An-Cadsolutions      Imgsystems

Kirjoittaja Aihe: 3d Skanneri alle 50E  (Luettu 3136 kertaa)

Kojocci

• Hero Member
  • Sukupuoli: Mies
  • Lightwave 9.5, Adobe Master collection CS3, XFrog
    • Profiili
    • Jessnet2005
    • Sähköposti
3d Skanneri alle 50E
« : Maaliskuu 31, 2007, 09:29:51 am »
Kannattaa tutustua tähän sivustoon, ilmainen ohjelmisto kehitteillä minkä avulla voit skannata esineitä 3d-objekteiksi. Tarvitaan vain PC, vaikkapa webcam ja osoitinlaser ( eli kympin maksava osoitinlaser ) ja siinä kaikki! Aika halpaa jos toimii, seuraan muutamien testaajien tekemisiä juuri nyt ja näyttää toimivan. Täytyy itse tutustua systeemiin tarkemmin ja tehdä omia kokeita.

http://www.cs.tu-bs.de/rob/david.html

Seurasin noita forumin keskusteluja ja tässä on parempi, mutta kaupallisempi versio 3d-skannaukseen.

http://www.imodeller.com/en/
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2007, 09:52:12 am kirjoittanut Kojocci »
Kotisivut: www.jessnet.fi
Suomen 3d Hakemisto: www.jessnet2005.com/3df.html

juhone

• Full Member
    • Profiili
    • Homepage
    • Sähköposti
Vs: 3d Skanneri alle 50E
« Vastaus #1 : Maaliskuu 31, 2007, 05:55:34 pm »
Testailin itse Davidia muutama kuukausi sitten ja se jopa toimii. No, toimii ja toimii. Kyllä sillä saa polygonimössöä ruudulle, mutta se käyttökelpoisuus on sitten toinen juttu. Davidin foorumilla väki on saanut ihan ok tuloksia. Jos joku haluaa kokeilla itse, tässä pari vinkkiä:
1. Skannattava kohde kannattaa olla vaalea. Laaser ei heijastu kovinkaan hyvin tummalta pinnalta.
2. Rautakaupoista saa ostettua laaserin, joka lähettää säteen viivamuodossa. Eli tavallisella pistelaaserilla ei voi skannata ellei sädettä saa muutettua jollain linssillä viivaksi. Itse ostin 15€ halpiksen Biltemasta.
3. Vain melko korkearesoluutioisella kameralla saa jotain järkevää irti. Testasin webbikameraa (reso 320x240) ja tulos oli melko kehno. Tavallisella DV kameralla sai parempia tuloksia. Jotkut DV kamerat eivät tue webbikamera ominaisuutta, jolloin se täytyy kiertää esim. SplitCam ohjelmalla.
Lopuksi: Skannaustulos on riippuvainen laaserin paksuudesta ja kameran tarkkuudesta. Davidin foorumilla on ollut puhetta laserin ja kameran paikoista. Itse sain parhaat tulokset kun kamera ja laser olivat pystysuunnassa samassa linjassa.

fossa

• Hero Member
  • Digital Arts / Taideakatemia / Turkuamk
    • Profiili
    • valtteri.digitalartsturku.net
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Maaliskuu 31, 2007, 11:13:34 pm »
Oon NIIN todellaki kokeilemassa tota joku päivä
upeeta!
Vaikkei toimiskaan kunnolla ja tuleksena sillonkaan ei varmasti saa mitään topologiatäydellisyyttä ikinä, mutta tolla pääsis alkuun vaikka missä, ja muutenki kyllä tolle käyttöä keksii

basse

• Jr. Member
  • **
  • blenderhead
    • Profiili
    • kulma.org
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2007, 10:28:59 am »
eräs Blender käyttäjä testaili vekotinta myös. lopputulos on aika hurjan näköstä meshiä siitä tulee. :)

*krhm* blenderistä tosin löytyy repoto-työkalu jolla voidaan sitten helposti uudelleen mallintaa pinta joka on hieman siistimpi ja soveltuukin johonkin.

.b

Jaztee

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2007, 04:50:56 pm »
Pirskule, tänään piti hakea laser mutta unohtui :(

yardan74

• Full Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 02, 2007, 09:22:19 pm »
No voi sun..!  :o

Silloin kun minä olin leekopalikoitten ja pattereilla toimivan autoradan parissa viihtyvä nappula  .. siis ala-aste ikäinen niin nämä vempaimet oli tieteiskirjojen ihmelaitteita. Nyt sellasen saa näköjään kuka vaan haluaa suunnilleen taskurahoilla. Tässähän eletään hittovieköön tulevaisuudessa :D

Saakeli että olen iloinen siitä että elin tämän nähdäkseni. Ei Pirskutti! Pakko kokeilla joku päivä. 8)

..Tämä on harrastus..

Juhis

• Full Member
    • Profiili
« Vastaus #6 : Huhtikuu 02, 2007, 11:15:24 pm »
Miksi kaikki on innoissaan? Eikös tämä vie mallintajilta leivän pöydästä kun tommosseen jälkeen kuka tahansa pystyy tekemään 3d mallin ilman mitään taitoa? Mallintajat voi heittää menee ja kuvanveistäjät tuada takas. Tokihan kätsy johonki yksinkertasee malliin ettei kaikkee tarvis, muttaku sen jälkeen sitä voikin käyttää ihan mihin tahansa ja mallintelut voi jättää kokonaan pois.

yardan74

• Full Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 03, 2007, 07:59:14 am »
Noh.. Näin nukketeatteritaiteilijana voin lohduksesi sanoa että ei se kuvanveistokaan mitään ihan yksinkertaista hommaa ole :P Ja pitäähän ne edgeloopit siltikin saada paikoilleen. Ja marmoripökälettä on aika vaikea animoida näin  oikeassa elämässä.

..Että ei tässä ihan äkkiä työnsarka lopu, luulen minä.. ;D

..Tämä on harrastus..

kone

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #8 : Huhtikuu 03, 2007, 09:21:55 am »
Kyllähän studioilla on vuosikausia veistoksia pistepilveksi skannailtu. Ja näistä animointi kelpoista mallia esim. cyslicella tehty. Tosin viime vuosina yleistyneet veistely softat lienee vähentäny tämmöstä yleensäkin.  Se vaan on vaivattomampaa, jos veistoksia ei tartte skannatta & pistepilviä "jalostella".  Vaan veistosta luodaan suoraan Zbrush & Mudbox jne..  Useilla studioilla kuvanveistelijät ovatkin siirtyneet digitaaliseen aikaan.

fossa

• Hero Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Huhtikuu 03, 2007, 12:41:18 pm »
Silloin kun minä olin leekopalikoitten ja pattereilla toimivan autoradan parissa viihtyvä nappula  .. siis ala-aste ikäinen niin nämä vempaimet oli tieteiskirjojen ihmelaitteita. Nyt sellasen saa näköjään kuka vaan haluaa suunnilleen taskurahoilla. Tässähän eletään hittovieköön tulevaisuudessa :D

Saakeli että olen iloinen siitä että elin tämän nähdäkseni. Ei Pirskutti! Pakko kokeilla joku päivä. 8)

En muuten ees tullu ajatelleeks :D
Ehkä mä elän liikaa siinä toivossa vaan et mä elän nähdäkseni asuntoja avaruudessa ja ajattelevia robotteja.

Kyllähän studioilla on vuosikausia veistoksia pistepilveksi skannailtu. Ja näistä animointi kelpoista mallia esim. cyslicella tehty

Tota mä tässä oon kans miettiny että kun useasti näkee kaikissa making-offeissa kun ne skannaa hienosti jotai dinosaurusta ja se ilmestyy sinne ruudulle, ni miten just nimenomaan se topologia siitä sitte hienonnetaan hyväks. Onko tohon mitään ilmasia työkaluja/plugareita yms. Maxissa nimittäin taitaa olla aika perkeleen vaikeaa. Samantyyppinen työkalu olis poikaa muutenkin esim. maaston mallintamisessa kun siitä planesta displacettaminen tuottaa kanssa sitä neliötopologiaa.
Modosssa, vai olikohan Silossa, oli joku topology brush tai joku, mutta mul on max... :(

Juhis

• Full Member
    • Profiili
« Vastaus #10 : Huhtikuu 03, 2007, 08:57:54 pm »
Noh.. Näin nukketeatteritaiteilijana voin lohduksesi sanoa että ei se kuvanveistokaan mitään ihan yksinkertaista hommaa ole :P

Joo en siis todellakaa rupee aliarvioimaan sitä vaikeutta, mutta puhuinkin aika paljon myös omasta tilanteesta, eli omat 3d mallintamis taidot voitta helposti omat kuvanveistotaidot (=oon paska kuvanveistossa). Mutta kun esim. vertaat 3d:tä kuvan veistoon niin onhan 3d ihan täysin eri maailmastakin. Esim kylhän jokainen on pienenä väsäilly savesta jotain, kun taas 3d:hen pääsee koskemaan vasta joskus 12-14 vuotiaana aikasintaan = jos joku oikeesti haluis 3d tyypiks voisi hioa jo taitojaan siitä 4vuotiaasta  asti ja olisi 10 vuotta 3d mallintajaa edellä taidoissa näin karkeasti ajateltuna.

Lainaus
Ja marmoripökälettä on aika vaikea animoida näin  oikeassa elämässä.

Ehkä yhdessä cgi:n suurimmassa läpimurto elokuvassa Jurassic Parkissa käytettiin jo tuota tekniikkaa. Ennen tuota elokuvaahan lähes kaikki tehtiin stopmotionilla. Stop motion ukkohan tehdään niin, että ensin se luuranko jostain aineesta jota on helppo väännellä eri asentoihin ja sen päälle sit heitetää mössöt päälle. Jurassic Parkkiinkin aluksi harkittiin pitkään että kumpaa käytetään vanhaa tuttua stop motionia vai uutta 3d:tä. Kumpikin yhtiö siis teki testinsä. (3d voitti koska liike oli niin paljon sulavampaa ja aidompaa). Stop motion guruja ei kuitenkaan tahdottu unohtaa vaan sen takia suuri osa JP:n dinoista on animoitu niin, että mallintajat tekee dinot jonka jälkeen stop motion tyypit teki niille oikeat fyysiset luurangot ja ne liitettiin jotenkin tietokoneisiin niin, että koneen 3d dinon bonet liikkuu samalla lailla kun stop motion nuken luita liikutta oikeasti. Eli dinot animoitiin "marmoripökäleen" avulla oikeasti.
(näin jp:n dvd boksin ekstroissa selittettiin/näyttettiin)

fossa

• Hero Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Huhtikuu 04, 2007, 12:49:14 am »
baitöwei vähän offtopik
mutta mun mielestä jurssic parkin dinot on edelleen musta aidoimman näköset täysin 3d-otukset mitä oon ikinä nähy (niissä kohissa ku ne on 3dtä)
Mä en edelleenkään pysty ymmärtää miten ne voi näyttää niin aidoilta, ja mä en pysty myöskään ymmärtään miten sellasta graffaa on voitu tehä jo sillon joskus '95
ilman hdrää
ilman GItä
ilman mitään kunnon softia
ilman helkkari mitään

on vaikeeta käsittää, et jos joku teistä on joskus nähy elokuvaa nimeltä lawnmower man, että se on tehty about samoihin aikoihin ja se näyttää just siltä helkkarin 90-luvun trancelevyjen kansigrafiikalta 3d-osioissaan.

Ember

• Koodariapina
  • Global Moderator
  • LW | DFX+ | Photoshop
    • Profiili
« Vastaus #12 : Huhtikuu 04, 2007, 10:23:38 am »
baitöwei vähän offtopik
mutta mun mielestä jurssic parkin dinot on edelleen musta aidoimman näköset täysin 3d-otukset mitä oon ikinä nähy (niissä kohissa ku ne on 3dtä)
Mä en edelleenkään pysty ymmärtää miten ne voi näyttää niin aidoilta, ja mä en pysty myöskään ymmärtään miten sellasta graffaa on voitu tehä jo sillon joskus '95
ilman hdrää
ilman GItä
ilman mitään kunnon softia
ilman helkkari mitään

Syy miksi Jurassic Parkin dinot näyttävät/näyttivät niin aidoilta oli siinä, että mitään vastaavaa ei oltu koskaan nähty. Kyseessä on vähän samanlainen ilmiö kuin, että "kyllä ne C64-pelit oli paljon parempia kuin nykyiset" ja vaikka niitä kokeilisikin uudestaan niin monesti jopa tuntuu, että ne olisivat parempia. Nostalgiaahan se kuitenkin lähinnä on. Toinen syy siihen on se, että kukaan ei oikeasti ole nähnyt elävää dinoa juoksemassa missään. On paljon helpompi uskoa illuusio otuksesta, jos sellaista ei ole nähnyt luonnossa missään. Olen nähnyt monia elokuvia Jurassic Parkin jälkeen, jossa on ollut dinosauruksia ja ensimmäinen reaktioni on ollut nimenomaan "ei näytä yhtä hyvältä kuin Jurassic Parkissa", mutta kun sitten olen kytkenyt tunnepuolen pois ja lähtenyt analysoimaan, niin kyllä ne ovat olleet ihan yhtä hyvännäköisiä tai jopa parempia :)

Mutta pakkohan se on myöntää, että Jurassic Parkin dinot kestävät katselua vielä nykyäänkin 12 vuotta myöhemmin. Ei Industrial Light and Magic saanut turhaan erikoisefekti-oscaria tuolloin...
Foo sanon minä

fossa

• Hero Member
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Huhtikuu 04, 2007, 01:05:54 pm »
en kyl tiä..
siis oon kattonu jurassic parkin nyt monta kertaa jälkeenpäinkin ja silti ihan selvästi esimerkiks ne bbc-dokumenttien dinot jää valovuosia jälkeen. Samoin moni mörkö uusista star warseista.

Juhis

• Full Member
    • Profiili
« Vastaus #14 : Huhtikuu 04, 2007, 04:07:20 pm »
Oon fossan kanssa täysin samaa mieltä. Katottiin siskon kanssa (joka ei tiedä elokuvan tesota/3d:stä yhtään mitään) viime vuoden sisäl noi kaikki jp:n kolme osaa. Kun päästiin kolmoseen niin siskoninkin sanoi ennen minua suurin piirtein "miten täs melkein 10v uudemmassa elokuvassa noi dinot voi olla epäaidomman näkösiä kun tossa ekassa". Hän ei ole fani, hän ei katsonut jp:tä sillon kun se julkaistiin = tuksin mitään tunnesidettä elokuvaan, silti se oli täysin samaa mieltä mun kanssa ja ilmotti asian ennen muakin.  Ja jos vertaa jp:n rexiä uuden king kongin rexiin. Niin omasta mielestä jp:n on paljon realistisempi. Jos ootte muuten kattonu  noita illustratorin töitä missäkin leffoissa, niin voi todella todeta, että ne on monia vuosia toisia yhtiöitä edellä. Varsinkin kun katsoo uutta pirates of the caribeania (siis 2), niin pakko myöntää, että ihan uskomattonta jälkee saanu. Leffaa kattoessa en edes tajunnut monista jutuista että ne oli cgi:tä, vaikka yleensä suht hyvin olen huomannu. Ja leffa oli omasta mielestä aika paska enkä tienny että oli sen yhtiön tekemät 3d:t eli niitten varaan ei voi laittaa arvostustakaan :).
pikkase oftopikkia taas.