An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Mocap  (Luettu 376 kertaa)

Tomler

• Jr. Member
  • **
  • Sukupuoli: Mies
    • MSN Messenger  - tommi@skripti.fi
    • Profiili
Mocap
« : Kesäkuu 16, 2010, 11:21:28 am »
Eli ihan yleistä keskustelua motioncapturesta. Itse olen nyt 4 kuukauden ajan ollut lähes viikoittain käyttämässä mocap kamoja. Lähinnä ihan harjoittelumielessä. Koulun opettajilla ei ole hirveän laajaa tietämystä mocapista joten paljon on pitänyt itse opetella. Tällä hetkellä olen onnistunut mm:

Normaali mocap
Face mocap
Sormi mocap (Ei hyödyllinen)
Virtual camera
Miekkoihin / aseisiin markkerit

Olen käyttänyt Qualisyksen systeemiä jossa on käytössä 8 kameraa. Jos jollain on ideoita mitä voisin kokeilla niin ne ovat tervetulleita :D

Mitäs mieltä täällä ollaan ylipäätänsä mocapista? Itse ajattelen että on todella hyödyllinen mutta silti myös perus animointi on tärkeää.

zedar_1

• Hero Member
    • MSN Messenger  - zedar_01@hotmail.com
    • Profiili
    • 3D Kuvani
Vs: Mocap
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2010, 12:09:54 pm »
Itse olisin halunnut koulussa kokeilla jonkun ufon animointia. Eli tehdään oa marker set johonkin ei-täysin-ihmismäiseen hahmoon. Käytettäisiin vaikka jotain pomppkenkiä tai puujalkoja tms.
Tyyliin tämä: http://www.mycrysis.com/gallery/trailers/behind_scenes_alien_mocap_footage

Meidän koulusta hajosi kahdeksasta kamerasta kaksi ja kuudella on helvetin vaikea saada hyviä kalibrointeja. Havaitsi jatkuvasti paljon haamupisteitä.
Jouduimme muuttamaan lopputyötäkin sen vuoksi :(
Mutta uusi versio on 100-kertaa mahtavampi, vaikka työtäkin on 100-kertaa enemmän. Siinä on mm. fantasiamättöä, hävittäjiä, mechoja ja dinosauruksia, joilla on laserit(dinoriders!).
Postailen sen tännekin foorumille sitten joskus joulun aikaan.

Miten tuo käyttämäsi systeemi on toiminut? Meillä on koulussa viconin joku ikivanha systeemi, eikä se ole mikään mahtihyvä.
Missä systeemi sijaitsee?
Miten laaja liikkumisalueteillä on? Miellä oli halkaisijaltaan vain noin.... ehkä neljän metrin alue. Ei siinä montaa askelta kerennyt ottamaan.
Have you ever had a dream, that you were so sure was real? What if you were unable to wake up from that dream? How could you tell the difference between the dream world and the real world ?

Tomler

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2010, 12:24:55 pm »
Meillä on vielä pienempi alue tällä hetkellä :( Ja hyvinhän se on toiminut. Tosi vähän virheitä on ja ylipäätänsä tuo Qualisyksen softa on mukava käyttää. Ja onhan kuudella kameralla aika hankalaa :S Jos miettii että markkerin pitäänäkyä väh. 3 kameralle (?) ja jos on kuusi käytössä niin aika hankalaa :S Kahdeksankin tuntuu olevan välillä liian vähän. Meillä oli yhdessä esittelytilaisuudessa tanssija mocapissa ja itse olin sitten laitteita hoitamassa niin hankalahan se oli kahdeksalla saada livekuvaa ulos. Olisi hyvä jos olisi kahdeksan ylhäällä ja väh. 4 alempana :S

zedar_1

• Hero Member
    • MSN Messenger  - zedar_01@hotmail.com
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #3 : Kesäkuu 16, 2010, 12:40:22 pm »
Livekuvaa  :'(

Meillä ei softa taipunut edes siihen :(

Motion builderillako muokkaat materiaalia?
Have you ever had a dream, that you were so sure was real? What if you were unable to wake up from that dream? How could you tell the difference between the dream world and the real world ?

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Kesäkuu 16, 2010, 02:01:18 pm »
Mocap on ehdottamasti hyvä juttu. Säästää aikaa kaiken säätämisenkin jälkeen rutkasti. Animaatiosta tulee luontevaa ja hyvillä softilla kuten Motion Builder sitä kamaa pääsee säätämäänkin ihan kelvollisesti. Olen ehdottomasti mocap sälän kannalla.
Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

Tomler

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
« Vastaus #5 : Kesäkuu 16, 2010, 02:22:26 pm »
Livekuvaa  :'(

Meillä ei softa taipunut edes siihen :(

Motion builderillako muokkaat materiaalia?

Joo motionbuilderilla. Qualisyksellä on jokin komponentti jolla saadaan hahmo liikkumaan livenä. helpottaa varsinkin skinnausten testausta yms. Ja näkee reaaliaikaisena että toimiiko kuinka hyvin.

Facemocap on kanssa aika kivaa :D Varsinkin markkereiden säätäminen naamaan. Laitettiin 8 kameraa puolikaareen ja siihen penkki ja ei kun menoksi :D Toimi yllättävän hyvin. Olisiko kellään mitään faceskinnejä jotka toimii motionbuidlerissa? Voisi jotain esimerkkiäkin laittaa tänne.

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Kesäkuu 17, 2010, 01:58:27 am »
Face skinit toimii ihan kuin muutkin skint. Tosin naaman kohdalla on se ongelma, että ne tulee tavallisesti erikseen. Silloin kannattaa pitää face animaatiota varten oma setti luita ja constrainttaa ne niihin skiniä liikutteleviin luihin. Silmille vielä oma target systeemi mocapin päälle. Itse pidän naama mocapin yleensä ihan geneerisenä keyframe animaationa enkä yritä saada sitä mobun face systeemiin. Onko joku muuten testannut miten se toimisi?
Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

Tomler

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
« Vastaus #7 : Kesäkuu 17, 2010, 09:32:30 am »
Itse en ole saanut toimimaan motionbuilderissa facemocappia muuta kuin kasvomorphien kanssa. Onko kellään mitään oppaita?

SuurFett

• Global Moderator
  • aka Surround
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Heinäkuu 08, 2010, 12:31:38 am »
Sääli että mocapin kannalla löytyy todella vähän tutoriaaleja.

Tomler

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2010, 10:02:41 am »
Joo tutoriaalimäärä on todella huono. Itse tilasin juuri kirjan "Motion Capture for Artist". Ei ole vielä tullut, mutta Amazonin "Previewissä" näytti todella hyvältä.