An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: EVTEK 3D koulun sisäistykseen  (Luettu 4017 kertaa)

kone

• Global Moderator
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Re: EVTEK 3D koulun sisäistykseen
« Vastaus #15 : Heinäkuu 25, 2006, 08:31:21 pm »
Todella ei tekstuurien luonti sinänsä perinteisiä piirustus taitoja vaadi. Minäkin kyllä osaan wacomilla suhria vaikka mitä. Enkä eläessäni ole piirtämistä harrastanut. Mutta loppujen lopuksi mulle on yksi lysti vaikka paperi nukkeja taittelisivat evtekin pääsykokeissa. Kuitenkin sääliksi käy nuoria kavereita joita 3D hommat kiinnostais, mutta piirustus taidottumuuttaan karsiutuvat kouluista. Kuitenkin tätä nykyä löytyy jo tyystin digitaalisesti harrastavaa kaveria, joilla ois kaikki edellytykset menestyä alalla.. Eipä tässä muuta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2006, 11:22:24 pm kirjoittanut kone »

Sept13

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : Heinäkuu 26, 2006, 02:19:23 am »
Eino mut, puolustuksekseni voin sanoa että sinne valintakokeisiin pääsee ihan vaikka 3d-taidoillansa. Käsittääkseni valintakokeessa ei välttämättä se piirustus itse ole tärkeintä, vaan 3d ulottuvuuksien hyödyntämine kuvassa, kompositiot ja esitysratkaisut. Jos meinaa tehtävän kriteerinä on tunnelman luominen, niin kyllä mä melkeestään veikkaan että 3d-osaajalle on helvetin hyvä asia osata sitä tunnelman luomista valaistuksilla jne. Loppujen lopuksi 3d-ohjelmat on vain digitaalinen muoto kuvanveistosta - joka myöskin vaatii sen piirustustaidon.

Ja noh, vaikka et olekkaan koskaan 10v. kokemuksesi aikana tarvinnut piirustustaitoa, niin et ole ilmeisestikkään tehnyt muuta kuin teknillistä mallintamista? Entä sitten mainoksien kuvakulmat, valaistukset, still kuvat? Ei kaikki firmat konseptitaiteilijoitakaan voi hankkia, jolloin mallintajan on itse suunniteltava esim. uniikkeja hahmoja, laitteistoita, rakennuksia?

Voit myös kertoa mulle miksi suurin osa mediafirmoista tahtoo mallintajiltaan ja animaattoreiltaan taiteellista osaamista (esim. pixar, blizzard, remedy)? Jos syynä on se, että taiteellinen osaaminen on huima etu mallintajalle ja animoijalle, niin eikö koulujenkin pitäisi valmistaa tähän ja suosia niitä joilla on parempi edellytys tehdä hyvällä tavalla luovia kuvia, mallinnuksia ja animaatioita?

Osmic

• Sr. Member
    • Profiili
« Vastaus #17 : Heinäkuu 26, 2006, 03:06:32 am »
Eino mut, puolustuksekseni voin sanoa että sinne valintakokeisiin pääsee ihan vaikka 3d-taidoillansa. Käsittääkseni valintakokeessa ei välttämättä se piirustus itse ole tärkeintä, vaan 3d ulottuvuuksien hyödyntämine kuvassa, kompositiot ja esitysratkaisut. Jos meinaa tehtävän kriteerinä on tunnelman luominen, niin kyllä mä melkeestään veikkaan että 3d-osaajalle on helvetin hyvä asia osata sitä tunnelman luomista valaistuksilla jne. Loppujen lopuksi 3d-ohjelmat on vain digitaalinen muoto kuvanveistosta - joka myöskin vaatii sen piirustustaidon.

Juuri piirustustaidot tulevat kokeessa kyseeseen. Tehtävässä mainittu tunnelman luominen ja valaistuksen jne. tekeminen vähemmän käytetyllä tekniikalla on varmasti TODELLA vaikeaa ja aikaa vievää. Siinä ajassa kun hieman kokeneempi kynän käyttäjä tekee 10 ratkaisua kokemattomamman yhteen voi asia olla täysin päinvastainen mikäli 3D softa olisi käytössä. Kivenveistäjäkin varmasti suoriutuu annetusta tehtävästä paremmin tutulla taltalla ja vasaralla kuin pyöreäpäisellä tussaussiveltimellä.

Ja noh, vaikka et olekkaan koskaan 10v. kokemuksesi aikana tarvinnut piirustustaitoa, niin et ole ilmeisestikkään tehnyt muuta kuin teknillistä mallintamista? Entä sitten mainoksien kuvakulmat, valaistukset, still kuvat? Ei kaikki firmat konseptitaiteilijoitakaan voi hankkia, jolloin mallintajan on itse suunniteltava esim. uniikkeja hahmoja, laitteistoita, rakennuksia?

Kuvakulmien ja valaistuksen saaminen kondikseen ei edelliytä piirtämistaitoa lainkaan, mutta sen osaamisen vaatiminen jäi päällimmäisenä mieleen. Jos valitulla medialla sen osaamisen näyttäminen jää tekemättä olet kusessa.

Voit myös kertoa mulle miksi suurin osa mediafirmoista tahtoo mallintajiltaan ja animaattoreiltaan taiteellista osaamista (esim. pixar, blizzard, remedy)? Jos syynä on se, että taiteellinen osaaminen on huima etu mallintajalle ja animoijalle, niin eikö koulujenkin pitäisi valmistaa tähän ja suosia niitä joilla on parempi edellytys tehdä hyvällä tavalla luovia kuvia, mallinnuksia ja animaatioita?

Saman kysymyksen voisi esittää toisinkin päin. Onhan niilläkin, jotka osaavat mallintaa/animoida mahdollisuus oppia varmasti yhtä hyvin piirtämistäkin kuin piirtämistä jo osaavilla mallintamista/animointia. Parempi edellytys? Ja pöh.
Chat Republic Games

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #18 : Heinäkuu 26, 2006, 08:59:57 am »

Juu, jokusen masiinan on todella joutunu mallintamaan. Mutta varsinaista työtäni on ylläpitää talon plugari tarjontaa, sekä luoda simuihin sisältöä. Ja yleensäkin presentaatio materiaalia, joko valmiista tuotteista tai konsepteista. Eli käytännössä kauniita kuvia & animaatioita laitteista. Välillä sitten menee viikkoja yksin ohjelmointi hommissa.

Ja jos nyt jälkikäteen miettii mistä uralla ois selvimmin ollu hyötyä, niin ehdottomasti ohjelmointi koulutuksesta. Mutta eipä tässä todella perinteisten taide medioiden tuntemusta ole tarvinnu. On riittäny kunhan tajuaa mikä näyttää hyvältä ja mikä ei. Eli sitä visuaalista silmää siis..

Täytyy kyllä sanoa, että 3D hommia ajatellen se tunnetko perinteisiä medioita tai et on käytännössä yhden tekevää. Mutta luovuutta ja sitä visuaalista silmää 3D hommatkin vaatii.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2006, 11:55:23 am kirjoittanut kone »

Runneri

• Sr. Member
    • Profiili
    • Deviant-Runneri
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : Heinäkuu 26, 2006, 12:52:26 pm »
Väki näkyy jakautuvan aika selkeästi kahteen leiriin :D

...Pääsykoetilanteet muodostuisivat varmaan aika hankaliksi, jos koulu joutuisi hankkimaan jokaiselle sen tutun softan jota on kotonakin käytetty.
Jonkinlaista tasaarvoakin kai on haettu sillä, ettei Suomen kouluihin mennessä tarvitse osata ennakkoon paljoakaan opetettavista asioista...kuten jotain tiettyä softaa.

Jonkilaista taideopetusta olisi kuitenkin hyvä antaa. Pelkkä taiteellinen silmä ei välttämättä vie kovin pitkälle, jollei tunne teoriaa...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2006, 12:58:22 pm kirjoittanut Jo-Kum »

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #20 : Heinäkuu 26, 2006, 01:08:30 pm »
Heh, todella kaikkia on aika mahdotonta miellyttää. Nykyisellään ei niin rutinoituneet piirtelijät taitavat karsiutua suoralta kädeltä.  Ja vastaavasti jos hakijoiden eteen todella iskettäisiin jokin 3d softa, niin kusessa ois väki jolla ei ole kokemusta 3d hommista.

Tuommonen portfolio pohjautuva sydeemi ois teoriassa toki vaihtoehto tälle.. Mutta aika mahdotonta ois valvoa. Kuitenkin osa väestä innostuksissaan kopiois netistä mitä sattuu reeliinsä. Meiltäkin hakia taannoin töitä välkky kaveri, joka oli cat.com kopioinut reeliinsä materiaalia. Ja ihmekkös tuo, että kateltiin miten hienolta näytti  ;D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2006, 01:19:30 pm kirjoittanut kone »

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
« Vastaus #21 : Heinäkuu 26, 2006, 06:53:10 pm »
Voisinpa tähän kiistaan todeta, että itse en osaa piirtää oikeastaan yhtään, vaikka kovasti olen tuota yrittänyt harjoitella - kynä vain ei pysy kädessä. Mutta 3d-taidot olivat sitten riittävän hyvät, että teen elokuvaefektejä tällä hetkellä. Niin mallinnusta, teksturointia, animointia kuin valaistustakin. Joten kaikki on sinällään suhteellista... Visuaalinen silmä ja vankka avaruudellinen hahmoituskyky on a ja o 3d-alalla. Piirtämistaidot ovat erittäin hyvä bonus ja aionkin jatkossakin harjoitella tuota, josko se kynä vaikka alkaisi pysymäänkin kädessä. Mutta alalle päästäkseen ei tuota taitoa tarvitse.

ps. Meillä on käytössä erillinen konseptitaitelija, joka osaltaan selittää sitä, että olen kyseisessä firmassa töissä...
Foo sanon minä

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #22 : Heinäkuu 26, 2006, 07:51:48 pm »
Mites moni täällä muuten joutuu töissään 3D hommiensa ohella itse konsepteja tai muuta semmoista piirtelemään ?..

diffa

• Hero Member
  • Code/Art/Design
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : Heinäkuu 26, 2006, 07:59:25 pm »
Meikä pääsee töissä piirteleen konsepteja. Eli ainaki itse olisin kusessa jos en osais piirtää yhtään mitään, vaikka nyt mun konseptit onki ihan h*lvetin huonoja, mutta kuitenki...