An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Työpaikat  (Luettu 2689 kertaa)

zedar_1

• Hero Member
  • Sukupuoli: Mies
    • MSN Messenger  - zedar_01@hotmail.com
    • Profiili
    • 3D Kuvani
Työpaikat
« : Toukokuu 24, 2006, 08:19:35 pm »
Miten paljon tällä alalla on töitä?
Äitini haluaa tietää, että koulutanko itseni työttömäksi  :)

Olen nyt 18 ja lukiota suorittamassa. Sen jälkeen olen kaavaillut yrittäväni Evtekiin, tosin pitää alkaa piirtämään täällä lukemieni keskustelujen perusteella.

Onko kukaan täällä ollut missään ulkomaalaisessa koulussa? Lähinnä mielenkiinnosta kysyn, mutta ei sekään olisi mahdoton vaihtoehto, varmasti on parempia kouluja kuitenkin.
Kuinka paljon 1)suomessa 2)ulkomailla on töitä tarjolla?

Miten paljon taitoa 1)suomen 2)ulkomaiden ammattikorkeissa odotettaan olevan valmiina? Suomessa ainakaan ei ymmärtääkseni ole monessakaan lukiossa 3d kursseja, joten odotetaanko siellä jo osaavaa, vai mennäänkö sinne opettelemaan?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2006, 08:22:25 pm kirjoittanut zedar_1 »
"Olen sellainen läpi harmaan kiven, keksi pyörä uudestaan ja opi kantapään kautta -tyyppinen henkilö."

wagnall

• Full Member
    • Profiili
    • miculeney
Re: Työpaikat
« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2006, 08:40:07 pm »
Tyotilanne varmaan Suomessa koko ajan paranemaan pain, kun ala kasvaa ja kehittyy. Suunnitteilla kun tuntuu olevan jos jonkinlaista tayspitkaa 3d-leffaa sun muuta ja jostain naihinkin on tekijoita saatava.  Ulkomaista osaan sanoa Lontoon tilanteen joka on talla hetkella todella hyva. Tyota on enemman kuin ehtii tekemaan eika nyt mitaan isoja hiljentymisen merkkeja oli lahitulevaisuudessa nakyvilla. Muusta Euroopasta en uskalla menna arvioimaan ja onhan Lontoo muutenkin euroopan 3d-keskus :)

Ulkomaisista koulusta Bournemouthin yliopiston 3d-animaatio ohjelma on aika suosittu. Tuolla opiskelleita tyyppeja on paljon isoissa post-production taloissa tyota tekemassa ja koko koululla tuntuu olevan laheinen suhde isoimpiin studioihin. Omakohtaista kokemusta koulusta en omaa.  http://courses.bournemouth.ac.uk/3details.asp?programmeCode=MACA

--
wag

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2006, 08:57:30 pm »
Juu, kyllähän alan töitä näyttää suomessakin olevan nyt tarjolla. Mutta tulevaisuudessa luulisin, että kilpailu työpaikoista on koventumassa suomessakin. Kuitenkin jo alan koulutus tuo kasvavissa määrin lähivuosina uutta väkeä alalle. Ja kuitenkin 3d sektori on edelleen aika kääpiö toimintaa suomessa.  Maailmalla sitten on enempikin mahdollisuuksia..
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2006, 09:14:24 pm kirjoittanut kone »

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2006, 11:18:01 pm »
Mulla on aika sama tilanne: 18 v. ja  kuvataidelukiossa. Mutsi valittaa vähän väliä että tulevaisuus on kohta ojassa jos ei tietokoneajasta ala herua aikaa koululle ;D

Onhan tästä ollut jo juttua mutta kiinnostaisi vielä tietää että onko sillä virallisella koulutuksella suurta merkitystä alalle pääsyn kannalta? Siihen ei taida ihan yksiselitteistä vastausta löytyä, mitä nyt noita muita keskusteluja olen selannut.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2006, 11:29:50 pm »
Mulla on aika sama tilanne: 18 v. ja  kuvataidelukiossa. Mutsi valittaa vähän väliä että tulevaisuus on kohta ojassa jos ei tietokoneajasta ala herua aikaa koululle ;D

Onhan tästä ollut jo juttua mutta kiinnostaisi vielä tietää että onko sillä virallisella koulutuksella suurta merkitystä alalle pääsyn kannalta? Siihen ei taida ihan yksiselitteistä vastausta löytyä, mitä nyt noita muita keskusteluja olen selannut.

Luin juuri äsken cgtalkin keskusteluja kys. aiheesta ja useimpien vastaus oli tähän suuntaan: Se ei ole välttämätön, jos olet hyvä, mutta kyllä siitä saa plussaa työnhaussa.
Kouluilla(ulkomailla) saattaa olla hyvät suhteet isoihin firmoihin ja varmaankin työharjoittelu auttaa myös(jos sellainen ulkomailla on)
Kai siellä jotain oppiikin :)
"Olen sellainen läpi harmaan kiven, keksi pyörä uudestaan ja opi kantapään kautta -tyyppinen henkilö."

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2006, 11:50:57 pm »
No, jos on todella lahjakas kaveri kyseessä ja osaamisen vakuudeksi löytyy tyyli reelikin. Niin eipä, se koulutus mitenkään ratkaisevaa ole työllistymisen kannalta. Mutta muuten kyllä kannattaa useimmiten se alan tutkinto hankkia. Etenkin jos on vasta alalle pyrkimässä eikä työkokemusta sitä myöten juurikaan ole.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #6 : Toukokuu 25, 2006, 11:27:29 pm »
Mitä hakoijiden odotetaan osaavan ennen kouluun menoa?
Koska ainakaan täällä suomessa ei taida paljon mallinnusta olla kursseina(paitsi ehkä muutamia erikoiskursseja jossakin...), joten miten korkeat vaatimukset sinne(esim.evtek) voi olla? Siellä ilmeisesti odotetaan että hakija on itse opiskellut jo mallinnusta valmiiksi, omatoimisesti. Mitä olen täältä  lukenut, niin projektit ovat tyyliin "Tee rantatalo(vai mikä se olikaan)", kuitenkin ilman erillisiä ohjeita, eli siis pitäisi melko hyvin osata.

Ulkomaiden tilanteesta ette ehkä tiedä, mutta kertokaa jos tiedätte.
Kuinkas on?

maxon

• Sr. Member
  • www.manujarvinen.com
    • MSN Messenger  - manu.jarvinen@myrealbox.com
    • Profiili
    • www.manujarvinen.com
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Toukokuu 26, 2006, 09:37:06 am »
miten korkeat vaatimukset sinne(esim.evtek) voi olla? Siellä ilmeisesti odotetaan että hakija on itse opiskellut jo mallinnusta valmiiksi, omatoimisesti. Mitä olen täältä  lukenut, niin projektit ovat tyyliin "Tee rantatalo(vai mikä se olikaan)", kuitenkin ilman erillisiä ohjeita, eli siis pitäisi melko hyvin osata.

Puolet luokastani eli n.10 henkilöä ei ollut koskaan käyttänyt mitään 3D-ohjelmaa kun heidät hyväksyttiin kouluun (Evtek). Ja projektit kyllä ovat mainitsemaasi tapaan, mutta tehtävältä ei koskaan edellytetä muuta osaamista, kuin mitä on päiväopetuksen aikana opittu. Ja yleisesti ottaen klo: 9-12 on opetusta jonkin yksinkertaisen esimerkin voimin ja klo: 13-15 on omatoimista työskentelyä tuon annetun tehtävän parissa saman tyyppisellä tekniikalla.
(Ja luonnollisesti, mikäli opetus tuntuu vanhan läpikäymiseltä tai pitkäveteiseltä, niin senkin ajan voi käyttää itse tehtävän tekemiseen - - Tosin, täytyy sanoa, että vaikka olikin maxia tullut käytettyä kerta jos toinenkin jo ennen max-kursseja, niin opettajan työskentelytavan seuraaminen on silti varsin antoisaa. Kaikki ne pienet nopeutta lisäävät kikat ja loogiset lähestymistavat ovat nimittäin yllättävän paljon toimivampia, kuin se kantapään kautta itseopittu kankea sähläilevä tapa.)

Tuon takia homma onkin varsin loistavaa, sillä mikäli vain osaa tai on kokeilunhaluinen, niin voi tehtävässään käyttää ihan mitä vain osaamiansa taitoja ja tietoja tehtävän toteuttamiseen. Näin ollen lopullisena tavoitteena on kuva, joka on viimeistelty ja tunnelmallinen teos portfoliota varten.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2006, 09:47:51 am kirjoittanut maxon »

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2006, 10:05:49 am »
Itselläni ei ole mikäänlaista koulupohjaa 3d alalle vaikka alalla työskentelenkin. Ja aikoinaan oma äitini myös motkotti ajasta jonka kulutin tietokoneella, hänen sanojensa mukaan, leikkimiseen :). Nykyisin hän kyllä ottaa asian vakasti vaikkei muuta hommastani tajua kuin palkan :). Ei minusta kannata juuri kuunnella muiden mielipiteitä vaan tekee juuri sitä mitä haluaa ja jos on tarpeeksi mielenkiintoa ja intoa optella uudet jutut ja seurata alaa niin kyllä duunikin alalta löytyy, ehkä se vaatii jonkun vuoden hakemista ja oloa "paska" hommissa ikävää, mutta niin se usein on. Viitisen vuotta sitten heräsin joka aamu, jos oli hyvä aamu, hirveeseen nousevaan vit..ukseen klo 06.00 ja suuntasin kulkuni telakalle tai johonkin rakennukselle. Ei niin, että noissa töissä olisi mitään vikaa. Itse en vaan niistä nauttinnut saati osannut niitä töitä tehdä. Koulutuspohja 3d alalle voisi ehkä jättää tuon välivaiheen pois.
Mitä tulee työpaikkojen määrään niin uskoisin niitä olevan hyville kavereille, mutta työtilanne ei varmaan ole vielä aivan niin hyvä, että olisi varsinaisesti tarvetta "rivi 3d mallintajalle" :). Ja tyyliin "työtarjouksia" "Tee hommia meille ja hommaa itse asiakkaat" ja oliko vielä omalla toiminimellä,  kannattaa unohtaa samantien ja on uskomatonta, että eräs nimeltä mainitsematon firma kehtaa moista edes ehdottaa. Tuollainen "työtarjous" tuli kerran eräälle ystävälleni :) no tuon kuullakseen kannatti ajella pari sataa kilometriä. On myös työantajan asia maksaa kulingit kun menet haastatteluun sait paikan tai et, jokainen firma ei varmasti niitä kulinkeja maksa, mutta se kielii heti jotain firman politiikasta työntekijöitä kohtaan. Ei kentiens mikään syy jättää duunia ottamatta, mutta miinus merkkiä kannattaa henk.koht. swot analyysiin laittaa :).
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #9 : Toukokuu 26, 2006, 10:39:19 am »
Minullakaan ei ole koulutusta alalle.. Ja muutenkin väki taitaa vielä suurelta osin itseoppinutta nyt ainakin suomessa olla. Tämähän johtuu ihan siitä, että vielä joku 10v sitten koulutusta alalle ei suomesta löytynyt. Mutta luulisinpa, että jatkossa yhäuseammalta alan koulutustakin tulee löytymään. Ja kuka tietää josko tulevaisuudessa kysytään reelin ohella sitä tutkintoa myös. Näinhän se useasti menee jo ulkomailla. Etenkin jos sitä oikeaa työkokemusta ei löydy. Siis aina ei nimittäin riitä, että kertoo harrastaneensa xx vuotta kotona 3d hommia. Toki tässäkin auttaa jos se reelin on näyttävä..

Esim. cat kysyy nykyään viz kaverilta koulutusta jo tyylin "bachelor or master's degree in computer animation" jne..  Tokikin tosi "guru" selviää ilmankin.. Mutta se keskiverto mallintaja ei. Ja kyllä minusta alan koulutus kannattaa jo tulevaisuuden varalle hankkia.. Vaikka jotakin jo osaisikin. Asiaerikseen tietenkin sitten jos jo vuosia työkokemusta omaa. Mutta harvemminpa alalle vasta pyrkivä omaa  :)..
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2006, 11:05:32 am kirjoittanut kone »

wagnall

• Full Member
    • Profiili
    • miculeney
« Vastaus #10 : Toukokuu 26, 2006, 12:12:56 pm »
Jep, ei mullakaan ole alaan liittyvaa koulutusta, mita nyt muutama kurssi tietojenkasittelytiedetta ja ihan hyvin sita on kuitenkin parjannyt. Tosin silloin aikoinaan ekaa 3d-hommaa kylla edelsi reilun puolen vuoden tyottomyys, eiku 'teen omia hommiani'-jakso, joka oli vahan nihkeaa.

Itse naen koulutuksen jarkevyyden nimenomaan tyonaytteiden ja kontaktien saamisen kannalta fiksuna. En usko, etta se itse tutkinto jaksaa kuitenkaan ketaan kiinnostaa jos ei ole mitaan muuta naytettavaa kuin hieno diplomi.

--
wag

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #11 : Toukokuu 26, 2006, 12:36:40 pm »
Täytyy paljastaa, että itse haastattelen hakijoita töissä. Ja paremmalta se aina kuulostaa jos kaveri kertoo olleensa alaa opiskelemassa. Kuin vaikkapa työttömänä tai siivojana tms. viimevuodet.. Vaika oiskin kovasti kotona samalla harrastanut 3D juttuja.. Mutta totta on, että reeli lopulta sen työllistymisen ratkaisee. Ja yhtälailla kauheita ja hienoja tekeleitä on tullu nähtyä sekä itseoppineilla, että kouluja käyneillä kavereilla.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #12 : Toukokuu 26, 2006, 01:49:06 pm »
Kiitos kaikille vastauksista, tämä tyydytti tiedon janoni vähäksi aikaa :)

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #13 : Toukokuu 26, 2006, 03:36:55 pm »
Kaikki ne pienet nopeutta lisäävät kikat ja loogiset lähestymistavat ovat nimittäin yllättävän paljon toimivampia, kuin se kantapään kautta itseopittu kankea sähläilevä tapa.)

Niin tuo UI:n tehokas käyttäminen on minulla kanssa osa-alue joka kaipaisi hiomista. Teen monen jutun varmaan juuri sillä huonoimmalla mahdollisella tavalla, ja niistä tavoista on sitten vaikea päästä eroon kun löytää jonkun paremman. :D

Mutta miten on? Onko ollut sitten mitään isompia ahaa-elämyksiä? Jotain mitä ei ihan heti itse opiskelemalla huomaisikaan/tajuaisikaan?

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2006, 03:44:45 pm »
Viimeisin "ahaa" oli edge ringin splittaaminen. Olen ko. homman aikaisemmin hoitanut cut työkalulla edgestä edgeen.
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com