renesanssi ihminen kirjoitetaan renesanssi-ihminen. Itsensa kuvaaminen kyseisella termilla on hiukan hassua. Minun on ollut vaikea paattaa mita tekisin, kun olen nero. Eikos kuulostakin hiukan koppavalta? 
Kerran olen nero kuuluu asiaan lainata itseaan viela fiksumpia, pakko pistaa mielilainaukseni renesanssi-iihmiseen liittyen
"He-Man is truly a Renaissance man, and this makes him a tremendous role model for children in these confusing and changing times."
-Dolph Lundgren
http://www.he-man.org/primary_sects/movie/html/cast/heman_lundgren.shtml
Hetkinen nyt meni vähän ohi.
Ensin korjaat kirjoitus virheeni ja sitten heität päälle loukkauksen.
En ole missään vaiheessa sanonut että olisin nero koska se ei ole neroutta jos sanoo jotain mitä joku muu on sanonut aikaisemmin.
Niin ja mitä tohon epäpätevään syyhyn viisastella kommentin lopussa säälittävää ja lapsellista.
Koska Dolph Lundragen ei nähtävästi tiennyt että renesanssi-ihminen(hampaan vääntöä) sanontaa oli käytetty vain yhdestä ihmisestä aikaisemmin ja se oli Leonardo da Vinci.
Siis hän osasi tehdä niin monia asiota mekniikkaa, teknologia, niin ja vielä se että hänhän piirsi ensimmäisen polkupyörän.
Niin vielä sekin että hän osti vangittuja lintuja jonka jälkeen hän päästi ne vapaaksi.
Siis melkein hävettää että joku kehtaisi kutsua piirettyä hahmoa joka on aiheuttanut niin paljon harha kuvia lapsille miltä miehen tulisi näyttää, renesanssi-ihmiseksi vaikka joo onhan sillä ihan hyviä ideoita ja moraali on kohdallaan.
Mutta ei näin älä ikinä kuuntele Amerikkalaista paitsi ehkä niitä jotka olivat ennen heitä, ihmisiä joilla oli ehkä ennemmän tietoa kuin voimaa Mayat, Atsteekit, Etelä-Amerikassa ja Pohjois-Amerikassa Seminolet, Cherokeet ja Lakotatat tuhottu melkein kokonaan vain näiden Amerikkalaisten jotka eivät ole muutakuin Brittien äpäriä.
Toi erikoistuminen vaikutta ihan pätevältä idealta mutta eikös kannata erikoistua moneen asiaan jonkin verran(tai paljon)
Sen voin myönnyttää tässä vaiheessa mutta kumminkin.
Vastaavasti tärkeää on kyky työskennellä tiimissä, eli ns. sosiaaliset skillit. Mitä lahjakkaampi nero on kyseessä, sitä vaikeampaa lienee sopeutua osaksi joukkoa tekemään deadlinen puitteissa työtä, vieläpä mahdollisesti muiden asettamien taiteellisten raamien sisällä.
Sosiaalisuus se on niin yli arvostettua

minun 2 senttiä
Jos on kiinnostunut ja intohimo tehä peleihin jotain voi liittyä johonkin ilmaisen pelin kehittämisprojektiin.
Niitä on todella paljon ja apuvoimia tarvitaan aina. Jos ei siitä mitään muuta saa irti - ainakin portfolioon matskua ja kokemusta.
Niihin suhteellisen vaikea päästä mukaan pitää varmaan yrittää enemmän tai muuttaa taktiikkaa.
Noohnoh, tuo ei ollut millään henkilökohtaisella tasolla sanottu. Kun työnantajalle sanoo noin, reaktio on yleensä juurikin se että "jaa, pintapuolisesti sitä ja tätä, mutta kun tarvittais hyvää tekijää tekemään x ja ehkä y ja z hommia". Sinua en tunne enkä tiedä mitä osaat ja missä vahvuutesi ovat - ihan neuvomassa ja jeesaamassa tässä ollaan jos alalle haluat 
Tiedän sen mutta välillä pitää vain vähäsen räjähtää että pystyy kasvamaan.
Toki jos olet niitä harvoja jotka osaavat monia juttuja _hyvin_, ei ole ongelmaa päästä alalle. Itse tiedän missä omat vahvuuteni ovat ja pyrin käyttämään niitä hyödyksi ja soveltamaan kokemusta ja kokeilunhalua uuden oppimiseen. Sitä en nyt hiffaa missä vertasin apinalaumaan tai mihinkään vastaavaan.. Herne taisi mennä nyt nenään ihan turhanpäiten.
Niin saahan niitä vahvuuksia olla mutta eihän siltakaan pysy yhdellä palkilla pystyssä.
Se vain tulee minulta että kun oikein haluan tai haluan yrittää niin menee ovikin saranoiltaan irti

Mutta toi apina juttu se on vain niin legendaarinen apina näkee, apina tekee.
Okei, ehkä kärjistin vähän tuota erikoistumista. Moni loistava 3d-artisti myös maalailee komeita tauluja, näin esimerkkinä. Useimmiten 3d-artistit myös vääntävät 2d:tä ainakin tekstuurien muodossa (ja kääntäen osaavat siis myös piirtää pirun hyvin), ja lasken sen siihen samaan "lokeroon" missä he ovat hyviä. Erikoistuminen on siis vähän löyhä käsite tässä yhteydessä, mutta ei silti ole mörkö.
Nyt kuulostaa järkevämmältä tekstiltä jota tämä palikka käsittää tuli heti mieleen kidzonline.com se 3d puolella säätävä heppu.
Aika monella loistavalla graafikolla on muuten enemmän tai vähemmän virheellinen värinäkö 
Muista, että alalla kuin alalla eteneminen ja pärjääminen ei ole pelkästään osaamisesta kiinni, vaan myös muihin suhtautumisesta ja muiden kanssa työskentelemisestä. "Minäminäminä!" -sooloilu yleensä on aiheuttanut niin pahoja hankauksia että firmat eivät halua palkata ko. henkilöitä sen olettamuksen pohjalta että tiimityö ei yksinkertaisesti toimi. Tästä on suomessakin esimerkkejä.
Mutta kyllä sen pitäisi olla enemmän osaamisesta kiinni kuin jostain että: hei toi pidä mun letistä se ei saa töitä (Syyte mikä odottaa tapahtumista)
En itsekkään pidä tuosta minä minä asenteesta mutta jotkut pääsevät tällä asenteella kuin koira veräjästä.(todistettu monta kertaa)
Vaikka siihen löytyy yksin kertainen selitys olet ihmisten joukossa jotka olettavat ennemin kuin kysyvät koska kaikella on syy.
Esim. Joona olkoon henkilön nimi oli aikaisemmin kohdannut jonkun epämiellyttävän sanotaan vaikka pitkän ihmisen ja jossain myöhemmässä elämän vaiheessa hän kohtasi toisen pitkän ihmisen ja kohteli sitä kuin vierasta sikaa. (yritin olla käyttämättä kirosanoja)
Siis vain sen takia että hän oletti että tämä oli samanlainen kuin se edellinen kohtaamansa henkilö.
Kuten aikaisemmin sanoin olettaminen on se eka virhe minkä voi tehdä.