An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: "Tulevaisuus"  (Luettu 5236 kertaa)

Elkku

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
"Tulevaisuus"
« : Elokuu 15, 2006, 02:57:05 pm »
Eli en usko että asia on ihan viellä ajankohtainen. Mutta nyt 9 luokalle mentäessä alan olla varma että kyllä se uravalinta tietokone pelien (luultavimmin) pariin vetää. Mutta en oikein ole varma tästä opiskelu suunnasta että mihin sitten kun on koulu käyty (tai ylä-aste)
että jos joku viisampi voisi hieman avittaa.

Kiitos.

Vilperi

• Hero Member
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Re: "Tulevaisuus"
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2006, 03:05:57 pm »
Kun kerran tiedät selkeästi mitä haluat, oikea valinta on ammattikoulu. Joku audiovisuaalinen tai mitä niitä nyt on. Itse tein sen virheen että menin massan mukana lukioon vaikka melko hyvin tiesin että tulevaisuuteni on kompuutterigrafiikana parissa. Muistan kun kaikki heittivät ysillä amisläppää ja mitä luusereita ammattikoululaiset on, ja minä tyhmänä menin siihen halpaan. Eli turhaan menet lukioon pänttäämään nippelitietoa, jos intohimosi on selkeästi tiedossa.

Tämä vain minun mieliide. Älä pilaa elämääsi minun takiani ;D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2006, 03:10:46 pm kirjoittanut Maxman »

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2006, 03:34:43 pm »
Itse olen hiukan erimieltä maxmanin kanssa lukiosta. Minusta lukio oli ihan hyvä, mutta se nyt tuntuu olevan mielipide kysymys.
Alan koulutuksella ei ole suomen 3D piireissä vielä mitään suurta väliä koska taidot ratkasevat työpaikan ennemin kuin koulutus.

Päälimäisenä kouluista ehkä voi mainita Pelitalon. http://www.pelitalo.org/
Ja tässä linkki jonka takaa löytyy hyviä kouluja. http://www.lume.fi/aninet.nsf/txtpages/koulut

Ylipäänsä ei tarvitse hakeutua juuri pelikouluun vaan audio visuaaliseen/viestintä/mediaan kun hakeutuu niin on aika alalla. Kannattaa olla tarkka mitä koulussa opettaan kun hakee koska viestintään kuuluu yhtä hyvin toimitajat kuin webigraafikot.

Kannattaa liityä harrastelijoiden peli projektehin koska niistä opit paljon ja saat hiukan kokemustakin.

diffa

• Hero Member
  • Code/Art/Design
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2006, 03:44:05 pm »
Pakko mainita, että pelialalle ei kannata lähteä jos haluaa rikastua. Paska palkka ja huonot työajat. Mutta jos rahalla ei ole väliä ja pelit on intohimo, niin ehkä sitten kannattaa miettiä pelialaa.
Koulutuksella oikeastaan oo mitään väliä, ihan sama onko käyny amiksen vai lukion tai amk:n. Lopussa kuitenki taidot ratkaisee.

Elkku

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2006, 03:48:46 pm »
Nyt vasta tajusin että amishan tosiaan taitaa olla lähempänä tuota hommaa mutta kun jostain syystä vain lukio tuntuu paremmalta, ehkä juuri amis läppä juttujen takia...
Ja ei en todellakaan ajatellut rikastuvan sillä se vain tuntuu oikealta.

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2006, 03:55:23 pm »
Heh, tosta palkasta tulikin mieleen yksi tapahtuma jonka näin. Joku jätkä yritti pokata tyttöä bussipysäkillä selitäen että se on hakenut opiskeelee pelialaa ja että se on kuulu että pelialalla tienaa tosi hyvin. Tässä  vaiheessa repesin. Kaverilla ei näytänyt olevan mitään tietoo mistä puhuu. :)
Eipä muuten tyttökään oikeen lämmeny kaverille vaan oli lähinnä todella ahdistellun näkönen.

Mutta siis jos muutkin aineet kiinostaa tyylin pitkämatikka, psyka, filosofia, fyssa ja niin edelleen niin lukio on hyvä valinta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2006, 03:58:29 pm kirjoittanut Felor »

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Elokuu 15, 2006, 04:24:08 pm »
Palkka riippuu ihan siitä missä olet duunissa ja miten vastuullista tai tärkeää hommaa firmassa teet ihan niin kuin muissakin aloissa. Palkka ainakin Remedy:llä on erittäin kilpailukykyinen.

Mitä tulee kouluun niin lukio ei liene koskaan huono vaihtoehto. Sen jälkeen voi kuitenkin taas hakea mihin haluaa toisin kuin ammattikoulusta. Toki siinä lukiossa menee se kolme vuotta tai mitä siihen nykyisin meneekään. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jos jokin ei kiinnosta ei sitä myöskään opi, joten hae sinne mikä kiinnostaa. Siinä suuri elämänohjeeni :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2006, 04:28:15 pm kirjoittanut xcx »
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

wagnall

• Full Member
    • Profiili
    • miculeney
« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2006, 04:29:52 pm »
...selitäen että se on hakenut opiskeelee pelialaa...

Hyvapalkkaista tai ei, en ehka kuitenkaan kayttaisi iskurepliikkina tota :P

--
wag

tuomas

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • jomppanen.com
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2006, 04:45:13 pm »
Hyvapalkkaista tai ei, en ehka kuitenkaan kayttaisi iskurepliikkina tota :P

Olen kerran kuullut villiä huhua, että yksi henkilö, jonka nimi jääköön ikuiseksi ajoiksi salaisuudeksi, on kysynyt baarissa kivanäköiseltä tyttöseltä että "saanko kaapata sinun liikettä?"...

;)

Mathatan

• Administrator
  • 3dsmax | Maya | Photoshop
    • MSN Messenger  - aamupuuro@msn.com
    • Profiili
    • Poeticus
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2006, 06:03:20 pm »
Heh.. :D

Mitä itse aiheeseen tulee, niin sanoisin että lukioon mieluumin. Riippuen tietysti vähän paikasta ammattikoulut on yleensä aika käpysiä paikkoja jossa ei oppilaita oikeasti kiinnosta ja opettajat ei tiedä mistään mitään. Poikkeuksina luettakoon Pelitalo ja muut johonkin tiettyyn juttuun erikoistuneet.

Lukio on kuitenkin hyvä vaihtoehto ihan (seuraa klishee) yleissivistyksen kannalta. Muutenkin "töitä" saa tehdä loppu ikänsä, nuorena kannattaa tehdä jotain muutakin - kuten vaikka opiskella. ;)
Ei se lahjakkuus, vaan hullu jääräpäisyys! ;D
- Blog -
-- Portfolio --

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2006, 06:14:08 pm »
Niin siis ei lukiossa pidemmän päälle mitään huonoa ole; kyllähän se yleissivistys auttaa monesti esim. kirjoitustaito on parantunut selkeästi. Mutta sitä vaan meinaan että jos on todennäköistä että lukio menee pääasiassa vitosta ja kutosta kursseista vetäen (kuten allekirjoittanut ;D) niin järjellinen vaihtoehto on tietenkin joku muu mistä on enemmän hyötyä itselleen ja yhteiskunnalle. Mutta toisaalta, eihän sitä tiedä ennen kuin kokeilee, ja kuten jo tuli ilmi, ei sinne työelämään mikään kiire tarvitse olla. Itsekin vedän lukion rauhassa kolmessa ja puolessa tai neljässä vuodessa.

johnas

• Full Member
  • Narf!
    • MSN Messenger  - johannes.saari@gmail.com
    • Profiili
    • Portfolio
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2006, 10:44:42 am »
Kumpikin on tullu käytyä lukio ja amis. Jos haluaa sivistäytyä niin silloin lukio on oikea paikka, mutta jos enemmän työnteko kiinnostaa niin amis silloin. Mut eniveis...

Oon kauan ollut kiinnostunut hakemaan 3D-mallintajan paikkaa esim. jonnekin pelitaloon. Minkälainen lähtöpalkka heillä on n. suunnilleen? Tällä hetkellä tienaan n. 1700-2000e miinus verot, mutta jobi on kaukana mun toiveammatista :D

xcx

• Administrator
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2006, 11:03:26 am »
Minimipalkkana voisi varmaan pitää 2000€/kk 3D hommassa, ehkä helsingissä voisi pistää satkun lisää.
Senior Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

johnas

• Full Member
  • Narf!
    • MSN Messenger  - johannes.saari@gmail.com
    • Profiili
    • Portfolio
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2006, 11:40:18 am »
Jotain tota luokkaa aavistelinkin, kiitoksia vastauksesta :)

maxon

• Sr. Member
  • www.manujarvinen.com
    • MSN Messenger  - manu.jarvinen@myrealbox.com
    • Profiili
    • www.manujarvinen.com
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Elokuu 17, 2006, 09:17:28 am »
Minimipalkkana voisi varmaan pitää 2000€/kk 3D hommassa, ehkä helsingissä voisi pistää satkun lisää.

Itsellä oli Helsingissä 2kk-kesäduunissa 3D-mallintajana 1250€/kk yhden 3D-opintovuoden sekä puolen vuoden harrastuneisuuden takia (ei lainkaan työkokemusta alalta). Oletettavasi parin opintovuoden jälkeen nousisi noin 1900€/kk  - - - ihan vain kokemuksen ja oppien takia oli tuokin työ nyt ihan kannattava homma. Tosin kaipa se palkka siitäkin riippuu, kuinka hyvin osaisi myydä itsensä sisään.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2006, 09:19:38 am kirjoittanut maxon »