An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: Voodoo camera tracker  (Luettu 1721 kertaa)

Toni

• Newbie
  • *
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
    • Sähköposti
Voodoo camera tracker
« : Maaliskuu 18, 2007, 10:25:33 am »
Mä käytän tuota blenderiä niin ajattelin testata tuota kyseistä ohjelmaa, mutta mulle tuli mutka matkaan, eli miten sen videon saa rendattua pois blenderistä esim. jpg formaattiin että sen vois pistää komppaus softaa ja keyata taustan irti. Eli Basse sinä joka nyt tiedät blenderistä, niin osaisitkos vastata?

basse

• Jr. Member
  • **
  • blenderhead
    • Profiili
    • kulma.org
Vs: Voodoo camera tracker
« Vastaus #1 : Maaliskuu 23, 2007, 02:02:14 pm »
Mä käytän tuota blenderiä niin ajattelin testata tuota kyseistä ohjelmaa, mutta mulle tuli mutka matkaan, eli miten sen videon saa rendattua pois blenderistä esim. jpg formaattiin että sen vois pistää komppaus softaa ja keyata taustan irti. Eli Basse sinä joka nyt tiedät blenderistä, niin osaisitkos vastata?

hetkinen.. minkä videon?
blenderistä voit rendata animaatioita ihan samalla tavalla kuin rendaat stillejä..
eli painat vain "anim" nappulaa "render"in sijasta ja Blender tuuttaa framet (tai videotiedoston riippuen siitä minkä formaatin valitset render-asetuksista) sinne polkuun minkä olet valinnut (myös render-asetuksista).
enemmän render asetuksista ja rendauksesta yleensä: http://wiki.blender.org/index.php/Manual/Rendering

mikäli olet lataillut jotain videoita Blenderin sequencer-puolelle, sun täytyy painaa render-asetuksista se "do sequence" niin Blender osaa käyttää niitä.
vastaavasti, mikäli käytät Blenderin omia komppaustyökaluja (tuon taustan keyaksen voit siis tehdä myös blenderissä) sun pitää painaa se "do composite" namikka sieltä.

mutta vastailen mieluusti. pistä vähän tarkempi kysymys.. :)

.b

Toni

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Maaliskuu 23, 2007, 05:55:11 pm »
Elikkä tän ohjeen mukaan oon yrittänyt tehdä....

"Blender Python Script
By choosing this item from the menu the Voodoo Camera Tracker exports the estimated camera parameters to the 3D animation package Blender using a Python Script file. This file has the extension *.py. Load the python script into Blender's text editor and execute the script with ALT-P. Select the "voodoo_render_cam" camera and press Ctrl-Numpad 0 to activate it. To display the image sequence as a backbuffer in Blender, go to [Buttons Windows->Scene->Render Buttons->Output] and enter the file name of the image sequence in the "backbuf" field. A '#' at the end of the file name is replaced by the current (four-digit) frame number. We tested the import with Blender Version 2.42a."

mutta en tota loppua käsitä tota "backbuf" juttuu ja siit eteenpäin. Eli jos basse voisit suomentaa tai muuten selostaa tämän...

basse

• Jr. Member
  • **
  • blenderhead
    • Profiili
    • kulma.org
« Vastaus #3 : Maaliskuu 25, 2007, 05:13:57 pm »
joo. eli siis renderbuttoneissa (f10) on tosiaan tuollainen backbuf -juttu.
eli voit laittaa siihen tiedoston nimen (kuva/kuvasarja) ja kun sitten rendaat, tämä kuva laitetaan aina sinne rendauksen pohjaksi.. eli tarkoituksena on siis että tähän laittaisit sen sun live-kuvan mitä olet filmaillut..

toisinsanoen, backbuf-image kenttään laitat vaikkapa: "/render/grillijuhlat_#.jpg", ja rendatessa esim ruutua 100, blender etsii sitten tuolta polusta /render/grillijuhlat_0100.jpg nimistä tiedostoa, ja laittaa sen sun rendauksen taustaksi.

tässä ne napit:

nykyäänhän tämän voi tosin tehdä myös compositor nodeilla.. eli mikäli osaat käyttää tätä ominaisuutta blenderissä, senkun vaan teet yhden input-noden joka tuo videota sisään..  yhdistelet sitten renderout-noden tähän..

.b
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2007, 05:16:28 pm kirjoittanut basse »

Toni

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Maaliskuu 25, 2007, 08:31:53 pm »
entäs tämän jälkeen mitä sitten tehään kun se tiedosto on laitettu backbuffiin? Painetaanko "anim" vai "render" -nappia vai mitä?

basse

• Jr. Member
  • **
  • blenderhead
    • Profiili
    • kulma.org
« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2007, 09:57:00 am »

no siis.. kun olet blenderissä tehnyt ne sun mallinnukset, tai mitä nyt halusit istuttaa videomateriaaliin, niin voit laskea ulos yhden kuvan painamalla "render", tai jos haluat koko animaation, painat tietty "anim" ..

en ole voodoota itse käyttänyt, mutta ymmärsinkö oikein, että sulla on siis videokuvattu materiaali, josta olet laskenut jotain motion-track pisteitä tuolla ohjelmalla, ja siirrät ne nyt sitten blenderiin (kameran liikuttelua varten) jotta voit animoida jotain omaa 3d sisältöä siihen sekaan?

.b

Toni

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Maaliskuu 26, 2007, 03:12:34 pm »
Eli siis kuvasin pienen testi videon johon mun oli tarkotus lisätä paikalla oleva 3d-elementti. Ja laskin ne pisteet sillä voodoolla ja laitoin python sciptin jo blederiin ja sain kaikki tehtyä kunnes kysyin siitä backbuff jutusta apua. No tämän jälkeen en sitten tiedä mitä tehdä tai miten sen elementin saa rendattua ulos (siis siinä oikeassa liikeradassa) että voisin erillisessä komppaus ohjelmassa keyata sen taustan ja liittää siihen varsinaiseen videoon...

basse

• Jr. Member
  • **
  • blenderhead
    • Profiili
    • kulma.org
« Vastaus #7 : Maaliskuu 26, 2007, 07:06:12 pm »
joo, no se liikerata on ilmeisesti tosiaan tallenettu johonkin kameraan jo.. valkkaat sen kameran ja teet aktiiviseksi (ctrl-numpad0)..

ja sitten tosiaan vaan noitten mun ohjeitten mukaan rendaat animaation ulos painamalla "anim"
valitset tietty codecit ja formaatit sieltä f10 napeista kans.. ja sen backbuf-tiedostonimikentän yläpuolella, (jossa mun screenshotissa lukee /render/) pistät sen polun ja tiedoston prefixin mihin animaation haluat päätyvän rendauksessa..

jos oot koskaan IRCissä, tule freenode networkiin kanavalle #blender.fi
siellä hengailen.

.b

Jaztee

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Huhtikuu 02, 2007, 04:52:54 pm »
Voi hemmetti, tänään on oikea unohduksien päivä, piti hakea videokameraan USB-johto että pääsee kokeilemaan camera trackingia.
Joku oli tehnyt tällä hienon videon HL2n hahmoilla.

Toni

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Toukokuu 12, 2007, 07:29:52 pm »
Nyt mä oikeest sekoon...!!! Mä tein kaikki bassen ja voodoon omien ohjeiden mukaan latasin jopa vanhemman version, jolla tuota voodoota oli testattu, mutta EI ei sitten millään saa aikaa. Alussa näytti jo lupaavalta, kun siinä vanhemmassa versiossa ei tullut "console erroria", mutta sen jälkeen kun olen määrittänyt backbuff tiedoston ja painan "ANIM" nappulaa, niin se rendaa mustaa 33- mustaa kuvaaaaa! NO! miten tästä selviää? Auttaa, Neuvokaa! KIITOS!