Eino mut, puolustuksekseni voin sanoa että sinne valintakokeisiin pääsee ihan vaikka 3d-taidoillansa. Käsittääkseni valintakokeessa ei välttämättä se piirustus itse ole tärkeintä, vaan 3d ulottuvuuksien hyödyntämine kuvassa, kompositiot ja esitysratkaisut. Jos meinaa tehtävän kriteerinä on tunnelman luominen, niin kyllä mä melkeestään veikkaan että 3d-osaajalle on helvetin hyvä asia osata sitä tunnelman luomista valaistuksilla jne. Loppujen lopuksi 3d-ohjelmat on vain digitaalinen muoto kuvanveistosta - joka myöskin vaatii sen piirustustaidon.
Ja noh, vaikka et olekkaan koskaan 10v. kokemuksesi aikana tarvinnut piirustustaitoa, niin et ole ilmeisestikkään tehnyt muuta kuin teknillistä mallintamista? Entä sitten mainoksien kuvakulmat, valaistukset, still kuvat? Ei kaikki firmat konseptitaiteilijoitakaan voi hankkia, jolloin mallintajan on itse suunniteltava esim. uniikkeja hahmoja, laitteistoita, rakennuksia?
Voit myös kertoa mulle miksi suurin osa mediafirmoista tahtoo mallintajiltaan ja animaattoreiltaan taiteellista osaamista (esim. pixar, blizzard, remedy)? Jos syynä on se, että taiteellinen osaaminen on huima etu mallintajalle ja animoijalle, niin eikö koulujenkin pitäisi valmistaa tähän ja suosia niitä joilla on parempi edellytys tehdä hyvällä tavalla luovia kuvia, mallinnuksia ja animaatioita?