 : Tammikuu 31, 2010, 07:58:06 »

Niinpä. Englanti on tärkeässä roolissa 3d teossa. Osaan vain sitä kohtalaisesti. Voisi katsoa, että löytyykö tuollaista kirjaa täältä.
tallennettu

Jasa
Newbie
*

Profiili WWW
« Vastaus #23 : Heinäkuu 24, 2010, 04:22:28 »

Tänne postailua pitkästä aikaa. Tällaisia teoksia on tullut tehtyä. Mikään mestari tässä ei vielä olla, kuten kuvista näkyy.  Grin

tallennettu

xcx
Global Moderator

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #24 : Elokuu 15, 2010, 10:06:05 »

Näistä kuvista näkee, ettei ole kukaan opettamassa miten hommat toimii. Eikä siinä mitään pahaa ole, mutta opettaja olisi varmasti kertonut jonkin näppärän vinkin tekstuurikuvien säätelyyn. Nyt tekstuurit ovat venyneitä, joka olisi varsin helposti korjattavissa. Kuitenkin mallinnus näkyy onnistuvan ainakin jossain määrin ja askel kerrallaan tätä hommaa pitääkin opetella. Kunhan vaan kiinnostus jaksaa pysyä yllä niin hyvää settiä tästä tulee.
tallennettu

Technical Artist - Remedy Games
Blogi: http://www.verajankorva.com/openblog/
Masa
Newbie
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #25 : Elokuu 21, 2010, 06:17:51 »

Siitä se lähtee pikkuhiljaa. Ei kukaan ole seppä syntyessään. Postaile ihmeessä tuloksia tuonne 3D-kategoriaan, ei niille naureta.
tallennettu
SuurFett
Full Member

Profiili Sähköposti
« Vastaus #26 : Elokuu 21, 2010, 06:54:40 »

Tulee mieleen ihan omat ekat 3d väännöt :DD

Paina paina paina!!

3dtotal.com    sieltä löytyy paljon hyviä tutskia alottelijoille
tallennettu
Masa
Newbie
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #27 : Elokuu 22, 2010, 05:01:28 »

Jos olet itse-opiskelija, niin suosittelisin ostamaan kirjan jos kenties toisenkin. En tiedä löytyykö suomeksi enää yhtään mitään, mutta lontooksi ainakin. Itse löysin aikoinaan suomeksi 3D Studio MAX R2- jotain nimisen, josta oppisin kyllä hyvin maxin käyttiksen, joka on ollut ainakin jo R1, eli ensimmäisen Windows-version ajoista kauan sitten (3D Studio DOS en ole koskaan käyttänyt) ja voisin sanoa, että siitä kannattaa lähteä liikkeelle kyllä ensiksi, että ymmärtää maxin käytön periaatteet ensimmäiseksi, vaikka se on ns. modifier-pohjainen aina ollut, niin ne muutkin lätkät (motion yms.) kannattaa opiskella kyllä, eikä tehdä käsi-käteen systeemillä, mitä tutoriaaleissa opetetaan usein.. tai ainakin joskus kauan sitten, kun itsekkin 56k motukalla netissä surffailin.

Itse mm. tein alussa loftilla jotain viinilaseja ja kuppeja ja sen jälkeen iskin kiinni patcheilla pelleilyyn ja lopulta sitten jämähdin vanhaan kunnon sds-polymallinnukseen kaiken muun kokeilun jälkeen ja myös myöhemmin peli/demo-mallinnuksiin, jotka lähinnä oli quakesta hakkeroituja koodipätkiä silloin ja kotitehtyjä-export-pluggareita, kuten md3-formaatit yms..

Youtubessa on ilmaisia videotutoreita, mutta niissä on välillä aina joku Simpsonien Apulta kuulostavia kavereita selostamassa ja voi juttu mennä ohi, vaikka lontoota ymmärtääkin. Sitten on maksullisia ja kattavia dvd-videotutoriaaleja sample-filuila ja jollain kaupanpäällisillä demoilla/skripteillä kyllä, kunhan etsii vaan.

Sitten löytyy aina html-tutoriaaleja, joista itse kyllä pidän, kun niissä on se turha jaarittelu jätetty pois ja kerrotaan yleensä asian ydin, josta sitten itse kyllä manuaaleja selaamalla hanskaa loputkin, ainakin jossainmäärin. Kannattaaa muistaa, ettet kaikkea voi osata. Ihan bisnesmaailmassakin on paljon eri osa-alueilta ns. experttejä esim. efektikaveri, mallintelijoita, teksturoijat/skulptarit, animaattoreita, kasaajia jne.
tallennettu
Ryyni
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #28 : Elokuu 22, 2010, 10:35:11 »

Komppaan tässä Zonen viestiä tuossa yllä. 3D Studio Max 4.0 Visual on varmasti paras, yksinkertaisin, havainnollisin ja halvin suomenkielinen opas maxin työkalujen opetteluun. Vaikka se käsittelee tosiaan nelosversiota, niin max on oikeastaan sama pökäle edelleen versiossa 2010... Kyseinen opus löytyy myös omasta hyllystäni. Pari virhettä siinä on, mutta ei kriittisiä. Maxin nurbseja ei kukaan kuitenkaan käytä ja sen osion voi huoletta skipata. Olen tuota kirjasta käyttänyt opetustarkoituksessa ja voin sanoa että se auttaa alkuun tosi nopeasti jonka jälkeen pääsee jo vauhdilla kartuttamaan kokemusta noin yleisesti kolmedeestä.

edit: No jaa se onkin näköjään kustantajaltakin jo loppu. Jos kirjaston tädit ei sitä sulle löydä ja tahdot sen silti, niin laita mulle viestiä. Turhaan tuo kirja tuolla mun hyllyssä pölyttyy jos sille kerran olisi hyötykäyttöä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2010, 10:47:44 kirjoittanut Ryyni » tallennettu

The Way Is In Training
Sivuja: 1 [2] Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!