An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijatyöt  (Luettu 5533 kertaa)

-Zone-

• Jr. Member
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • Life is 3D
    • Profiili
Aloittelijatyöt
« : Joulukuu 05, 2006, 03:51:33 pm »
Kun katselee teidän muiden aikaansaannoksia, niin ihan nöyrä olo tulee..

Olen vastikään foorumille jäseneksi liittynyt ja tuli mieleen minkähänlaisia töitä muut aloitteleijat ovat saaneet aikaiseksi.
Takana on nyt noin 3 viikkoa 3DSMax 4:n opettelua. Nyt ensimmäinen vakavissani yrittämäni keskeneräinen työ siinä vaiheessa, että ajattelin sen näytille laittaa. Paljon on vielä opittavaa ja mallissa riittää siistimistä. Sivustolta saatavista tutoriaaleista on ollut apua enemmän, kuin mistään muusta lähdemateriaalista. Kiitokset kaikille tutoriaaleja tehneille.

Tässä kuvitteellinen Custom-moped malli :
http://i84.imagethrust.com/images/2qBx/view-image/1strend.html

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
Vs: Aloittelijatyöt
« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2006, 03:59:47 pm »
Tervetuloa foorumille!

Moposta sen verran, että kolme viikkoa 3d:tä harrastaneen työksi tuo on suorastaan loistava. Eli älä turhaan häpeile töidesi laatua, sillä ne ovat varsin korkealla tasolla ottaen huomioon harjoituksen määrän.

Mutta tokihan siitäkin korjattavaa löytyy :) Pahiten pistää silmään istuinosan sivuissa olevat rypyt polygon-pinnassa. Tuollaista ryppyä syntyy kun polygon flow ei ole aivan kunnossa. Muuten kylläkin vaikuttaa olevan polygon flow kunnossa näin wireframea näkemättä. Renderöintikin on vielä aika perustasoa, mutta tosiaan en ala siitä valittamaan sen enempää kun ottaa huomioon kokemuksesi alalta.

Tässä on sinulla erinomainen harjoitustyön alku, nyt vain teet mopolle ympäristön, johon sen sijoitat. Sitten viilaat tekstuurit ja valaistuksen kuntoon, niin olet oppinut paljon.
Foo sanon minä

fossa

• Hero Member
  • Digital Arts / Taideakatemia / Turkuamk
    • Profiili
    • valtteri.digitalartsturku.net
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2006, 04:23:57 pm »
Todellaki.
Toi on kumminki sen verran hyvää mallinnusta et hyvä jos sain tommosta jälkee aikaan vuoden maxeilun jälkeen.
Ja aikaahan se vie joka tapauksessa et oppii vaik olis mikä lahjakkuus tahansa.

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • http://felor.1g.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Joulukuu 05, 2006, 05:38:55 pm »
Tervetuoloa foorumille minunkin puolestani.

Malli kyllä näyttää hyvältä vastaalkajalle ja muutamien korjausten jälkeen jo ihan hyvältä hiukan kokemaankin mallintajan tekeleeksi.

-Zone-

• Jr. Member
  • **
  • Life is 3D
    • Profiili
« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2006, 05:55:07 pm »
Kiitän kannustavasta palautteesta.

Kerron hiukan taustaa, ettei toi "3 viikkoa" olisi liian harhaanjohtava.
Aiempaa kokemusta 3D renderöinnistä toki on. Aiemmin leikin truespacella jolla 3D:n hahmottamisen opettelin ja jotain yksinkertaista renderöinkin primitiivimalleja hyväksi käyttäen. Max:in kanssa olen vielä ulalla monien valikoiden kanssa ja kyllä tätäkin tehdessä undo tutuksi tuli :) Ongelmana toistaiseksi on, että max määrää liiaksi lopullisen tuloksen, en minä itse. Kyseinen malli olisi erilainen jos osaisin enemmän. Nyt monet asiat oli tehtävä sellaiseksi, kuin ne sattuivat tulemaan. Lyhyttä oppiaikaa edisti huomattavasti työttömyysjakso joten aikaa oli käytettävissä vaikka kellon ympäri. Normi työssäkäymisen ohella vastaava opettelu olisi kestänyt varmaan kuukausia.

Kiinnostaisi tietää vähän muidenkin alottelijoiden töistä ja käytetyistä tekniikoista. Omista käyttämistäni tekniikoista on turha sinänsä kirjoittaa. Sivuston tutoriaaleja soveltamalla olen työn tähän vaiheeseen saanut.

Tak

• Administrator
    • Profiili
« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2006, 07:04:31 pm »
Tervetuloa!

Sillon ku ite alottelin 3D juttuja meinasin että mitä tahansa teet on joku tietty tapa tehdä. Tämä ei siis suinkaan pitäny paikkansa vaan asioita voidaan tehdä hyvinkin monella tavalla. Eli jos teet jonkun tutoriaalin mukaan se ei ole se THE tapa tehdä asia. Sen huomaa helposti kun teet vähän useampaa tutoriaalia melkeen samasta aiheesta, mutta kuitenkin eri tekijöiltä. Ajan mittaan löydät tutoriaaleista sen "paremman tavan" joka sopii itelles ja toki saattaa löytyä joku oma spesiaali kikka 3 :)

Ei muuta kuin lisää kikkailemaan ja oppimaan :)

zedar_1

• Hero Member
    • MSN Messenger  - zedar_01@hotmail.com
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #6 : Joulukuu 05, 2006, 11:01:41 pm »
Melko tyylikäs todellakin noin vähän harjoittelun jälkeen.
Tämä oli minun ensimmäinen "sceneni" ehkä parin kuukauden harjoittelun jälkeen.

Kaikki näyttää(ja on) enemmän tai vähemmän primitiiveillä tehdyiltä. "neste" on kaikkein paras tuossa  ;D
Kuitenkin olen todella ylpeä tuosta kädestä, varmaan paras minkä olen tehnyt tähänkään mennessä  :) Nurbseilla muistaakseni tehty tutoriaalin pohjalta.
Sytkäri ei ole itse tekemä, vaan ladattu netistä. *Ei se edes sovi kuvaan*
"Olen sellainen läpi harmaan kiven, keksi pyörä uudestaan ja opi kantapään kautta -tyyppinen henkilö."

-Zone-

• Jr. Member
  • **
  • Life is 3D
    • Profiili
« Vastaus #7 : Joulukuu 06, 2006, 08:25:57 pm »
Tosiaan "neste" muistuttaa enemmän pizzapohjaa, mutta niin se muistuttaisi toistaiseksi itsellänikin. Tosta kuvastasi, sanoisin, että osan uskoisin jo pystyväni itsekkin tekemään.. osan kanssa menisi vielä hermot :)

Nurbs-käyrät on itselläni vielä hakusessa ja keskityn niihin myöhemmin. Toistaiseksi pelaan primitiiveillä ja spline käyrillä. Tosin spline-käyriä käytän koko ajan enemmän ja vähemmän primitiivejä. Nurbseilla luultavammin saan korvattua osan nykyisestä tekniikoistani, mutta ne tuntuivat olevan aloittelijalle turhan vaikeita hallita. Ymmärtääkseni mesh-smooth toimintoa ei tarvitse niiden kanssa lähellekkään siinä määrin, kuin nykyisellä menetelmälläni boksista muuttelemalla "noin" kappaleen ja smoothaamalla loput.

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #8 : Joulukuu 06, 2006, 08:36:48 pm »
En kyllä suosittelisi nurbsien käyttöä hirveasti opettelemaan, kun monen asian voi tehdä paremmin ilmankin. Henkilökohtaisesti koen nurbsit paholaisen katalaksi keksinnöksi. Jos mallinnus on se mikä 3D:ssä kiinnostaa niin kannattaa ehdottomasti painottaa poly mallintamiseen. Paljon miellyttävämpää ja kätevämpää puuhaa.

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Joulukuu 06, 2006, 10:00:35 pm »
Ei NURBS:ssa sinäänsä mitään vikaa ole, mutta maxissa ne on toteutettu hyvin huonosti. Suoraan sanoen maxissa NURBSit kannattaa unohtaa täysin. Samata hommat saa tehtyä muilla työkaluilla ja paljon helpommin.

Tan-Hu

• Newbie
  • *
    • MSN Messenger  - dansku90@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Joulukuu 06, 2006, 11:11:52 pm »
Kirjoittelen nyt tänne, koska koen olevani vielä aika aloittelija  :-\

Itse aloitin 3d mallintelun pari vuotta sitten yläasteen 9.lk, kun atk-maikka näytti mitä Anim8or:lla (ilmanen 3d softa) voi tehdä ja sittenhän sitä väänneltiin sukellusveneitä kahdesta sylinteristä ja puolipallosta  :D. Siitä lähtien olen sitten mallinnellut aina silloin tällöin.

Ja sitten asiaan. Tälläisen olen nyt maxilla saanut aikaiseksi ihan - minukin suosimilla - perus poly mallinnuksella. Se on siis olevinaan Lamrghini Gallardo  ;D. Tuo on kaikista malleista jäänyt ehkä vähiten keskeneräiseksi, joten siksi sen postasin tänne. (Keskeneräinen tuokin: valot ja ritilä on aika temp)

-Zone-, tuo on kyllä mahtava aikaansaannos tuolla harjoittelulla, en itsekkään olisi saanut tuon parempaa aikaiseksi  ;).

Tak

• Administrator
    • Profiili
« Vastaus #11 : Joulukuu 06, 2006, 11:47:32 pm »
Ei NURBS:ssa sinäänsä mitään vikaa ole, mutta maxissa ne on toteutettu hyvin huonosti. Suoraan sanoen maxissa NURBSit kannattaa unohtaa täysin. Samata hommat saa tehtyä muilla työkaluilla ja paljon helpommin.
Hiljattain luin jostakin että max:n NURBS olis ihan käyttökelponen. Se vaan että se on saanu sellasen huonon maineen jostakin... Ite en pysty kommentoimaan millään tavalla koska ikinä en oo NURBSa missään käyttäny :)

Felor

• Global Moderator
  • Se Silomies
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Joulukuu 07, 2006, 01:51:07 am »
Hiljattain luin jostakin että max:n NURBS olis ihan käyttökelponen. Se vaan että se on saanu sellasen huonon maineen jostakin... Ite en pysty kommentoimaan millään tavalla koska ikinä en oo NURBSa missään käyttäny :)
Maxissa muistaakseni pystyy helposti converttaamaan polygoni mallin NURBSeiksi ja toisin päin. Tämä ominaisuus on tietenkin aika kiva. Ja tämän takia kannataakin ekaksi mallintaa polygoni malli ja lopuksi sitten muuntaa NURBSeiksi ja säätää kurvit kohalleen.

Sinäänsä tunttu nyt aika tyhmältä selittää polygoni työkalujen paremuutta maxissa, kun en ite enään käytä maxia mallintamiseesn koska sen polygoni mallinnus työkalut ovat niin reipaasti Silo jäljessä. :)

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #13 : Joulukuu 07, 2006, 08:14:52 am »
Sinäänsä tunttu nyt aika tyhmältä selittää polygoni työkalujen paremuutta maxissa, kun en ite enään käytä maxia mallintamiseesn koska sen polygoni mallinnus työkalut ovat niin reipaasti Silo jäljessä. :)

Tästä herääkin kysymys miten, ne Silon mallinnus työkalut käytännössä ovat muita edellä ?.. 

Tak

• Administrator
    • Profiili
« Vastaus #14 : Joulukuu 07, 2006, 08:59:41 am »

Tästä herääkin kysymys miten, ne Silon mallinnus työkalut käytännössä ovat muita edellä ?.. 
Silo asiat sikseen. Puhutaan siitä toisessa paikassa. Keskustelun aloittajalle tiedoksi että kyllä max:n mallinnus työkaluilla saa kaikenlaisia aikaseksi. Ei hätää ;)