An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Mika naytto tai nayttoyhdistelma uuteen koneeseen?  (Luettu 1959 kertaa)

Maaster

• Newbie
  • *
    • Profiili
Mika naytto tai nayttoyhdistelma uuteen koneeseen?
« : Elokuu 08, 2006, 04:10:29 pm »
Maasterilla riittaa ongelmia...

Nyt ois hankinnassa poytakone kotiin ja naytoksi pitais saada jotain suht isoa mutta edullista. Onko kenellakaan hyvia ostokokemuksia esim. 20" lcd monitoreista? Tai hyvaa vinkkia kahteen sikahalpaan mutta silti laadukkaaseen 19" kuvaputkinayttoon? Ehkapa jollain on superhyva ehdotus isommaksi ykkosnaytoksi ja kohtalainen 17" lcd rinnalle?

Eli yritan saada alle 500 eurolla jonkinlaista nayttoa itselle. Viimeaikaiset kokemukset kuitenkin ovat toissa kaytossa olleista monitoreista, joissa ainakin kahden nayton yhdistelma ylittaa hintarajan. Seka isot laadukkaat yli 20" lcd:t yksinaankin on turhan kalliita. Kotona ei ole ollut konetta pitkaan aikaan, joten tietoa on vahanlaisesti. Talla hetkella ajatus on 20" lcd:ssa, mutta kokemusta ei ole, joten jos joku omistaa, niin kertokaa miten toimii kaytannossa. Esim. muuttuuko varit huomattavasti katsekulman muuttuessa? Kertokaa hyvaksikoettuja nayttoja tai kahden nayton yhdistelmia.

Felor

• Global Moderator
  • Sukupuoli: Mies
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
Re: Mika naytto tai nayttoyhdistelma uuteen koneeseen?
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2006, 04:21:59 pm »
Jos itse olisin näytön osto puuhissa niin hankisin laajakuva näytön. Laajakuva näytöihin tuntuu riitävän yhtähyvin tavaraa kuin kahteen näyttöön ja väliin ei tle ikävää rajaa ja muutenkin silmälle ystävälisempi vaihtoehto.
Tosin nuo Laajakuva näytöt ovat hintavempia, mutta tosin ne ovat paljon mukavemmat.

LW-miäs

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2006, 05:30:42 pm »

Kojocci

• Hero Member
  • Lightwave 9.5, Adobe Master collection CS3, XFrog
    • Profiili
    • Jessnet2005
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2006, 05:33:02 pm »
Ensi kuussa olisi myös näytön osto. Onko kenelläkään lcd näytössään kuolleita pixeleitä. Olen kuullut että kannattaisi kaupassa kokeilla just se näyttö minkä ostaa ettei sammuneita pixeleitä ole. Kuulemma hämää pahasti jos yksikin pixeli on sammunut strategisessa kohdassa. Tämänkin olen lukenut että jos ostat näytön kokeilematta ja kotona huomaat vaikka 4 pixeliä pimeänä, kaikki myymälät eivät vaihda sitä toiseen. Kannattaa kysyä.....
Kotisivut: www.jessnet.fi
Suomen 3d Hakemisto: www.jessnet2005.com/3df.html

LW-miäs

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2006, 05:43:52 pm »
Ei nykyään juttuja kuolleista pikseleistä oikeestaan kuule. Ei ainakaan uusissa "kunnollisissa" näytöissä. Ja jos 4 pikseliä on kuollut niin varmaan saat vaihtaa – se on silloin todella susi yksilö!

Mathatan

• Administrator
  • 3dsmax | Maya | Photoshop
    • MSN Messenger  - aamupuuro@msn.com
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2006, 09:01:02 pm »
Minä suosittelisin Samsungin T-sarjalaisia, ne on pärjänneet hyvin arvosteluissa kautta-linjan. Itselläni ei sellaista ole, mutta jos ostaisin tuon kokoluokan littua, niin niihin rahani sijoittaisin. (eli T-sarjahan on Samsungin "pro" sarja)

Eli esim. Samsung 215TW (Verkkokauppa-info) 629,9€

Kuoleista pikseleistä sen verran, että kaikilla valmistajilla määritellään se, miten monta kuollutta pikseliä näytössä saa olla. Pieni osa valmistajista myöntää täydellisen takuun, joka tarkoittaa sitä että jos näytössä on yksikin kuollut pikseli toimitettaessa, sen voi vaihtaa. Nämä jutut vaihtelee ja kannattaa tarkistaa aina oston yhteydessä, mitä takuu korvaa. Toisekseen näyttöä ei oikeastaan koskaan kannata ostaa näkemättä. Varsinkin halvoissa näytöissä on yksilöillä eroa - joskin littujen yhteydessä erot ovat pienentyneet.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2006, 09:07:24 pm kirjoittanut Mathatan »
Ei se lahjakkuus, vaan hullu jääräpäisyys! ;D
- Blog -
-- Portfolio --

3Dolphin

• Administrator
    • MSN Messenger  - petterihongisto@hotmail.com
    • Profiili
    • Henkilökohtainen kotisivu
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2006, 08:51:36 pm »
Ensi kuussa olisi myös näytön osto. Onko kenelläkään lcd näytössään kuolleita pixeleitä. Olen kuullut että kannattaisi kaupassa kokeilla just se näyttö minkä ostaa ettei sammuneita pixeleitä ole. Kuulemma hämää pahasti jos yksikin pixeli on sammunut strategisessa kohdassa. Tämänkin olen lukenut että jos ostat näytön kokeilematta ja kotona huomaat vaikka 4 pixeliä pimeänä, kaikki myymälät eivät vaihda sitä toiseen. Kannattaa kysyä.....

Takuuehdot kuolleiden pikseleiden osalta on erilaisia eri valmistajilla.
Jotkut lupaa uuden jos yksikin kuollut pikseli löytyy.
Joillakin taas on kriteerinä, että 4 vierekkäistä pikseliä vielä ei riitä takuuvaihtoon, mutta jos enemmän vierekkäin, niin sit takuu korvaa.

Itselläni ei ole myyneenä tullut kuin yksi tapaus esiin, jossa oli yksi kuollut pikseli.
Valmistajalla se ei mennyt takuuseen, mutta otin sen itselleni käyttöön ja hankin asiakkaalleni uuden.

Kuollut pikseli ei kauheasti haittaa työskentelyä ainakaan minulla. Joskin riippuu tietysti paikasta, missä se pikseli on.
Itselläni se yksi piste on vasemmassa alanurkassa ja sen huomaa yleensä vain jos on jokin hyvin tumma tausta ko. kohdalla.

Eli jos vain mahdollista, niin suosittelen kokeilemaan sitä kaupassa ennenkuin lyöt rahat tiskiin.

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2006, 11:52:17 pm »
Kannattaa ahkerasti googlata mahdollisista näytöistä vertailuja ja kiinnittää erityisesti huomiota väritarkkuuteen (ainakin jos painoon on tavaraa pistämässä joskus). Itse maksoin itseni kipeäksi Eizon FlexScan S2410W:stä (24.1" wide flat), mutta pirun tyytyväinen olen ollut. Väritarkkuus on erittäin hyvä (joskaan ei aivan täydellinen) ja kaikin puolin vallan muikea näyttö ;D Tosin ylittää tuon budjetin reippaasti. Eli jos väritarkkuus on tärkeää ja budjetti on 500e, niin sanoisin että putkinäyttö on edelleen oikea valinta. Mutta jos on varaa sijoittaa enemmän tai väritarkkuudella ei ole niin väliä, niin ehdottomasti flatti. Väritarkkuus on kuitenkin sellainen asia, jota valmistajat eivät mainitse oikeastaan ikinä (peruskäyttäjää kun moinen ei liikaa kiinnosta).
Foo sanon minä

Maaster

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2006, 10:04:19 am »
Ton varitarkkuuden takia just oon ollu epailevainen josko lcd on huonompi vaihtoehto kuin kuvaputki. Mutta kotona ei oo niin paljon poytatilaa, varsinkaan kahdelle isolle kuvaputkelle, joten valitsin lcd vaihtoehdon. Eli aion hankkia yhden tai kaksi ViewSonic VX2025wm 20" LCD nayttoa. Halpa naytto, mutta suht hyvia arvosteluja ainakin netissa saanut. Tosin varmaa hankintapaatosta en tee ennen ku oon paassyt testaamaan kaupassa. Jos joku muukin on kuitenkin suunnittelemassa samanlaista nayttoa niin tomshardwaressa on jotain juttua kyseisesta naytosta. http://www.tomshardware.com/2006/06/27/xxl_displays/page11.html

Maaster

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2006, 05:42:21 pm »
Ja perhana! Just tanaan kavin vilkasemassa yhdessa liikkeessa jo "valitsemani" ViewSonic VX2025wm nayton...

...ja suunnitelmat meni uusiks. Ei vakuuttanut. Kuva ei ollut tarpeeks terava omiin vaatimuksiin. Joten taidan jostain etsia tarkastelun alle ton Emberin Eizo:n tai vaikkapa DELL:in, josta ainakin olen 24 tuumasen jo aiemmin nahnyt. Laitoinpahan skeptista infoa tanne, jos joku nyt oli kyseista ViewSonicia hankkimassa. Tosin arvio perustuu vain yhteen yksiloon, joten varaan itselleni vaarassa olemisen mahdolliuuden noin yleisesti kyseiseen nayttoon.

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2006, 06:00:54 pm »
Hmm, outoa jos kuva ei ollut tarpeeksi terävä. Ilmeisesti kuva ei tullut DVI-kaapelin kautta näyttöön, sillä jos signaali menee näytölle digitaalisena niin tarkkuuden pitäisi olla täydellinen jokaisella markkinoilla olevalla LCD-näytöllä. Tämä johtuu ihan yksinkertaisesti LCD-tekniikasta. Väritarkkuus ja viive on ne asiat, mitä kannattaa oikeasti syynätä kun itselleen uutta näyttöä etsii.

Mutta joo, tämän Eizon mikä minulla on, löytäminen katselutarkoitukseen voi olla hankalahkoa, sillä kyseinen näyttö on turhan tyyris suurimmalle osalle liikkeistä pitää varastotuotteena (n. 1500e). Mutta ainahan on 2vko palautusoikeus. Joltain Verkkokaupalta voisi ehkä löytyäkin varastosta suoraan yksi kappale, jota voisi sitten paikan päällä ihmetellä. Mutta ei varmaan paljoa pienemmistä liikkeistä. Itse otin riskin ja ostin ilman etukäteisnäkemistä tämän näytön puhtaasti nettiarvosteluiden, speksien ja sen faktan pohjalta, että kyseessä oli Eizo joka tunnetaan laadukkaista näytöistään. Ja jos en olisi ollut tyytyväinen, niin olisin palauttanut näytön 2vko sisällä. Mutta eipä ollut pelkoa :)
Foo sanon minä

No

• Hero Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2006, 08:28:48 pm »
Itsellä ei ole lcd:tä enkä heti ole hankkimassa, mutta keskusteleuissa on aihetta sivuttu joskus ja ajattelin pistää AnandTech linkin esille. Artikkelit eivät ole ihan tuoreita mutta siellä on edelleen lcd valinta opas. Kehitys taitaa olla nopeaa.
http://www.anandtech.com/displays/
Dell muistaakseni siirtyi Philips konponenteista Samsung komponentteihin ja Apple taitaa yhä olla Philips. En tosin ole ihan asiantuntija mutta jotain yllättäviä yhteneväisyyksiä sieltä kuorien alta löytyy. itse haluaisin nähdä käytännössä ennenkuin valitsen, mikäli vaan mahdollista.

3Döhertäjä

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Elokuu 19, 2006, 08:42:25 pm »
Itselläni on 23" litteä näyttö ja sitä voi katsoa myös sivulta päin niin, että näkyy selvästi... Ja se toimii myös telkkarina jos haluaa.
http://www.hardware.fr/articles/567-3/comparatif-lcd-23-24-pouces.html
Ainoa huono puoli on se, että se repsahtaa aina alas, joten sen alle pitää laittaa jotain, että se osoittaisi suoraan naamaa kohti...

Maaster

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #13 : Elokuu 20, 2006, 06:05:07 am »
Hmm, outoa jos kuva ei ollut tarpeeksi terävä. Ilmeisesti kuva ei tullut DVI-kaapelin kautta näyttöön, sillä jos signaali menee näytölle digitaalisena niin tarkkuuden pitäisi olla täydellinen jokaisella markkinoilla olevalla LCD-näytöllä. Tämä johtuu ihan yksinkertaisesti LCD-tekniikasta. Väritarkkuus ja viive on ne asiat, mitä kannattaa oikeasti syynätä kun itselleen uutta näyttöä etsii.

Jees. Kiitti huomiosta. Jalkikateen tuli itellekin mieleen, etta saattoi olla ihan vaara resoluutio kaytossa, kun se oli sellanen Viewsonicin "booth" missa oli tusina niita littuja hyllyssa ja monessa oli sama demo windowsin mediaplayerissa pyorimassa. Ja naytossa ei ollu yksittaista konetta hiirineen kiinni. Myyjatkii oli ihan kuutamolla, ni en kauaa jaksanu siina pyoria ja suuntasin hakemaan hintapyyntoja uutta konetta varten.

Mathatan

• Administrator
  • 3dsmax | Maya | Photoshop
    • MSN Messenger  - aamupuuro@msn.com
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2006, 01:07:13 pm »
Lituista vielä sen verran, että halvimmissa lituissa edes tuossa 24" luokassa ei välttämättä ole dvi-liitäntää. Tämä siksi, että DVI tuo littuun lisäveron (ja lisenssin) joka nostaa jopa kohtuuttoman paljon näytön hintaa. Siksi valmistajat pääsee halvemmalla laittamalla näyttöön vain VGA-liitännän, olkoonkin että se on analoginen ja vaatii AD-muuntimen..
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2006, 01:09:01 pm kirjoittanut Mathatan »
Ei se lahjakkuus, vaan hullu jääräpäisyys! ;D
- Blog -
-- Portfolio --