He-heei taasen! Alan ottaa pienesti hallintaani tätä videoeditointi/kompostiosastoa... =)
Eli millä softalla on mielestänne laadukkain ja helpoin (jos tämmöistä kombinaatiota onkaan) tehdä viher- tai sinitaustaa hyödyntävä keying, eli kiiaus eli avainnus? Itse olen taistellut nyt parisen kertaa Premierillä välttävän keyauksen ja nyt pitäisi tehdä vähän laadukkaampaa materiaalia, kun olen tekemässä nuorten ohjelman tunnaria televiissioon. Onko Premiere Prolla mitään saumoja tähän? Olen melkoisen aloittelija tässä toimessa, eli olen vasta päässyt Premierillä perille Chroma Keyingin salaisuuksista, mutta ainakin se ei riitä pro-laatuun minun mielestäni. Yksi ongelma on ainakin se, että duunipaikan studion vihertausta on kangasta joten väri ei ole hurjan tasainen ja en ole oppinut vielä Premierillä, miten otetaan mukaan lisää esim. vihreän eri sävyjä. Duunissani hommaan käytetään usein Cross Keyeriä, eli ennen lähetystä softalla "maalataan" vihertaustasta kaikki sen eri sävyt ja näin saadaan suhteellisen hyvä lopputulos reaaliaikaiseksi keyaukseksi. Samanlaista toimintoa olen yrittänyt etsiä Premistä, mutta aika turhaan.
Combustionilla olen noin vuosi sitten kerran kokeillut keyausta, mutta tästä ei ole paljoakaan muistikuvaa, joten en ala vielä tutkimaan sitä vaihtoehtoa. Tällaista tällä kertaa. Kertokaa ihmeessä vinkkiä, jos on pienintäkin hajua asiasta.
Post Scriptum: Mikäköhän olisi Suomessa oikea sanamuoto tuolle keyingille, eli keyaukselle, eli kiiaukselle, eli avainnukselle? =)
-Miika