An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Keying, kiiaus, avainnus? Paras tapa kotikoneella?  (Luettu 2227 kertaa)

mupelo

• Full Member
    • Profiili
    • Sähköposti
Keying, kiiaus, avainnus? Paras tapa kotikoneella?
« : Helmikuu 02, 2007, 04:22:58 pm »
He-heei taasen! Alan ottaa pienesti hallintaani tätä videoeditointi/kompostiosastoa... =)

Eli millä softalla on mielestänne laadukkain ja helpoin (jos tämmöistä kombinaatiota onkaan) tehdä viher- tai sinitaustaa hyödyntävä keying, eli kiiaus eli avainnus? Itse olen taistellut nyt parisen kertaa Premierillä välttävän keyauksen ja nyt pitäisi tehdä vähän laadukkaampaa materiaalia, kun olen tekemässä nuorten ohjelman tunnaria televiissioon. Onko Premiere Prolla mitään saumoja tähän? Olen melkoisen aloittelija tässä toimessa, eli olen vasta päässyt Premierillä perille Chroma Keyingin salaisuuksista, mutta ainakin se ei riitä pro-laatuun minun mielestäni. Yksi ongelma on ainakin se, että duunipaikan studion vihertausta on kangasta joten väri ei ole hurjan tasainen ja en ole oppinut vielä Premierillä, miten otetaan mukaan lisää esim. vihreän eri sävyjä. Duunissani hommaan käytetään usein Cross Keyeriä, eli ennen lähetystä softalla "maalataan" vihertaustasta kaikki sen eri sävyt ja näin saadaan suhteellisen hyvä lopputulos reaaliaikaiseksi keyaukseksi. Samanlaista toimintoa olen yrittänyt etsiä Premistä, mutta aika turhaan.

Combustionilla olen noin vuosi sitten kerran kokeillut keyausta, mutta tästä ei ole paljoakaan muistikuvaa, joten en ala vielä tutkimaan sitä vaihtoehtoa. Tällaista tällä kertaa. Kertokaa ihmeessä vinkkiä, jos on pienintäkin hajua asiasta.

Post Scriptum: Mikäköhän olisi Suomessa oikea sanamuoto tuolle keyingille, eli keyaukselle, eli kiiaukselle, eli avainnukselle? =)

-Miika

xcx

• Administrator
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
    • Verajankorva.com
    • Sähköposti
Vs: Keying, kiiaus, avainnus? Paras tapa kotikoneella?
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2007, 01:16:27 pm »
Itse en ole juuri lainkaan harratanut "keyaamista", mutta AE:lla ja Shakella olen hommaa kokeillut. Normi AE:lla tein saman homman kikkailemalla väri kanavilla, mutta taustan poistaminen kanvien avulla kikkailemalla oli todella ikävää puuhaa. Taustan poistamiseen kanavien avulla oli tutokin yhdessä ammoisessa 3DWorldin kylkiäis cd:llä.
Technical Artist - Remedy Games
http://www.verajankorva.com

Natunen

• Newbie
  • *
    • MSN Messenger  - uqa9@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2007, 01:20:42 pm »
Pikaisella etsinnällä löysin tällaisen video tutoriaalin aiheesta:
http://macdvdpro.digitalmedianet.com/articles/viewarticle.jsp?id=5647

Toivottavasti siitä on ainakin jotain apua. Luulisi tulevan ainakin chroma keyausta paarampaa jälkeä  :)

maxon

• Sr. Member
  • www.manujarvinen.com
    • MSN Messenger  - manu.jarvinen@myrealbox.com
    • Profiili
    • www.manujarvinen.com
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2007, 05:47:15 pm »
Tuossa tuli eilen vastaan jonkinnäköinen AfterFX 7 -videotutoriaali aiheeseen liittyen: http://www.creativecow.net/articles/kramer_andrew/colorkey/index.htm  -- luultavasti aika suosittu mesta muutenkin alan harrastajien/työläisten keskuudessa.

Itse videossa tosin on alussa jotain mainosta näköjään. Juttu alkaa jostain 2:33 kohdilta.

Ihan nättiä kamaa siinä lopputuloksena näytti tulevan.

mupelo

• Full Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Helmikuu 04, 2007, 06:56:21 pm »
Tuota ekaa linkkiä en ehtinyt vielä tutkia mutta tuo maxonin linkki näytti hyvältä. Mutta ikävä kyllä tuo Keylight taitaa olla jonkinlainen plugari...? Täytyy tutkia vielä asiaa...

Edit: Gash darnet tai jotain. Plugarin löysinkin mutta on vain After Effects 7 Prolle. Huoh. Pitääkö nyt sitten marssia Siwaan ostamaan semmonenkin kaveri...

Lisää edittiä ja jo offtopicakin: Miten After Effects 7 Pro eroaa normi After Effects 7:sta?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2007, 07:40:04 pm kirjoittanut mupelo »

VV

• Full Member
    • MSN Messenger  - vvainio@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2007, 08:37:56 pm »
AE:n keylightilla tulee melkee jokapäivä "kiiattua"
munmielestä tosi toimiva  ;)

mupelo

• Full Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Helmikuu 05, 2007, 06:33:05 pm »
AE:n keylightilla tulee melkee jokapäivä "kiiattua"
munmielestä tosi toimiva  ;)

Juu. Sain aikaan todella pätevää jälkeä kun ottaa huomioon aika kehnon ja epätasaisen vihertaustan. Eli rutkasti kiitoksia taas 3Dolphinin väelle. =) Jatkan Keylightin käyttöä jatkossakin.

Natunen

• Newbie
  • *
    • MSN Messenger  - uqa9@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Helmikuu 08, 2007, 09:57:38 pm »
Lisää edittiä ja jo offtopicakin: Miten After Effects 7 Pro eroaa normi After Effects 7:sta?
http://www.adobe.com/uk/products/aftereffects/matrix.html
Motion tracking ainakin pisti tuolta silmään ominaisuutena, jota ilman en tulisi toimeen. Samoin tuo 3D puolelta kamera datan importtaaminen.

basse

• Jr. Member
  • **
  • blenderhead
    • Profiili
    • kulma.org
« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2007, 05:26:43 pm »
jaa, meinasi lipsahtaa ohi tämä threadi.. :) en itse niin tälläisiä harrasta. mutta mutta.
tässä on Blenderin compositor-nodeille tehty n.10 minuutin videotutoriaali aiheesta:
http://uploader.polorix.net//files/312/color_diff_key/color_diff_key.html

tämä videotutoriaali menee hieman pidemmälle kuin ihan tavallinen chroma-key mutta tulokset on sen mukaiset.

.b

fossa

• Hero Member
  • Digital Arts / Taideakatemia / Turkuamk
    • Profiili
    • valtteri.digitalartsturku.net
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Maaliskuu 26, 2007, 10:27:56 am »
Mä oon ite tehny muutamaan ihan oikeaankin prduktioon tota blue/greenscreen-kiiausta, ja muutenki afteria aika paljon käyttäny, ja voin kyl sanoo et vaikka tuntuu typerältä että ae pro tarvjoaa vaan muutaman ei-niin-älyttömän-hyvän ominaisuuden mukanaan, niin kyllä se kiiaus voi olla aika helvettiä normiversiolla. Samoin jos tuollaista on tekemässä, niin motion tracking ja stabilize-työkalut tulee kyllä todellakin tarpeeseen myös jos toinen kuvamatsku tärisee enemmän kuin toinen. Joten ae pro, jos haluutte säästää hiuksianne ja aikaanne, mikä on kultaa tietenkin jos ajattelee tehdä jotain kaupallista.