An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Animoinnin perusteet  (Luettu 2776 kertaa)

zedar_1

• Hero Member
  • Sukupuoli: Mies
    • MSN Messenger  - zedar_01@hotmail.com
    • Profiili
    • 3D Kuvani
Animoinnin perusteet
« : Joulukuu 05, 2006, 11:14:12 pm »
Ajattelin aloittaa animoinnin opettelun vihdoin. Sanotaan vaikka niin, että en tiedä siitä mitään, joten mitä tutorialia suosittelisitte? Maxin omaa käytän jos se on hyvä, mutta usein samat asiat on kerrottu ymmärrettävämmin muualla. Kertokaa siis hyviä tutorialeja hahmon animoinnista.
Sinänsä hyvä hahmo aloittaa, koska naaman liikkeitä ei tarvitse ottaa huomioon ja yritin muutenkin pitää se yksinkertaisena.
Hahmo on tällainen:

http://img80.imageshack.us/my.php?image=valkonenbman02er6.jpg
Have you ever had a dream, that you were so sure was real? What if you were unable to wake up from that dream? How could you tell the difference between the dream world and the real world ?

Tak

• Administrator
    • Profiili
Vs: Animoinnin perusteet
« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2006, 11:28:39 pm »
Hahmo animointi ei ole mikään simppeli juttu. Jos perusteet ei oo hanskassa ei suoraan sanoen kannata lähteä edes koittamaan. Tuut vaan kiukkuseks :)

Opettele ensin hahmottamaan liikkeet. Ajoitus ja sen sellaisia. Täältä löytyy hyviä vinkkejä oli sitten kyseessä kokonainen hahmo tai pelkkä primitiivi http://www.keithlango.com/

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #2 : Joulukuu 06, 2006, 12:09:13 am »
Joo, en tarkoittanut että en animoinnista yhtään mitään tietäisi. Pointtina oli vain, että haen vasta-alkajan tutorialeja.
Luen linkkaamasi sivun läpi. Liikkeiden luonnolisuus on varmasti vaikeaa saada kunnolisiksi, joten sitä täytyy tosiaan miettiä.

Jos oletetaan että en tule kiukkuiseksi, niin mistä kannattaisi aloittaa?
Have you ever had a dream, that you were so sure was real? What if you were unable to wake up from that dream? How could you tell the difference between the dream world and the real world ?

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2006, 12:59:58 am »
Hahmoanimoinnissa täytyy tosiaan olla silmä tarkkana että mitä oikein on tekemässä. Itse olen huomannut, mitä nyt pikkasen olen joskus animoinnut, että tuolilta nouseminen on usein todella paljon avuksi. Eli kokeilee itse miten animoitava liike voisi luonnollisesti mennä. Toinen juttu jonka olen havainnut tärkeäksi, on että animaatiota ei missään nimessä kannata tehdä yhteen pötköön, vaan asteittain:ensin tekee raa'an version, johon tulee vain tärkeimmät key poset. Sitä mukaa siirrytään sitten kokoajan hienovaraisempiin liikkeisiin, ja joka asteella käydään koko animaatio läpi. Näin animaatio pysyy eheänä kokonaisuutena.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #4 : Joulukuu 06, 2006, 02:43:26 pm »
Liikkeen tekeminen itse on varmasti hyvä keino, ainakin piirtämisessä siitä on apua asennon hahmottamiseen. Minulla on vielä kokovartalopeili vieressäni :P

Vilperi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2006, 03:59:51 pm »

Tak

• Administrator
    • Profiili
« Vastaus #6 : Joulukuu 07, 2006, 05:37:59 pm »
Tuolla on kanssa ihan hyvä tutoriaali run cyclen tekemisestä.
http://www.3dolphin.net/foorumi/index.php?topic=377.0

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #8 : Joulukuu 14, 2006, 11:26:24 pm »
Kiitoksia kaikille! Täytyypä noita katsella.

Tak

• Administrator
    • Profiili
« Vastaus #9 : Joulukuu 22, 2006, 10:46:58 pm »
Hyvä linkki kokoelma tuolla.

http://www.carlosbaena.com/

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #10 : Joulukuu 25, 2006, 09:30:00 pm »
Kiitos. Laitan tänne foorumeille sitten jos joskus saan jotain aikaan.
Nyt joululomalla ainakin lueskelen noita linkkejänne.

Masa

• Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 11, 2010, 01:19:04 am »
Hahmoanimoinnissa täytyy tosiaan olla silmä tarkkana että mitä oikein on tekemässä. Itse olen huomannut, mitä nyt pikkasen olen joskus animoinnut, että tuolilta nouseminen on usein todella paljon avuksi. Eli kokeilee itse miten animoitava liike voisi luonnollisesti mennä. Toinen juttu jonka olen havainnut tärkeäksi, on että animaatiota ei missään nimessä kannata tehdä yhteen pötköön, vaan asteittain:ensin tekee raa'an version, johon tulee vain tärkeimmät key poset. Sitä mukaa siirrytään sitten kokoajan hienovaraisempiin liikkeisiin, ja joka asteella käydään koko animaatio läpi. Näin animaatio pysyy eheänä kokonaisuutena.

Totta ja sori todella vanhan trediin vastaamisesta, mut kannattaa ihan ite heilua ja koittaa siitä oppia ja tuoda sitä pikkuhiljaa hahmoon. Varmaa kaikissa softissa on jo nykyään joku motion mixer, millä saa pätkät kasaan, jos jotain pitkää haluut kerralla tehdä. Tosin itse kannatan lyhyissä pätkissä tehtyjä ja renderöityjä, niitä on helppo korjata ja säätää ja sit lopuksi tehdä kokonaisuus kaikesta kamasta jollain videoeditorilla. Myös kannattaa muistaa, että käsiintehtyä työtä aina arvostetaan oli jälki mitä tahansa, toisin kuin mocap-kamaa.

zedar_1

• Hero Member
    • Profiili
    • 3D Kuvani
« Vastaus #12 : Helmikuu 11, 2010, 02:15:57 am »

Totta ja sori todella vanhan trediin vastaamisesta, mut kannattaa ihan ite heilua ja koittaa siitä oppia ja tuoda sitä pikkuhiljaa hahmoon. Varmaa kaikissa softissa on jo nykyään joku motion mixer, millä saa pätkät kasaan, jos jotain pitkää haluut kerralla tehdä. Tosin itse kannatan lyhyissä pätkissä tehtyjä ja renderöityjä, niitä on helppo korjata ja säätää ja sit lopuksi tehdä kokonaisuus kaikesta kamasta jollain videoeditorilla. Myös kannattaa muistaa, että käsiintehtyä työtä aina arvostetaan oli jälki mitä tahansa, toisin kuin mocap-kamaa.

Mocap-kamaa ei arvosteta? Nyt kyllä huijaat.
Mun silmissä se menee niin, että ihan sama miten tehty. Jos se näyttää hyvältä niin se näyttää hyvältä.

Siihen liittyen: huomenna alkaa koulussa mocap-kurssi! Awesome!

Tak

• Administrator
    • Profiili
« Vastaus #13 : Helmikuu 14, 2010, 05:53:22 pm »
Niin, tuo Mocap vastainen meininki taitaa olla pelkästään käsin animoivien nörttien omaa juttua :D

Tuossa on kanssa hyvää settiä animoinnin perusteista ilmaan teknistä kikkailua.
http://www.blender3d.org/e-shop/product_info_n.php?products_id=113

Masa

• Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 14, 2010, 06:49:15 pm »
Siis tarkotuksena ei ollu tyrmätä mocappia, mut yleensäkki jos ihan vaikka ihan ammattina ajattelee, niin käsinanimointikyvyillä saat varmemmin paikan, kuin joku sellainen mikä ei sitä osaa ja se kertoo , että hallitset anatomian ja niiden liikeradat ja rajoitteet, joten palkkakin voi olla parempi sen takia. Kaikilla nyt satu olemaan pääsyä sellaisiin tiloihin tai rahaa helvetin kalliiseen datasuit + varusteisiin, että mocappia voisi itse harjoittaa, jotta saisi jotain nopeasti kasaan.