An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Metropolia, suck my salty balls.  (Luettu 2617 kertaa)

Vilperi

• Hero Member
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Metropolia, suck my salty balls.
« : Heinäkuu 06, 2010, 02:59:15 pm »
Yks pojo liian vähän ja en päässy Metropoliaan :o Mitä mieltä ootte noista pääsykoetehtävistä, joissa traditionaaliseen piirtämiseen ja maalaamiseen tottuneet pääsee loistamaan taidoillaan, kun taas me pitkän linjan 3D-miehet joudutaan syrjityksi? Jumalauta! En oo piirtänyt paperille varmaan viiteen vuoteen. Hieman kyrsii kun 3D sattuu olemaan hanskassa, ja melkosen hyvinkin, ja sitten pyydetään todistamaan taitonsa jollain helvetin selluloosan palasella!!

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
Vs: Metropolia, suck my salty balls.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2010, 03:35:49 pm »
Olen samaa mieltä ettei ole mitään järkeä, että koko koe perustuu kynällä piirtelyyn. Digitaalinen puoli on nykyisin kuitenkin se juttu jolla työt tehdään. 3D:n pois jättäminen kokeista on ehkä ihan siksi että on vaan helpompi antaa paperi kuin tietokone 3d softalla. Typerää minusta, mutta kaippa ne tukirahansa saavat kunhan opiskelijoita on tarpeeksi. Kiinnostaako heitä sitten ne 3d mallintajat jotka eivät päässeet kurssille, jos muita hakijoita on tarpeeksi.
Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

Osmic

• Sr. Member
    • Profiili
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2010, 04:48:42 pm »
Jäi myös saamatta opiskelupaikka joskus vuosia sitten samasta syystä (muut piirsivät/maalasivat paremmin ja nopeammin, rutiinilla), hieman suuremmalla piste-erolla tosin. Jollain kuvataide-lippulapulla sai myös lisäpisteitä, eli semmoinen kannattanee hankkia jos etuasema haussa kiinnostaa. Ehkä se sopii heidän opetussunnitelmiensa toteuttamiseen paremmin, jos opiskelijoilla on perinteiset taidot paremmin kunnossa. Se mikä aikanaan kuitenkin jäi epäselväksi, oli miten selvitettiin sitä kuinka motivoituneita ja kiinnostuneita hakijat olivat 3D:n vääntämisestä ja yleensä tietokoneella tehtävistä hommista kuvankäsittelystä mallintamiseen ja animointiin, vaikka hakuvaiheessa ei muistaakseni ollut välttämättä pakko osoittaa että edes tiesi/ymmärsi minkälaista homma oikeasti on. Sain kuitenkin opiskelupaikan muualta ja omalta osalta loppu hyvin kaikki hyvin.  :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2010, 04:50:22 pm kirjoittanut Osmic »
Chat Republic Games

SkyWay

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • skyway-designs
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2010, 04:59:59 pm »
Juu muistan noi itekki, tuli vähän yllätyksenä, varsinkin kun piti piirtää hahmot lasten kuvakirjaan...

Mutta toisaalta, jos osaat 3dtä ja muutenkin, niin miksi haet jotain medianomin paperia 3dhen erikoistuvalta linjalta kun jostain "ei niin halutusta" saattaisi saman saada ja jopa oppia jotain uutta? Itse päädyin tähän parin hylsyn jälkeen Metropoliasta ja Lahden Muotoiluinstituutista (jossa kaikki tehtiin macillä mikä ei ollut hirveän jees), tosin kävin Adultan pelikoulutuksen siinä välissä :d

Nyt pääsin Laureaan tradenomiksi opiskelemaan tietojenkäsittelyn puolelta ja töitä Redlynxiltä (ei sinne paperilla päässyt) joten olen tyytyväinen :P

jaro

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2010, 05:41:50 pm »
Metropolian 3D-animointiin ja -visualisointiin haki tänä keväänä 167 hakijaa. Aloituspaikkoja on 18. Hyviä hakijoita jää joka vuosi valitsematta, myös pitkän linjan 3D-harrastajia.

Metropolian ennakkotehtävät voi tehdä myös digitaalisilla työkaluilla, samoin työnäytteet, joita pyydetään valintakokeeseen kutsutuilta. Hakijoiden motivaatiota mitataan haastattelemalla kaikki valintakokeeseen kutsutut.

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2010, 05:47:13 pm »
Mutta toisaalta, jos osaat 3dtä ja muutenkin, niin miksi haet jotain medianomin paperia 3dhen erikoistuvalta linjalta kun jostain "ei niin halutusta" saattaisi saman saada ja jopa oppia jotain uutta?

Mitäs ehdottaisit? Joo oon kyllä miettiny sitä, että onko 3D-linjalla mulle paljoa annettavaa kun on jo aika hyvin hallussa kaikki 3D:hen liittyvä.

Hain myös Taikin elokuvakoulun käsikirjoituslinjalle. Hakijoita oli 166. Pääsin 23 parhaan joukossa haastatteluun mutta siitä eivät valinneet varsinaisiin kokeisiin. Eivät ilmeisesti tykänneet kun paljastin hakevani myös 3D-linjalle. Ihmisellä ei kai saa olla monia kiinnostuksen kohteita.

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2010, 05:51:08 pm »
Metropolian 3D-animointiin ja -visualisointiin haki tänä keväänä 167 hakijaa. Aloituspaikkoja on 18. Hyviä hakijoita jää joka vuosi valitsematta, myös pitkän linjan 3D-harrastajia.

Metropolian ennakkotehtävät voi tehdä myös digitaalisilla työkaluilla, samoin työnäytteet, joita pyydetään valintakokeeseen kutsutuilta. Hakijoiden motivaatiota mitataan haastattelemalla kaikki valintakokeeseen kutsutut.

Nyt tuli sitten vielä hankittua sun vihat niskaan tällä vuodatuksella  ;D Siinä meni mahikset päästä ens vuonna

SkyWay

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • skyway-designs
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Heinäkuu 06, 2010, 06:26:52 pm »
Mitäs ehdottaisit?

No tosiaan itse jätin nuo taidepuolen koulutukset omaan arvoonsa kun tajusin niistä saatavan hyödyn olevan turhankin alhainen, ainakin itselleni. Kuulopuhe (huom) kertoi TAIKin koulutuksen olevan sitä, että hankit kolme vuotta suhteita ja sitten perustat oman studion ja alat myymään itseopittuja palveluita niille suhteille ja siitä ehkä lähtee homma rullamaan...

Eikä se sitten vatutakkaan niin paljon jos ei taidepuolelta hae, ne tulokset kun tuntuvat sattuvan taiteilijaan aivan omalla tavalla. Itsekkin monta kertaa mörissy siitä, kuinka sieltä tulee paskaa ulos joten miks ite en päässy...ei pidä paikkaansa tietenkään kaikkien opiskelijoiden kohdalla, mutta silloin kun tuolta valmistuvan taso on oikeasti huonompaa kuin oma itseopiskeltu niin rupean kyseenalaistamaan. Näihin on törmätty välillä.

Medianomiksi pääsee muutakin kautta kuin Metropolian 3D linjalta, mutta en ole edellämainitusta syystä ottanut sen enempää niistä selvää xD pahoitteluni :/ Valitsin itse tuon tietojenkäsittelyn tradenomikoulutuksen yleishyödyllisyyden vuoksi.

SkyWay

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • skyway-designs
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2010, 06:29:35 pm »

Eikös nyt ollut kyse pääsykoetehtävistä? Siellä ei ainakaan omalla ajalla ollut mahdollisuutta tehdä tulosta digitaalisesti, vaan porukka nosteli repustaan ties mitä öljyvärejä sun muita traditionaalisen taiteen vehkeitä. Tuli orpo olo siinä lyijykynien ja kumin kanssa :|

mikkomikko

• Global Moderator
    • Profiili
    • 3D portfolio
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2010, 09:33:16 pm »
Uskoisin että sillä ei ole niin väliä kuinka hyvin osaa piirtää vaan se mitä piirtää. Se kuinka esität ideasi/tarinasi on ainakin mun mielestä tärkeämpää koska tyylejä on niin monta kuin piirtäjääkin.

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Heinäkuu 07, 2010, 12:59:01 am »
Monilta ihmisiltä olen kuullut hyvinkin eriäviä mielipiteitä pääsykokeista. Itse vierastan kovasti koko pääsykoeajatusta. Toki jotenkin pitää saada hakijamäärät sopivaan kokoon, mutta jos nyt sattuu feilaa siinä pääsykokeessa. Kyllä minusta pitäisi hakoijoista ottaa selvää sen perusteella mitä kaveri on aikaisemmin tehnyt ei se yksi pääsykoe ainakaan anna oikeaa kuvaa kaverista. Vilperin kohdalla uskaltaisin melkein veikata, että kurssin paras 3d-mallintaja jäi pois kurssilta.

Jary

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #11 : Heinäkuu 07, 2010, 01:51:22 pm »
Pakko mainita tähän keskusteluun se, että monissa 3D-animaation koulutusohjelmissa esimerkiksi Iso-Britanniassa, kaikki opiskelijat valitaan vain ja ainoastaan piirtämis-/maalaustaitojen perusteella, ja mahdollisesta 3D osaamisesta saa vain hieman lisäpisteitä. Itse keskustelin aiheesta joskus erään englantilaisen opettajan kanssa, ja hän mainitsi että he toivovat valittavilta opiskelijoilta erittäin paljon piirustuksia elävistä malleista, eri perspektiiveistä (rakennukset ym.) ja itse keksimistä hahmoista (eri kuvakulmista). Ja kuten xcx jo aiemmin mainitsi, Iso-Britannia on arvostettu koulutuspaikka kyseisellä alalla, joten en sanoisi että heidänkään valintamenettelyt ovat täysin mönkään mennyt. Opiskelijoiden demoreelit ovat upeita, joka suurimmalta osalta johtuu heidän jatkuvien piirustus- ja maalaustaitojen kartoittamisesta (tai näin ainenkin minulle on kerrottu).

No niin... Olen hiljaa :-X

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2010, 02:22:32 pm »
Vilperin kohdalla uskaltaisin melkein veikata, että kurssin paras 3d-mallintaja jäi pois kurssilta.

Kiitos kun kerroit sen mitä en itse viittiny sanoa ;D

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Heinäkuu 07, 2010, 05:05:32 pm »
Kyllähän piirustustaito usein kulkee käsikädessä 3d-mallinnustaidon kanssa, mutta ei kuitenkaan likimainkaan aina.

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #14 : Heinäkuu 07, 2010, 06:20:20 pm »
Pakko mainita tähän keskusteluun se, että monissa 3D-animaation koulutusohjelmissa esimerkiksi Iso-Britanniassa, kaikki opiskelijat valitaan vain ja ainoastaan piirtämis-/maalaustaitojen perusteella, ja mahdollisesta 3D osaamisesta saa vain hieman lisäpisteitä. Itse keskustelin aiheesta joskus erään englantilaisen opettajan kanssa, ja hän mainitsi että he toivovat valittavilta opiskelijoilta erittäin paljon piirustuksia elävistä malleista, eri perspektiiveistä (rakennukset ym.) ja itse keksimistä hahmoista (eri kuvakulmista). Ja kuten xcx jo aiemmin mainitsi, Iso-Britannia on arvostettu koulutuspaikka kyseisellä alalla, joten en sanoisi että heidänkään valintamenettelyt ovat täysin mönkään mennyt. Opiskelijoiden demoreelit ovat upeita, joka suurimmalta osalta johtuu heidän jatkuvien piirustus- ja maalaustaitojen kartoittamisesta (tai näin ainenkin minulle on kerrottu).

No niin... Olen hiljaa :-X

Ei siinä ole mielestäni ongelmaa, että testataan pääasiassa piirtotaitoja. Se on mielestäni ongelma, että ne piirto/maalaustaidot pitää todistaa traditionaalisilla vehkeillä. Tässä on selvästi nähtävissä syrjivä asenne piirtopöytä- kansanryhmää kohtaan. Kyllähän minäkin osaan piirtää...digitaalisesti. Olisin varmasti päässyt sisään jos olisin hakenut 13-vuotiaana, jolloin lyijykynäpiirtämiseni oli kaksi kertaa parempaa kuin nykyään. Nykyään olen täysin vieraantunut paperista, ja siitä rankaistaan. Olen piirtämis-workflowssani tottunut siihen, että mikään ei ole lopullista. Monitori ei kulu puhki vaikka kuinka kumittaisi ja aina voi painaa undota.

Eikö olekin mielenkiintoista, että jos olisin kaikki nämä 3D:hen kuluneet vuodet käyttänyt perinteiseen piirtämiseen, olisin päässyt 3D-LINJALLE?  :D ;D